لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۱

فرماندهی حفاظت سپاه: داعش به دنبال هواپیماربایی در ایران بود


فرماندهی حفاظت سپاه پاسداران می‌گوید گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) قصد داشته در ایران اقدام به هواپیماربایی کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی باقری این مطلب را روز شنبه ۱۳ دی به مناسبت سی‌امین سال تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی اعلام کرد.

معاون عملیات فرماندهی حفاظت سپاه در خصوص هواپیماربایی در چند سال اخیر گفت: «از سال ۸۹ به بعد هم اقداماتی بوده ولی عملیاتی نشده است و افرادی با انگیزه‌های سیاسی، اعتقادی، روانی و اقتصادی علی‌الدوام در این حوزه برای ما تهدید هستند.»

وی تأکید کرد: «در حوزه داعش و سایر گروه‌های سلفی نیز آنها در صدد این بودند که بخواهند از این طریق به کشورمان ضربه بزنند ولی خوشبختانه نتوانسته‌اند اقدام عملی داشته باشند.»

وی همچنین گفت که آخرین مورد اقدام به هواپیماربایی در ایران در ارتباط با پرواز تهران-دمشق و عامل آن نیز فردی بوده‌است که «بخشی از دلیل این کارش سیاسی بود»، اما نتوانست موفق شود و بازداشت شد.

او این فرد را ایرانی توصیف کرده‌است که «کاملا قانونی و به صورت مسافر وارد هواپیما شده بود و حتی برای ایجاد ارعاب اقدام به کتک‌کاری با مسافرها کرده بود.»

سرهنگ باقری به تاریخ این واقعه اشاره نکرده و جزئیات بیشتری نیز در مورد «طرح‌های» داعش برای هواپیماربایی در ایران ارائه نداد.

پیشتر محمدحسن کاظمی، جانشین فرماندهی حفاظت سپاه پاسداران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس از اقدام به هواپیماربایی در مسیر تهران – دمشق در سال ۸۹ خبر داده بود.

علی باقری به چگونگی تشکیل سپاه حفاظت هواپیمایی نیز اشاره کرده و گفت پس از آنکه در سال ۶۳ ظرف چند ماه قریب به ۵ هواپیما، ۲ مسافری و «بقیه در حوزه‌های دیگر» از ایران ربوده شدند، آیت الله خمینی به محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه دستور دارد تا حفاظت هواپیماها به سپاه واگذار شود.

او افزود که از آن زمان تاکنون ۱۳۰ مورد اقدام به هواپیماربایی در ایران شده که در ۱۳ مورد درگیری رخ داده که «هم مهاجمین و هم برادران امنیت پرواز آسیب دیده‌اند اما در هیچکدام از این موارد مهاجمین در عملیات خود موفق نبوده‌اند».

محمدحسن کاظمی، جانشین فرماندهی حفاظت سپاه قبلا به خبرگزاری فارس گفته بود که «از این ۱۳۰ مورد هواپیماربایی در ایران، در ۲۶ مورد آنها درگیری و در ۱۳ مورد تیراندازی منجر به کشتن اتفاق افتاده‌است.»

او همچنین گفته بود که در سال ۱۳۶۷ نخست وزیر وقت جمهوری اسلامی، میرحسین موسوی، درخواست خروج سپاه پاسداران از فرودگاه‌ها را داده بود اما آیت‌الله خمینی با آن مخالفت کرد.

اقدام به ترور ناموفق یک دانشمند دیگر هسته‌ای ایران

سرهنگ علی باقری در گفت‌وگوی روز شنبه‌اش با خبرگزاری فارس، حفاظت از دانشمندان هسته‌ای ایران را نیز یکی دیگر از وظایف سپاه توصیف کرده و گفت «در دو سال اخیر دشمن صهیونیستی اقدام به عملیات ترور یکی از دانشمندان هسته‌ای کرده بود که با حضور به موقع برادران حفاظت سپاه این عملیات خنثی و از آن جلوگیری شد.»

مقام‌های جمهوری اسلامی پیش از این از ترور پنج دانشمند هسته‌ای ایران خبر داده‌اند که چهار نفر آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG