لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

تلاش اسرائیل برای قطع منابع دیوان کیفری بین‌المللی


بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل

دولت اسرائیل رایزنی با کشورهایی را که در تامین منابع مالی برای کار دیوان کیفری بین‌المللی سهیم هستند، آغاز کرده‌است تا با تهدید به قطع این منابع، از انجام تحقیقات این دیوان در مورد عملکرد ارتش اسرائیل در قبال فلسطینی‌ها جلوگیری کنند.

این خبر یکشنبه ۲۸ دی از سوی خبرگزاری رویترز منتشر شده‌است.

روزنامه جروزالم پست نیز در این روز خبر داد که وزارت امور خارجه اسرائیل با دولت‌های کانادا، استرالیا و آلمان برای قطع منابع مالی این دیوان تماس گرفته‌است.

دیوان کیفری بین‌المللی دو روز قبل از آن خبر داده بود که انجام تحقیقاتی را در خصوص اتهام «جنایت جنگی» از سوی اسرائیل در جنگ تابستان گذشته در غزه بررسی می‌کند.

دیوان کیفری بین‌المللی این امر را در حالی که فلسطینی‌ها به تازگی رسماً خواهان پیوستن به این دادگاه شدند، خبر داده‌است.

اسرائیل عضو دیوان کیفری بین‌المللی نیست اما فلسطینی‌ها پس از رسمیت یافتن عضویت خود در این محکمه، می‌توانند اسرائیل را به پای میز محاکمه بکشانند.

بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، در روزهای گذشته گفت، عضویت فلسطین در دیوان کیفری بین‌المللی براساس «کنوانسیون رم»، اول آوریل (دوازدهم فروردین ۱۳۹۴) رسمیت می‌یابد.

در جنگ تابستان گذشته بیش از دو هزار و یکصد فلسطینی در غزه کشته و هزاران تن زخمی شدند و در این باریکه ویرانی‌های گسترده‌ای برجای ماند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شنبه ۲۷ دی، اعلامیه دیوان کیفری بین‌المللی در خصوص آغاز تحقیقات در مورد عملکرد ارتش اسرائیل در غزه را رفتاری «شرم‌آور» نامید.

نتانیاهو یکشنبه ۲۸ دی نیز در نشست دولت خود در بیت‌المقدس گفت «هرگز اجازه نخواهیم داد سربازان ما به پای میز محاکمه در دادگاه‌های بین‌المللی آورده شوند» و «با همه توان خود» با این روند مبارزه می‌کنیم.

به گفته نتانیاهو، ارتش اسرائیل از مردم این کشور «در برابر عملیات تروریستی و هزاران راکتی که به این کشور پرتاب شده بود و تونل‌هایی که فلسطینی‌ها برای ربودن اسرائیلی‌ها حفر کرده بودند، دفاع کرد».

به گزارش روزنامه جروزالم پست، نتانیاهو از دولت آمریکا خواسته‌است با تمام امکانات خود مانع از آغاز روند قضایی در دیوان کیفری بین‌المللی علیه اسرائیل شود.

این در حالی است که آمریکا نیز مانند اسرائیل از آغاز برپایی این دیوان در نیمه ۲۰۰۲، عضو آن نبوده‌است.

در همین حال، دولت آمریکا از اعلامیه دیوان کیفری بین‌المللی در مورد اسرائیل ابراز ناخشنودی عمیق کرده و آن را زیان‌بار نامیده بود.

روزنامه هاآرتص نیز یکشنبه ۲۸ دی خبر داده‌است، اسرائیل از طریق فشار بر کنگره آمریکا، می‌کوشد اعطای کمک مالی آمریکا به تشکیلات فلسطینی را متوقف کند تا سران این حکومت در مراجعه خود علیه اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی تجدید نظر کنند.

حماس شنبه ۲۷ دی گفته بود، «هزاران سند» را در مورد «جنایات جنگی اسرائیل» در اختیار دیوان کیفری بین‌المللی قرار می‌دهد.

XS
SM
MD
LG