لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۸

داعش مساجد شیعه و حسینیه‌ها را در موصل «تخریب» کرده‌است


یکی از نیروهای داعش در موصل
یکی از نیروهای داعش در موصل

برخی گزارش‌ها حاکی است که اسلام‌گرایان سنی‌مذهب گروه داعش که از ماه پیش کنترل شهر موصل، مرکز استان نینوا در شمال عراق، را به‌دست گرفته‌اند «اقدام به تخریب مساجد شیعه و حسینیه‌ها در این منطقه کرده‌اند.»

خبرگزاری فرانسه روز یک‌شنبه پانزدهم تیرماه نوشت که دست‌کم شش مسجد و حسینیه شیعه و چهار زیارتگاه سنی یا مربوط به اهل تصوف در نقاط مختلف استان نینوا در شمال عراق به‌دست گروه داعش تخریب شده‌است.

تصاویری که توسط «دولت اسلامی» بر روی اینترنت منتشر شده نشان می‌دهد که زیارتگاه‌های سنی و صوفی با بولدوزر تخریب شده و مساجد شیعی همگی به‌وسیله مواد منفجره ویران شده‌اند.

این تصاویر بخشی است از یک بیانیه اینترنتی با عنوان «تخریب زیارتگاه‌ها و بت‌های استان نینوا.»

این اقدامات در حالی صورت گرفته‌است که در پی پیشروی‌های اخیر گروه سنی‌مذهب داعش در عراق، حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز چهارشنبه ۲۸ خرداد هشدار داد که ایران برای حفاظت از اماکن مقدس شیعیان در عراق «از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.»

حسن روحانی به‌ویژه با اشاره به آرامگاه‌های امامان شیعه در کربلا، نجف، کاظمین و سامرا با بیان این که «مردم ایران اعلام آمادگی کرده که از حرم ائمه اطهار در عراق دفاع می‌کنند و تروریست‌ها را سر جای خود می‌نشانند»، گفت: «در طومارهای فراوان مردم برای دفاع از حرم مطهر ائمه اطهار اعلام آمادگی کرده‌اند.»

برچیدن صلیب‌ها

ساکنان موصل روز شنبه با تأیید تخریب اماکن مذهبی یادشده مربوط به سنیان، شیعیان و صوفیان در استان نینوا به خبرگزاری فرانسه گفتند که نیروهای «دولت اسلامی» دو کلیسای جامع در این استان را نیز به اشغال درآورده‌اند.

یکی از کارکنان کلیسای جامع کَلدانی موصل خبر می‌دهد که پیکارجویان داعش این کلیسا، و کلیسای ارتدکس سُریانی را در موصل اشغال کرده و با برچیدن صلیب در جلوی این ساختمان‌ها، پرچم دولت اسلامی را جانشین آن کرده‌اند.

موصل که دومین شهر بزرگ عراق است در کنار عرب‌های سنی، جمعیتی از شیعیان، کردها، ترکمانان، و یزیدی‌ها را نیز در خود جای داده‌است.

نیروهای داعش تاکنون موفق شده‌اند بخش‌های نسبتاً وسیعی از خاک سوریه و عراق را به تصرف خود درآوردند و ابوبکر بغدادی، رهبر داعش، که خود را خلیفه مسلمانان می‌نامد، روز شنبه در پیامی ویدئویی از مسلمانان جهان خواست از او اطاعت کنند.

XS
SM
MD
LG