لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

پیشروی نیروهای عراقی در سه جبهه علیه «حکومت اسلامی»


نیروهای شیعه در حال نبرد با داعش در «فتحه»، شمال شرق بیجی. ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵.
نیروهای شیعه در حال نبرد با داعش در «فتحه»، شمال شرق بیجی. ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵.

به گفته مقام‌های عراقی، نیروهای عراقی روز یک‌شنبه ۲۶ مهر در سه محور موفق به پیشروی در مناطق تحت کنترل «حکومت اسلامی» (داعش سابق) شده و با به‌دست گرفتن کنترل بخش‌های دیگری از شهر بیجی هم‌اینک به سمت شهرهای رمادی و حویجه در حرکت‌اند.

یکی از مقام‌های ارشد نیروی انتظامی عراق که نامش ذکر نشده به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای عراقی، شامل هزاران فرد مسلح از گروه بسیج مردمی (حشد الشعبی) مورد حمایت ایران، در حال حاضر کنترل بیشتر مناطق شهر بیجی و پیرامون آن را از دست گروه داعش خارج کرده‌اند.

وی در این باره افزود که «آنها هنوز در حال پاکسازی برخی محله‌های بیجی، شامل تمیم در غرب و محله بازار در مرکز شهر، هستند و هنوز برخی اعضای داعش در این محلات حضور دارند.»

این مقام عراقی تازه‌ترین پیشروی‌ها در منطقه بیجی را به عنوان «بزرگ‌ترین پیروزی از تاریخ دهم ژوئن ۲۰۱۴ به این‌سو» ذکر کرد؛ در تاریخ یادشده، نیروهای داعش موفق شده‌بودند به سرعت کنترل مناطق وسیعی را در این قسمت از عراق به‌دست بگیرند.

بیجی که در ۲۰۰ کیلومتری شمال بغداد واقع شده بزرگ‌ترین پالایشگاه عراق را در خود جای داده است؛ نیروهای ارتش عراق و شبه‌نظامیان متحد با آن از هفته گذشته حمله گسترده‌ای را در منطقه بیجی تدارک دیده‌اند.

در همین حال خبر می‌رسد که ارتش عراق و نیروی انتظامی این کشور با کمک صدها فرد مسلح قبایل سنی‌مذهب که در گروه بسیج مردمی ادغام شده‌اند روز یک‌شنبه عملیاتی را در پیرامون شهر حویجه، در غرب کرکوک، آغاز کرده‌اند.

یک مقام بلندپایه ارتش عراق که نام او ذکر نشده در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت که این عملیات در دو ناحیه، یکی در غرب کرکوک و پیرامون «فتحه» و دیگری در جنوب کرکوک نزدیک به میدان نفتی «اَلاس» آغاز شده‌است.

در همین حال خبر می‌رشد که نیروهای پیشمرگ کُرد نیز در هفته‌های اخیر از شهر کرکوک که کنترل آن را به‌دست دارند به سوی جنوب غرب شهر در حال پیشروی بوده‌اند.

در تحولی دیگر، نیروهای عراقی هم‌چنین حلقه محاصره شهر رمادی، مرکز استان انبار که از ماه مه به تصرف داعش درآمده، را تنگ‌تر کرده‌اند.

ستاد مبارزه با تروریسم عراق رهبری عملیات رمادی را برعهده دارد و در این کار از پشتیبانی نیروهای امنیتی، قبایل سنی مخالف با داعش، و حمایت هوایی ائتلاف آمریکا برخوردار است.

یک سخنگوی نیروی ائتلاف هفته گذشته گفت که شمار نیروهای داعش که هنوز در داخل شهر رمادی حضور دارند بین ۶۰۰ تا هزار نفر برآورد می‌شود.

XS
SM
MD
LG