لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۰

نشست ویژه در اسرائیل در مورد وعده انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم


رسانه‌های اسرائیل یکشنبه سوم بهمن گزارش داده‌اند که نهادهای امنیتی و نظامی این کشور ارزیابی‌های خود را در مورد رخدادهای پس از اقدام احتمالی آمریکا در انتقال سفارت آن کشور از تل‌آویو به اورشلیم (بیت‌المقدس)، به آگاهی نخست وزیر اسرائیل رسانده‌اند.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، مسئولان نهادهای امنیت داخلی، ارتش و پلیس اسرائیل ارزیابی‌های جداگانه خود را به بنیامین نتانیاهو ارائه کرده‌اند.

به‌نوشته هاآرتص، همزمان، نتانیاهو نشست ویژه‌ای در روزهای گذشته با شرکت وزیران دفاع، امنیت داخلی و فرماندهان ارتش، پلیس و سازمان امنیت داخلی در آستانه عملی شدن وعده دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم برگزار کرده است.

بر اساس این گزارش، نشست روز جمعه اول بهمن آمادگی نهادهای اسرائیل را برای مقابله با احتمال بروز ناآرامی از سوی فلسطینی بررسی کرده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا، در کارزار انتخاباتی‌اش تأکید داشت که «اورشلیم، پایتخت جاودان قوم یهود است و هرگز نباید تقسیم شود» و وعده کرده بود، سفارت آمریکا در اسرائیل را از تل‌آویو به اورشلیم منتقل کند.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی در روزهای قبل از ادای سوگند ریاست جمهوری دونالد ترامپ در سه پیام از او خواست، از انتقال سفارت به «بیت‌المقدس» (اورشلیم) عدول کند اما مقامات فلسطینی گفته‌اند، پاسخی به این نامه‌ها داده نشد.

در همین حال، محمود عباس شنبه دوم بهمن در پیامی آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ را شادباش گفت و برای همکاری با دولت او ابراز آمادگی کرد.

صائب عریقات مقام بلندپایه سازمان آزادیبخش فلسطین در روزهای گذشته گفته بود که «انتقال سفارت آمریکا، به یک فاجعه منجر می‌شود و مسلمانان منطقه نیز به آن واکنش نشان خواهند داد».

اما نیر برکات شهردار اورشلیم کارزاری را برای عملی شدن زودتر این وعده آغاز کرده است.

آوی دیختر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اسرائیل همزمان با آغاز با ریاست جمهوری ترامپ، در پیامی از دولت تازه واشینگتن خواسته بود، از گزارش‌ها در مورد احتمال بروز واکنش‌های خشم‌آلود، بعد از انتقال سفارت به اورشلیم نگران نباشد.

دیوید فریدمن که برای احراز پست سفارت جدید آمریکا در اسرائیل پیشنهاد شده، با «اطمینان» گفته است که آقای ترامپ سفارت آمریکا را به اورشلیم منتقل می‌کند.

دیوید فریدمن گفته است، ترامپ هر مقام آمریکایی را که به او توصیه کند سفارت را در تل‌آویو باقی بگذارد، «اخراج» می‌کند.

مصوبه کنگره آمریکا از سال ۱۹۹۵ در زمان ریاست جمهوری بیل کلینتون خواهان انتقال سفارت به اورشلیم بوده است.

تمامی روسای جمهوری آمریکا قانون انتقال سفارت به اورشلیم را با استفاده از اختیاراتی به خاطر «توجه به ملاحظات امنیتی»، تا حال هر شش ماه یک بار، به تعویق انداخته‌اند.

دولت جمهوری‌خواه جرج بوش در سال ۲۰۰۲ راهکار «دو کشوری»؛ استقلال کشور فلسطین در جوار اسرائیل، را برای حل نزاع دیرینه اسرائیلی- فلسطینی ارائه کرد.

دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا از آغاز تسلط اسرائیل بر شرق بیت‌المقدس و کرانه باختری در جنگ سال ۱۹۶۷ گفته‌اند، این سرزمین‌ها باید در راهکار صلح به فلسطینی‌ها مسترد شود.

فلسطینی‌ها با حمایت بخش‌هایی از جامعه جهانی، می‌گویند «بیت‌المقدس» باید «پایتخت» کشور مستقل فلسطین باشد.

دولت فرانسه که یکشنبه ۲۶ دی میزبان کنفرانس صلحی با هدف از سرگیری گفت‌وگوهای راکد مانده اسرائیلی- فلسطینی بود، انتقال احتمالی سفارت آمریکا به اورشلیم را «اقدامی تحریک‌آمیز با عواقبی وخیم» نامید و دونالد ترامپ را از این اقدام برحذر داشت.

صدور مجوز ساخت بیش از ۵۰۰ خانه تازه اسرائیلی در بیت‌المقدس

روز شنبه اعلام شد که مقام‌های اسرائیل مجوز ساخت ۵۶۶ خانه تازه را در بخش شرقی بیت‌المقدس صادر کردند.

معاون شهردار اورشلیم (بیت‌المقدس) به رادیو اسرائیل گفته است که اعلام این تصمیم تا آغاز به کار دولت تازه آمریکا به تعویق افتاده بود.

شورای امنیت سازمان ملل ماه گذشته در اقدامی کم‌سابقه اسرائیل را به دلیل ادامه سیاست شهرک‌سازی در مناطق اشغالی محکوم کرد و خواستار توقف آن شد.

پیام ترامپ به نتانیاهو در مورد طرح انضمام شهرک

همزمان، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند، که ترامپ به نتانیاهو پیام داده که از طرح‌های «انضمام» شهرک معله ادومیم در کرانه باختری به خاک اسرائیل خودداری کند.

به گزارش جروزالم پست، رهبران احزاب راستگرای هم‌پیمان با دولت نتانیاهو او را برای انضمام معله ادومیم زیر فشار گذاشته‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، شهردار اورشلیم یکشنبه سوم بهمن، در دومین روز کاری آقای ترامپ، مجوز ساخت‌وساز بیشتر برای اسرائیلیان در شرق اورشلیم را صادر کرد.

آقای برکات به رادیو اسرائیل گفته است، «دولت ترامپ منتقد این ساخت‌وسازها نیست و آن را مانع صلح نمی‌داند».

آقای ترامپ در شب پیش از ادای سوگند ریاست جمهوری گفت، داماد یهودی ۳۶ ساله خود، جَرِد کوشنر را مأمور پیشبرد صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها می‌کند.

آقای ترامپ گفت، اگر جرد در این مأموریت موفق نشود، ثابت می‌شود که صلح میان اسرائیل و فلسطینیان «هرگز بدست نمی‌آید».

XS
SM
MD
LG