لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۰

اسرائیل برای نخستین بار از «گنبد آهنین» در مرز سوریه استفاده کرد


یک دسته از موشک‌های سامکانه «گنبد آهنین» اسرائیل
یک دسته از موشک‌های سامکانه «گنبد آهنین» اسرائیل

هم‌زمان با سخنان رئیس ستاد ارتش اسرائیل که این کشور به جبهه النصره در سوریه «کمک نمی‌کند»، برای نخستین بار از سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین» در مرز اسرائیل و سوریه استفاده شده است.

به گزارش جروزالم پست، ارتش اسرائیل شنبه بیست و هفتم شهریور با بهره‌گیری از سامانه «گنبد آهنین» دو راکت شلیک شده از خاک سوریه را منحرف کرد.

بر اساس این گزارش، این راکت‌ها دهمین تعرض از سوریه به اسرائیل در دو هفته اخیر بود؛ از ده راکت شلیک شده، هشت فروند آن به اسرائیل اصابت کرد اما با راه‌اندازی سامانه «گنبد آهنین» راکت‌های شامگاه شنبه «در هوا شکار و منحرف شد».

اسرائیل از موشک‌های «گنبد آهنین» تا حال برای امنیت شهرک‌های جنوبی در برابر راکت‌های شلیک شده از نوار غزه استفاده می‌کرد و این نخستین بار است که شماری از این موشک‌ها را در مرز با سوریه مستقر کرده‌است.

از زمان توافق «ترک مخاصمه» اسرائیل و سوریه در سال ۱۹۷۴، این اولین بار است که مرز اسرائیل و سوریه دچار تنش جدی شده است.

پدافند هوایی حکومت سوریه سه‌شنبه بیست و سوم شهریور درصدد ساقط کردن یک جنگنده و یک پهپاد تهاجمی اسرائیل برآمد اما اسرائیل تأکید کرد که هدف‌گیری موشک‌های اس-۲۰۰ سامانه دفاع هوایی سوریه ناکام بود.

این نخستین بار از زمان جنگ ۱۹۷۳ بود که پدافند هوایی سوریه درصدد سرنگونی جنگنده اسرائیلی برآمد.

ارتش اسرائیل گفته است، فارغ از اینکه راکت و خمپاره‌ها از سوی چه عاملی در سوریه به اسرائیل شلیک شود و عامدانه باشد یا نه، اسرائیل به دلیل «مسئول» دانستن حکومت بشار اسد در سوریه، به مواضع ارتش سوریه حمله خواهد کرد.

منابع سوری و حساب توئیتری حزب‌الله مدعی شدند، در تازه‌ترین حمله یک پهپاد تهاجمی اسرائیل در شنبه شب بیست و هفتم شهریور به شهرک «البعث» در شمال قنیطره، سه عضو بسیج سوری از نیروهای موسوم به «دفاع ملی» کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

در همین حال، به گزارش وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت، ارتش اسرائیل حمله پهپادی شنبه‌شب به سوریه را تأیید نکرده‌است.

اسرائیل: هیچ ارتباطی با داعش، جبهةالنصره و احرار الشام نداریم

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، ژنرال آیزنکوت جمعه بیست و ششم شهریور در دیدار با دروزی‌های ساکن بخش اشغالی بلندی‌های جولان به آنها «اطمینان» داده که که کشورش «هیچ ارتباطی با داعش، جبهه النصره و احرار الشام ندارد».

ژنرال آیزنکوت از جمله به شیخ «موافق طریف» رهبر روحانی عرب‌های دروزی این بخش گفته است «من به چشمان شما نگاه می‌کنم و با شهامت می‌گویم، ما با جهادگرایان افراطی سوریه ارتباطی نداریم».

رئیس ستاد ارتش اسرائیل به شهرک «جولیس» محل زندگی عرب‌های دروزی این منطقه رفته بود.

ژنرال آیزنکوت در همین حال به عرب‌های دروزی گفته است، ما در جولان ناچار هستیم با نیروهای معارض میانه‌رو که در نزدیکی مرز ما در سوریه مستقر هستند، تماس‌هایی داشته باشیم اما این بخاطر حفظ آرامش و تأمین امنیت این مرز و مناطق محل زندگی شما است.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، دروزی‌های ساکن بخش اشغالی جولان از ارتش اسرائیل خواسته بودند از دروزی‌های سوریه حمایت کند.

عرب‌های طایفه دروزی در مناطقی که اسرائیل آنها را از سال ۱۹۶۷ به اشغال خود درآورده و «رسماً» به خاک اسرائیل «منضم» کرده است، از گزارش‌های مربوط به «کمک» اسرائیل به نیروهای معارض در سوریه خشمگین بودند.

جوانان تظاهرکننده دروزی شمال اسرائیل چند ماه پیش به آمبولانس‌های حامل نیروهای زخمی جبهه النصره که برای درمان به بیمارستانی در شمال اسرائیل انتقال می‌یافتند حمله کرده و دو تن از مجروحین را کشتند.

پیش از آن، جبهه النصره به کشتارهای فجیعی از شهروندان دروزی سوریه متهم شده بود.

بعد از حمله دروزی‌های بخش اشغالی به آمبولانس‌های اسرائیلی، نخست وزیر اسرائیل مدعی شد که درمان مجروحین سوریه که تا قبل از آن بخاطر «هدف‌های بشردوستانه» انجام می‌شد، «متوقف گردید».

جبهه النصره اندکی پیش از برقراری آتش‌بس در سوریه نام خود را به «جبهه فتح الشام» تغییر داد. اما آمریکا، روسیه و سازمان ملل تأکید کردند که ماهیت این گروه همچنان تروریستی است.

آتش‌بس در سوریه از شامگاه دوشنبه بیست و دوم شهریور، همزمان با عید قربان، نسبتاً پایدار مانده و طبق توافق آمریکا و روسیه اگر هفت روز پایدار بماند، این دو کشور مشترکاً به مواضع گروه‌هایی چون داعش و «جبهه فتح الشام» حمله خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG