لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۶

هشدار اسرائیل به صد هزار تن از ساکنان غزه: خانه‌ها را ترک کنید


نوار غزه. ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۴.
نوار غزه. ۱۵ ژوئیه ۲۰۱۴.

اسرائیل روز چهارشنبه، ۲۵ تیر، به صد هزار نفر از ساکنان نوار غزه هشدار داد تا خانه‌های خود را ترک کنند؛ این هشدار پس از آن اعلام می‌شود که در پی رد پیشنهاد آتش‌بس از سوی حماس، ارتش اسرائیل هم‌اینک بر شدت حملات هوایی ۹ روز گذشته خود افزوده‌ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروی هوایی اسرائیل بامداد چهارشنبه با اظهار این‌ که قصد دارد به زودی یک رشته حملات هوایی جدید انجام دهد به صد هزار نفر از ساکنان شمال شرقی نوار غزه هشدار داد تا خانه‌های خود را تخلیه کنند.

بنا بر این گزارش، اسرائیل در این منطقه شبنامه‌هایی را نیز پخش کرده و در آنها نوشته‌ است از آنجا که حجم موشک‌پرانی به سوی اسرائیل از این مناطق زیاد بوده این مناطق قرار است هدف حمله هوایی قرار بگیرند.

شماری از اهالی غزه به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که ارتش اسرائیل با تماس تلفنی یا ارسال پیامک از ساکنان شمال شرقی غزه می‌خواهد که تا ساعت ۵ بامداد به وقت گرینویچ خانه‌های خود را ترک کنند.

اسرائیل روز یک‌شنبه نیز از ساکنان بخش‌هایی از شمال غزه خواسته بود تا خانه‌های خود را ترک کنند.

در همین حال به نوشته این خبرگزاری، گروه حماس این هشدارهای ارتش اسرائیل را «جنگ روانی» توصیف کرده و از ساکنان غزه خواسته تا آنها را نادیده بگیرند.

وزیر امور داخلی غزه با انتشار بیانیه‌ای گفته‌ است: «در خصوص این هشدارها، هیچ جای نگرانی نیست و نباید به آنها توجه کرد. به هیچ وجه به این هشدارها واکنش نشان ندهید.»

به نوشته این بیانیه، قصد اسرائیل از این «جنگ روانی»، «ایجاد اخلال در جبهه محلی» شمال غزه است.

بنا بر گزارش‌ها، حملات هوایی اسرائیل طی ۹ روز گذشته باعث کشته شدن ۲۰۵ فلسطینی شده‌ و در این مدت پرتاب ۱۲۰۰ راکت از سوی حماس به جنوب و مرکز اسرائیل تنها یک کشته بر جای گذاشته است.

روز سه‌شنبه اعلام شد که اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس از سوی مصر را پذیرفته و ارتش اسرائیل نیز به مدت شش ساعت از حمله‌های هوایی خودداری کرد، اما پس از آن‌ که حماس آتش‌بس را نپذیرفت، حملات هوایی اسرائیل از سر گرفته شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پس از رد آتش‌بس از سوی حماس گفت که ارتش اسرائیل «بر شدت و وسعت» حملات هوایی‌اش به غزه خواهد افزود.

در همین حال يگان‌های «القدس»، شاخه نظامی سازمان جهاد اسلامی فلسطين، نیز در بيانيه‌ای اعلام کرده‌است، «شليک راکت تا آتش‌بس واقعی ادامه خواهد داشت».

حماس خواستار رفع محاصره نوار غزه از سوی اسرائيل و بازگشايی گذرگاه رفح است.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، قرار است به منظور جلب حمایت‌های منطقه‌ای جهت یافتن راه حلی برای ترک منازعات اسرائیل و فلسطینی‌ها، به مصر و ترکیه سفر کند.

XS
SM
MD
LG