لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

«پیشروی» داعش در مناطق کردنشین عراق


با وجود هفته‌ها بمباران هوایی علیه گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) در عراق، گزارش‌ها حاکی است که نیروهای داعش هم‌اینک در حال پیشروی به سوی اربیل، مرکز اقلیم کردستان عراق، هستند.

شبکه خبری الجزیره روز سه‌شنبه، ۱۳ آبان، خبر داد که در حال حاضر نیروهای داعش با پیشروی به سوی شهر گُوِیر با افراد مسلح کُرد مستقر در این شهر درگیر شده‌اند.

گویر در فاصله ۶۰ کیلومتری از اربیل قرار دارد و فاصله آن از موصل نیز در همین حدود است.

نیروهای پیشمرگ کردستان عراق روز نوزدهم مرداد موفق شدند با کمک بمباران‌های مواضع داعش توسط آمریکا، کنترل دو شهر مخمور و گُوِیر را از داعش بازپس بگیرند.

داگلاس اولیوَنت، از کارشناسان امنیت ملی آمریکا، روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با الجزیره گفت که به احتمال زیاد داعش بار دیگر تمرکز بیشتری بر منطقه گویر خواهد داشت، اما از آنجا که میان این شهر و اربیل خطوط دفاعی قابل توجهی وجود دارد، این حملات تازه داعش تهدیدی فوری برای اربیل به شمار نمی‌آید.

پیش از این هم شهر اربیل که از امن‌ترین مناطق عراق به شمار می‌آید با تهدید پیشروی نیروهای داعش روبه‌رو شده بود، اما حملات هوایی نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا توانسته‌ بود از ادامه این پیشروی جلوگیری کند.

با این حال، روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال روز سه‌شنبه، سیزدهم آبان، در گزارشی نوشت که پیشمرگ‌های کرد عراق هنوز سلاح‌های سنگین مورد نیاز برای نبرد با داعش را از کشورهای غربی دریافت نکرده‌اند.

بنا بر این گزارش، وضعیت اقتصادی در این منطقه نیز هم‌اینک رو به وخامت گذاشته و به خاطر کمبود پول، «بسیاری از ساخت‌وسازها و طرح‌های زیربنایی متوقف شده و سرمایه‌گذاران خارجی و شرکت‌های نفتی غربی نیز در حال کم کردن فعالیت خود در اقلیم کردستان هستند».

به نوشته این روزنامه، «بسیاری از ساکنان اقلیم کردستان عراق هم‌اینک توانایی رهبران این اقلیم را در زمینه حفاظت از ساکنان در برابر تهدیدهای آینده و مدیریت وضعیت رو به وخامت اقتصادی زیر سؤال می‌برند.»

نچیروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق، روز سه‌شنبه به وال‌استریت جورنال گفت که «پس از ظهور گروه داعش وضعیت واقعاً سخت و دشوار شده است».

وضعیت در موصل

در همین حال، در استان مجاور با اربیل یعنی استان نینوا، اثیل النُجَیفی، استاندار نینوا، از هماهنگی نیروهای محل با وزارت دفاع عراق برای حمله و بیرون آوردن موصل از کنترل داعش خبر داد.

وی در گفت‌وگو با الجزیره با ذکر این‌ که «وضعیت در موصل وخیم است و آب و برق این شهر قطع شده و درمانگاه‌ها نیز از کار افتاده‌اند» تأکید کرد که «وقت آن رسیده تا طرح دقیقی برای آزادسازی موصل به اجرا گذاشته شود».

XS
SM
MD
LG