لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

حضور مشترک جنگنده‌های اسرائیل و امارات متحده در یک رزمایش هوایی


جت‌های اف-۱۶ اماراتی
جت‌های اف-۱۶ اماراتی

رسانه‌های اسرائیل از حضور مشترک جنگنده‌های اسرائیل و امارات متحده عربی در یک مانور نظامی در آسمان یونان خبر داده‌اند.

به گزارش هاآرتص، این رزمایش که از دوشنبه هفتم فروردین آغاز شده، تا پنجشنبه دهم فروردین ادامه دارد.

آمریکا با دوازده جنگنده اف- ۱۶ و ۲۲۰ خدمه و همچنین نیروی هوایی ایتالیا در این رزمایش در کنار اسرائیل و امارات مشارکت دارند.

عملیات رزمایش هوایی مشترک «اینیوهوس ۲۰۱۷» با نام « «اقدام آگاهانه» از مقر یک پایگاه نیروی هوایی یونان در حالی که پرچم کشورهای شرکت‌کننده در کنار یکدیگر به اهتزاز درآمده است، جریان دارد.

هاآرتص نوشته است، این نخستین حضور جنگنده‌های اسرائیلی و اماراتی در کنار یکدیگر نیست؛ سال ۲۰۱۶ نیز خلبان‌های اسرائیلی در تمرین «پرچم قرمز» همراه با نیروی هوایی پاکستان و اسپانیا در آمریکا شراکت داشتند.

اسرائیل و امارات با یکدیگر رابطه دیپلماتیک و رسمی ندارند اما بر اساس گزارش رسانه‌های غربی، تماس‌های غیررسمی و محرمانه میان دو کشور در جریان بوده است.

هاآرتص افزوده است، اسرائیل به تازگی تمرین‌های مشترک با ارتش‌های خارجی را گسترش داده و همین هفته گذشته بود که در یک مانور هوایی نیز در قبرس شرکت کرد.

همکاری‌های مشترک نظامی اسرائیل و یونان نیز به تازگی افزایش یافته است؛ بالگردهای اسرائیلی «یانشوف» و «یاسور» شش ماه پیش با حضور در مانوری با ارتش یونان در منطقه اولیمپوس فرود آمدند.

به گزارش هاآرتص، ژنرال ارز مایزل مسئول ستاد برنامه‌ریزی همکاری‌های خارجی ارتش اسرائیل نیز هفته گذشته از یونان دیدار کرده است.

یک خلبان ارشد نیروی هوایی اسرائیل که هاآرتص تنها او را با نام کوچک «گیلعاد» معرفی کرده، به این روزنامه گفته است، اسرائیل فضای کافی برای مانور هوایی ندارد و هدف مشارکت اسرائیل در رزمایش‌های خارجی، کسب تجربه برای جنگ‌های احتمالی در شرایطی ناآشنا است.

ژنرال امیر اِشِل فرمانده نیروی هوایی اسرائیل چندی پیش گفته بود، «در اوج همکاری با ارتش‌های خارجی در برون‌مرز هستیم».

ژنرال اِشِل افزوده بود، نوامبر ۲۰۱۷ بزرگ‌ترین رزمایشی که تا حال در اسرائیل برگزار شده، با مشارکت نیروی هوایی شماری از کشورهای خارجی در خود اسرائیل در جریان خواهد بود.

هاآرتص نوشته است، ارتش‌های هند، آمریکا، لهستان و ایتالیا از جمله کشورهای شرکت‌کننده در رزمایش بزرگ هوایی پاییز آینده اسرائیل هستند.

XS
SM
MD
LG