لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۹

ادامه خروج اسرائیل از غزه؛ حمله جدید به یکی از مدارس سازمان ملل


نوار غزه. دوم اوت ۲۰۱۴
نوار غزه. دوم اوت ۲۰۱۴

در حالی که رسانه‌های اسرائیل یکشنبه دوازدهم مرداد اعلام کردند که ارتش این کشور بخش عمده نیروهای خود را از نوار غزه بیرون آورده‌است، حمله دیگری به یک مدرسه سازمان ملل در غزه، دست‌کم ۱۰ کشته برجای نهاد.

مدرسه‌ای که این بار، بنا بر گزارش‌ها، یک موشک به آن اصابت کرده‌است، در منطقه «رفح» در بخش جنوبی غزه قرار دارد.

این سومین حمله مرگبار علیه مدارس تحت مدیریت آژانس ویژه سازمان ملل در کمک‌رسانی به فلسطینیان در غزه، «اونرا»، در کمتر از ۱۰ روز اخیر است.

پیشتر مدارس وابسته به سازمان ملل در «بیت حانون» و «جبالیا» در غزه هدف قرار گرفته بودند؛ در مورد نخست ۱۵ نفر و مورد دوم پنجشنبه گذشته، هفده تن کشته شدند. هریک از این دو حمله نیز حدود دویست تن زخمی داشت.

دبیر کل سازمان ملل و معاون او در امور بشردوستانه در روزهای گذشته از حملات مرگبار نیروهای اسرائیلی به مدارس و موسسات وابسته به سازمان ملل که بیش از دویست و پنجاه هزار رانده شده غزه در آنها پناه گرفته‌اند، ابراز خشم شدید کرده و خواهان خودداری از تکرار این فجایع شده بودند.

سازمان ملل در همین حال در سه مورد در هفته‌های گذشته تایید کرده‌است که شبه نظامیان فلسطینی راکت و جنگ‌افزار در مدارس و نهادهای غیرنظامی وابسته به سازمان ملل پنهان کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، عقب‌نشینی شماری از تانک‌ها و آرایش جدید نظامی ارتش این کشور از عصر شنبه، یازدهم مرداد، آغاز شده‌است.

رسانه‌های اسرائیل یکشنبه خبر دادند که حملات هوایی، زمینی و دریایی ارتش این کشور به غزه از شامگاه شنبه «به میزان چشمگیری» کاهش یافته‌است.

اما دست کم ۳۰ فلسطینی در ساعات شب گذشته تا ظهر یکشنبه کشته شده‌اند.

همزمان، راکت‌هایی نیز روز یکشنبه با نیت هدف قرار دادن اسرائیل از غزه شلیک شد که بدون آسیب بود.

گزارش رسانه‌های اسرائیل در خصوص آرایش جدید نظامی نیروهای اسرائیل در غزه در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، شامگاه شنبه در یک نشست خبری، گفت عملیات «صخره استوار» ادامه خواهد یافت، هرچند که افزود «عملیات بر اساس نیازهای امنیتی اسرائیل خواهد بود».

کارشناسان در رسانه‌های اسرائیل تاکید کرده‌اند، نظر به اظهارات فرماندهان ارتش که «همه تونل‌های تروریستی کشف شده منهدم شده و هدف‌های مهم دیگر از عملیات جنگی بدست آمده‌است»، سخنان نتانیاهو در خصوص «ادامه عملیات بر اساس نیازهای امنیتی اسرائیل» به مفهوم کاهش ابعاد عملیات و عقب‌نشینی است هرچند که او صریحاً از واژه «عقب‌نشینی» استفاده نکرد.

تسیپی لیونی، وزیر دادگستری اسرائیل و مذاکره‌کننده ارشد این کشور در گفت‌وگوهای ناکام صلح با فلسطینی‌ها، یکشنبه به «وای. نت»، وب‌سایت روزنامه یدیعوت آخرونوت، گفت تنها راهکار برای حل بحران غزه، فراهم کردن زمینه برای تسلط محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردانی، بر نوار غزه است.

رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که خانم لیونی در قبولاندن نظرات خود به نتانیاهو و موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، در زمینه آرایش جدید نظامی نیروهای این کشور، بیشترین نقش را ایفا کرده‌است.

درهمین حال، اسرائیل اعلام کرده‌است که آتش‌بس با حماس را جستجو نمی‌کند و وارد گفت‌وگو برای دستیابی به تفاهم با این سازمان نخواهد شد.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که نیروهایش در «بخش‌های حساس» غزه باقی می‌مانند و مبارزه با تونل‌ها و خطرات احتمالی آتی را دنبال خواهند کرد.

نتانیاهو گفته‌است دستور داده دانشمندان این کشور هرچه زودتر سامانه‌هایی پیشرفته برای کشف «تونل‌های تروریستی» اختراع کنند تا مانند سامانه «گنبد آهنین»، اسرائیل را در «مبارزه با تروریست‌ها» یاری دهد.

اسرائیل در ساعات اولیه شنبه اعلام کرد که افسر جزء ارتش این کشور، که خطر ربوده شدن او می‌رفت، زنده نیست و کشته شده‌است.

اشپیگل: «اسرائیل مکالمات جان کری را شنود می‌کرد»

در حالی که بحران غزه، تیره شدن مناسبات میان شماری از دولتمردان اسرائیلی و جان کری، وزیر خارجه آمریکا را به دنبال داشته، روزنامه آلمانی اشپیگل یکشنبه دوازدهم مرداد گزارشی در مورد «شنود» کری از سوی اسرائیل منتشر کرد.

به‌نوشته اشپیگل، اسرائیل سال گذشته در جریان مذاکرات سیاسی اسرائیل و فلسطینی‌ها، از جان کری استراق سمع می‌کرد اما اسرائیل در این شنود تنها نبود و دست‌کم یک کشور دیگر نیز از کری استراق سمع می‌کرد.

اشپیگل با استناد به «شماری از منابع اطلاعاتی» نوشته‌است، بی‌احتیاطی جان کری در استفاده از خطوط تلفنی ماهواره‌ای عادی غیر از تلفن‌های امن، ردگیری آسان مکالمات او را امکان‌پذیر می‌کرد.

به‌نوشته اشپیگل، اسرائیل از اطلاعاتی که از شنودهایش از کری بدست می‌آورد، در مذاکراتی که بعداً ناکام ماند، استفاده می‌کرد.

نتانیاهو شنبه شب در نشست خبری خود در تل‌آویو از آمریکا بخاطر «ایستادگی قاطع در کنار اسرائیل در مبارزه با ترور» قدردانی کرد.

اما آسوشیتدپرس نوشته بود، ساعاتی پیش از آن، نتانیاهو در تماس تلفنی تندی با دان شاپیرو، سفیر آمریکا در تل‌آویو، به او گفت، به اوباما و کری پیام بدهد که نباید روی حرف نخست وزیر اسرائیل در مورد حماس، «اما و اگر بیاورند».

اوباما جمعه شب در واشینگتن، بدون ذکر نام نخست‌وزیر یا شمار دیگری از دولت‌مردان اسرائیلی که از جان کری انتقاد کرده‌اند، گفت از کوشش‌های وزیر خارجه آمریکا در راه خاتمه بحران غزه قدردانی می‌کند.

اسرائیل طرح دو هفته پیش جان کری را برای آتش‌بس در غزه رد کرده و نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود، تنها طرح قابل بررسی، ابتکار عمل مصر است.

XS
SM
MD
LG