لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

درخواست اسرائیل از روسیه برای هماهنگی نظامی در سوریه


سامانه پدافندی «اس۳۰۰» روسیه
سامانه پدافندی «اس۳۰۰» روسیه

در پی استقرار سامانه‌های ضد هوایی پیشرفته روسی در سوریه، اسرائیل از روسیه خواسته است تا هماهنگی‌های نظامی روسی-اسرائیلی تقویت، بازنگری و به‌روز شود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص یکشنبه بیست و پنجم مهر نوشته است، این درخواست اسرائیل با این هدف صورت گرفته که این کشور همچنان بتواند هدف‌های مورد نظر خود را در سوریه بمباران کند.

هاآرتص افزوده است، درخواست اسرائیل از سوی ارتش این کشور، و در تماس با وزارت دفاع روسیه مطرح شده است.

روزنامه روسی ایزوستیا نوشته بود، مقام‌های مسکو استقرار سامانه‌های پدافندی «اس۳۰۰» را از حدود دو هفته پیش در پایگاه دریایی منطقه طرطوس در استان لاذقیه سوریه تأیید کرده‌اند.

دوما، مجلس روسیه، تازگی استفاده روسیه از این پایگاه را دائمی کرد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه جمعه ۲۳ مهر این قانون را توشیح کرد.

هاآرتص با استناد به ایزوستیا در شماره ۲۵ مهر این را نیز نوشته است که اسرائیل نگران درگیر شدن ناخواسته این کشور با روسیه به هنگام انجام عملیات هوایی احتمالی خود در سوریه بوده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خود در سال گذشته چهار بار به مسکو رفت و با ولادیمیر پوتین برای هماهنگی نظامی در مورد سوریه گفت‌وگو کرد.

نتانیاهو چند بار تلویحاً تأیید کرده که اسرائیل در این سال‌ها حملاتی را در سوریه انجام داده که متوجه حزب‌الله بوده است.

در یکی از حملات هوایی منتسب به اسرائیل، سرتیپ سپاهی محمدعلی الله‌دادی از نیروهای اعزامی ایران به منطقه همراه با جهاد مغنیه فرزند عماد مغنیه فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله لبنان در قنیطره سوریه کشته شدند.

کمتر از یک سال پیش نیز حمله سنگین هوایی دیگری به اسرائیل نسبت داده شد که در آن، سمیر قنطار، فرمانده نیروهای حزب‌الله در سوریه، در یک پایگاه نظامی در دمشق کشته شد.

در برخی از گزارش‌های رسانه‌های منطقه‌ای ادعا شده بود، آن حمله اسرائیل که به کشته شدن سمیر قنطار انجامید، تنها نیم ساعت بعد از بیرون رفتن قاسم سلیمانی فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران از محل ملاقات با قنطار در این پایگاه مهم نظامی ارتش سوریه، انجام شده بود.

در این میان، برپایه اسناد انتشار یافته روزهای اخیر از سوی وب‌سایت افشاگر ویکی‌لیکس، هیلاری کلینتون، نامزد کنونی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در سخنانی تأیید کرده بود که اسرائیل چند بار به سوریه حمله نظامی کرده است.

بر اساس اسناد ویکی‌لیکس، هیلاری کلینتون گفته بود، تردیدی نیست که اسرائیل محموله‌های جنگ‌افزار را که قرار بوده از سوریه به‌دست حزب‌الله در لبنان رسانده شود، هدف حمله قرار داده است.

XS
SM
MD
LG