لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۰

قصد بغداد برای صدور نفت از طریق ایران، در صورت شکست مذاکرات با کردها


معاون وزیر نفت عراق می‌گوید در صورتی که مذاکرات بغداد و اقلیم کردستان عراق بر سر تقسیم درآمدهای صادرات نفت به نتیجه نرسد، دولت این کشور صدور نفت خود از طریق خاک ایران را مد نظر قرار خواهد داد.

به گزارش روز شنبه (ششم شهریور) خبرگزاری رویترز، شرکت بازاریابی ملی نفت عراق (سومو) قصد دارد هفته آینده به منظور صادرات نفت این کشور از طریق ترکیه، مذاکراتی را با مسئولان اقلیم کردستان آغاز کند.

فیاض النما در این گفت‌وگو به صراحت گفته که بغداد بدنبال انجام این اقدام است، زیرا «ما به پول نیاز داریم.»

عراق به عنوان دومین کشور صادرکننده نفت جهان پس از عربستان سعودی، بیش از ۹۵ درصد بودجه عمومی خود را از طریق صادرات این محصول تأمین می‌کند.

در حال حاضر اقتصاد این کشور به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت و نیز مبارزه با داعش به شدت تحت فشار قرار دارد.

دولت اقلیم کردستان عراق نیز روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت تولیدی خود را از راه ترکیه صادر می‌کند. با آنکه بغداد قادر به تغییر مسیر این حجم از صادرات از ایران نیست، اما احتمال دارد بتواند تا سقف ۱۵۰ هزار بشکه از نفت تولیدی خود در حوالی استان کرکوک را از راه ایران صادر کند.

آن‌طور که رویترز به نقل از یک منبع آگاه عراقی، که نامش فاش نشده، نوشته توافق بین ایران و عراق در این زمینه می‌تواند مشابه قرارداد سواپ نفت بین تهران و کشورهای حاشیه دریای خزر باشد.

بر اساس این گزارش، در صورت توافق میان ایران و عراق، تهران، نفت این کشور را در پالایشگاه‌های خود تصفیه کرده و سپس آن را به نمایندگی از دولت رسمی عراق از سکوهای خود در خلیج فارس صادر خواهد کرد.

عراق با آنکه دارای سکوهای نفتی در خلیج فارس است، اما این سکوها به طور مستقیم از طریق خط لوله به حوزه‌های نفتی شمال کرکوک متصل نیستند.

معاون وزیر نفت عراق همچنین صادرات نفت این کشور به ترکیه از طریق خطوط لوله اقلیم کردستان را نشانه «حسن نیت» بغداد در زمینه دعوت کردها به مذاکره عنوان کرده است.

اقلیم کردستان عراق در ماه مارس سال جاری میلادی از دولت مرکزی خواسته بود استخراج نفت کرکوک را دوباره آغاز کند تا کردها بتوانند توان خود را در مبارزه با جنگجویان داعش افزایش دهند.

بغداد همواره اصرار داشته صادرات نفت کردستان عراق تحت نظارت دولت مرکزی انجام شود.

اقلیم کردستان تحویل نفت خود به دولت مرکزی را سال گذشته و هنگامی که بغداد میزان پرداخت ماهیانه به این منطقه را به ۴۰۰ میلیون دلار کاهش داد، متوقف کرده بود.

XS
SM
MD
LG