لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۰

اسرائیل: در صورت تعرض داعشی‌ها به اردن آنها را بمباران می‌کنیم


یک جنگنده فانتوم نیروی هوایی اسرائیل
یک جنگنده فانتوم نیروی هوایی اسرائیل

بنا بر گزارش‌هایی، اسرائیل به آمریکا اطلاع داده است که اگر گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) کشور اردن را مورد تعرض قرار دهد، «اسرائیل آن را مانند حمله به خود تلقی کرده و نیروهای این گروه را بمباران خواهد کرد».

شبکه دوم تلویزیون اسرائیل شنبه بیست و دوم شهریور به نقل از منابع دیپلماتیک اسرائیلی اعلام کرد که این کشور به مقامات آمریکا گفته است که «از همه توانایی‌های خود برای مقابله با «حکومت اسلامی» در صورت ایجاد خطر برای ثبات و امنیت اردن، استفاده خواهد کرد».

دولت‌های اسرائیل و اردن در برابر انتشار این گزارش، سکوت را ترجیح داده‌اند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل چهارشنبه گذشته گفته بود، نیروهای «حکومت اسلامی» در منطقه «به مرزهای شرقی اسرائیل نزدیک‌تر شده‌اند»؛ اشاره نتانیاهو به «مرزهای شرقی»، کشور اردن بود.

وزیر امور خارجه اسرائیل و رئیس ستاد کل ارتش این کشور پیشتر گفته بودند، امنیت اردن برای اسرائیل بیشترین اهمیت را دارد.

اردن از سال ۱۹۹۴، با اسرائیل پیمان کامل سیاسی در سطح سفیر دارد. این مناسبات با وجود همه بحران‌های منطقه‌ای و انتفاضه اوایل سال دوهزار، حفظ شده است؛ در جنگ اخیر غزه نیز سفارت اسرائیل در امان به فعالیت ادامه می‌داد.

از زمان سربرآوردن «داعش» در عراق و سوریه که اعلام «خلافت» کرده و به تازگی به «حکومت اسلامی» تغییر نام داده است، اردن در صدد اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از رخنه این تروریست‌ها به خاک خود بوده است.

اردن ماه گذشته شماری از «اسلام‌گرایان افراطی» را در ارتباط با تلاش برای یارگیری در تشکل «حکومت اسلامی» دستگیر کرد.

آمریکا رسماً اسرائیل را به پیوستن به ائتلافِ در حال شکل‌گیری در مبارزه با نیروهای «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه دعوت نکرده است اما نتانیاهو در روزهای گذشته تاکید کرد که کشورش در مبارزه با این گروه «نقش مهمی» ایفاء می‌کند.

به گفته نتانیاهو، «بخشی از سهم اسرائیل در مبارزه با نیروهای داعش آشکار است ولی بخش دیگر آن را همگان نمی‌دانند».

رادیو اسرائیل هفته گذشته به نقل از «منابع غربی» نوشته بود، اسرائیل تصاویر ماهواره‌ای و اطلاعاتی مهم را در باره مواضع و آرایش نیروهای «حکومت اسلامی» در منطقه در اختیار آمریکا گذاشت که از آن در بمباران این مقرها از سوی جنگنده‌های آمریکایی استفاده شد.

در گزارش رادیو اسرائیل آمده بود، ارزیابی‌های این کشور در مورد یارگیری‌های «حکومت اسلامی» و رفت و آمد اسلام‌گرایان افراطی از غرب به سرزمین‌هایی که این گروه در آنها فعالیت می‌کند، با آمریکا به شراکت گذاشته می‌شود.

آمریکا که بمباران مقرهای «حکومت اسلامی» را از پنج هفته پیش آغاز کرده است، در روزهای گذشته با اعزام جان کری، وزیر امور خارجه به منطقه، در صدد تشکیل ائتلافی قوی برای مبارزه با این گروه افراطی بوده است.

در حالی که وزیر خارجه آمریکا پس از سفر به عراق، ترکیه و مصر یکشنبه بیست و سوم شهریور به پاریس رسیده است، نیروهای «حکومت اسلامی» شنبه شب با انتشار ویدئوی گردن زدن یک امدادگر بریتانیایی، بار دیگر وحشت‌آفرینی کرده‌اند.

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل در روزهای گذشته گفته بود، «حکومت اسلامی» را می‌توان با راهکار نظامی دقیق از بین برد و از این‌رو اسرائیل آن را خطری برای خود نمی‌داند.

مقامات اسرائیل گفته‌اند چالش اصلی برای این کشور همچنان از ناحیه برنامه اتمی ایران است.

به گزارش روزنامه‌های جروزالم پست و هاآرتص، نخست وزیر اسرائیل پنجشنبه گذشته در «پیامی» به آمریکا گفت، «بخاطر مبارزه با حکومت اسلامی، ایران را تقویت نکند».

XS
SM
MD
LG