لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۹

حمله هوایی اسرائیل به نوار غزه


صحنه‌ای از حملات هوایی پیشین اسرائیل به غزه
صحنه‌ای از حملات هوایی پیشین اسرائیل به غزه

در حمله این جنگنده‌ها که به گزارش رسانه‌ها، چهار بار صورت گرفته‌است، بامداد شنبه بیست و دوم اسفند، یک پسربچه ده ساله فلسطینی کشته و دو کودک دیگر که خواهر و برادر طفل کشته شده بودند، زخمی شدند.

به گزارش وزارت بهداشت و درمان فلسطین در غزه، این کودکان در حمله اسرائیل به منطقه بیت لاهیا در شمال نوار غزه کشته و زخمی شدند.

ارتش اسرائیل گفته‌است حمله جنگنده‌هایش به شمال و شرق غزه واکنشی به شلیک راکتی روز جمعه بیست و یکم اسفند از غزه به سوی جنوب اسرائیل بوده‌است.

ارتش اسرائیل می‌گوید مواضع متعلق به شاخه نظامی حماس را هدف قرار داده‌است.

به گزارش وای.نت، حمله راکتی جمعه به اسرائیل چهار سرباز اسرائیلی را زخمی کرد؛ اسرائیل می‌گوید، فارغ از میزان و ابعاد آسیب جانی و مالی، به هر حمله راکتی پاسخ می‌دهد.

جنبش حماس، حاکم بر نوار غزه، در واکنش به حمله هوایی اسرائیل، به این کشور هشدار داد که این تعرض‌ها، نقض تفاهم‌های پیشین است و حماس حق پاسخگویی خود را محفوظ می‌داند.

حماس تأکید کرده که عملیات تابستان سال گذشته در جنگ با اسرائیل که ده‌ها شهر اسرائیلی از جمله تل آویو و بیت المقدس را بارها با راکت مورد حمله قرار داد، می‌تواند به صورتی «بسیار جدی‌تر از قبل» تکرار شود.

سخنگوی حماس تأکید کرد که اسرائیل «صبر مقاومت را امتحان نکند».

سازمان جهاد اسلامی فلسطین نیز در هشداری گفته‌است، «رژیم صهیونیستی که با مقاومت در خیابان‌های خود روبرو شده، در پی بهانه برای حمله دوباره به غزه است».

ارتش اسرائیل بامداد جمعه نیز به دفتر ایستگاه رادیویی «فلسطین الیوم»، ارگان سازمان جهاد اسلامی فلسطین، در شهرک البیره در رام‌الله حمله کرد و با دستگیری دو تن از مسئولان اصلی این دفتر، تجهیزات پخش رادیویی را مصادره کرد.

در همین حال، این ایستگاه رادیویی بعد از چند ساعت پخش برنامه خود را از طریق مقر اصلی‌اش در باریکه غزه از سرگرفت.

حکومت خودگردان فلسطینی به ورود نظامیان اسرائیلی به مناطق تحت اختیار امنیتی نیروهای خودگردان اعتراض کرده است؛ اسرائیل به این گونه اعتراض‌ها بی‌اعتنایی مطلق می‌کند.

روزنامه هاآرتص نیز شنبه بیست و دوم اسفند گزارش داد، در پی درخواست صریح نخست وزیر اسرائیل از رئیس جمهوری فرانسه در تماس تلفنی اخیر آنها، شرکت ماهواره‌ای «یوتل‌ست» که از مقر فرانسه فعالیت می‌کند، پخش شبکه تلویزیونی الاقصی متعلق به حماس را متوقف کرده‌است.

اسرائیل می‌گوید، ایستگاه‌های رادیویی فلسطینی «تبلیغات مغزشویی» انجام می‌دهند و این امر بر ادامه خشونت‌های خیابانی از سوی جوانان فلسطینی علیه اسرائیل اثر دارد.

از روز سه‌شنبه گذشته موج تازه‌ای از حملات خیابانی اسرائیل را دربرگرفته است؛ از ساحل تل آویو گرفته تا بیت المقدس، و شهر نسبتاً آرام «پتح تیکوا» شاهد چاقوکشی‌های خیابانی بوده که در همه موارد عاملان حملات درجا کشته شده‌اند.

حمله با چاقو به گردشگران آمریکایی در ساحل عصر سه‌شنبه در ساعتی رخ داد که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا در نزدیکی محل حمله به سوی ملاقات با شیمون پرز رئیس جمهوری پیشین اسرائیل می‌رفت.

آقای بایدن تأکید کرد که همسر و نوه‌هایش در رستورانی در نزدیکی محل حمله، در حال صرف شام بوده و دقایقی ترس مردم و گردشگران را با چشم خود دیده‌اند.

در حمله ساحل تل‌آویو، تایلور فورس، آمریکایی که تا ۱۵ ماه قبل افسر ارتش آمریکا در عراق و افغانستان بود، کشته و همسر او شدیداً زخمی شد.

۲۸ اسرائیلی، چند خارجی و حدود دویست فلسطینی در خشونت‌های خیابانی ماه‌های اخیر کشته شده‌اند.

رهبران اپوزیسیون اسرائیل در روزهای گذشته خواهان استعفای نخست وزیر و وزیر امنیت این کشور شدند اما از سوی دیگر، نظرسنجی‌های این کشور نشان می‌دهد لیکود و دیگر احزاب راستگرا در هر انتخابات احتمالی دیگری قوی‌تر ظاهر می‌شوند.

تازه‌ترین نظرسنجی روزنامه معاریو نشان می‌دهد، ۷۷ درصد مردم اسرائیل بخاطر نبود امنیت جانی خود و خانواده‌هایشان، از دولت نتانیاهو شدیداً انتقاد می‌کنند.

نبود چشم‌اندازی برای صلح و سرسختی دولت اسرائیل در برابر ابتکار سیاسی فرانسه برای از سرگیری گفت‌وگوهای صلح، روزنه‌های امید را برای پایان گرفتن خشونت‌های ماه‌های اخیر بسته‌است.

XS
SM
MD
LG