لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

رشته نقاشی از کتاب‌های درسی هنرستان «حذف نمی‌شود»


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران اعلام کرد براساس توافق وزارت‌خانه‌های ارشاد و آموزش و پرورش رشته «نقاشی» از کتاب‌های دوره هنرستان حذف نخواهد شد.

برزین ضرغامی روز دوشنبه ششم اردیبهشت به خبرگزاری ایسنا گفته این تصمیم پس از مذاکرات علی جنتی، وزیر ارشاد و علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش اتخاذ شده‌است.

آقای ضرغامی گفته «با توجه به پایه‌ای بودن این‌گونه درس‌ها و نیز مرجع بودن آن‌ها، قرار شد که در بازنگری‌ها، رشته نقاشی مانند گذشته در میان دروس هنرستان‌ها باقی بماند.»

۲۸ فروردین ماه امسال روزنامه شرق از وجود نامه‌ای خبر داده بود که از سوی برزین ضرغامی خطاب به شریفی قادری، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های هنری وزارت ارشاد مبنی بر حذف رشته نقاشی از برنامه درسی هنرستان‌ها ابلاغ شده بود.

در این نامه آن‌طور که این روزنامه گزارش کرده، آمده بود که «برخی رشته‌های تخصصی در زمینه هنرهای تجسمی، از جمله نقاشی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای از سوی آموزش و پرورش حذف شده‌است.»

مدیرکل ارشاد تهران در نامه خود از مقام‌های وزارت آموزش و پرورش خواسته بود «با انجام مکاتبات و مذاکرات لازم با آموزش و پرورش، موضوع را پیگیری» کنند.

در پی انتشار این خبر بود که گروهی از هنرمندان ایرانی در اعتراض به تغییر برخی دروس هنرستان و حذف رشته نقاشی، اقدام به جمع‌آوری امضاء برای ارسال نامه‌ای خطاب به وزیر ارشاد و آموزش و پرورش کردند.

این هنرمندان در نامه خود هشدار دادند که این کار صدماتی جدی به حوزه هنر در کشور وارد خواهد ساخت و در درازمدت، موجب ویرانی بنیان‌های هنر در کشور می‌شود.

با افزایش اعتراض‌ها به این تصمیم بود که مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر آموزش‌های کار دانش وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که «جای نگرانی برای حذف رشته نقاشی وجود ندارد.»

رشته‌ها و سرفصل‌های علوم انسانی در مراکز آموزشی ایران از سال ۱۳۸۸ و به درخواست و دستور علی خامنه‌ای دچار تغییرات قابل توجهی شده و این تغییرات همچنان ادامه دارد.

در ادامه این تغییرات که به نظر می‌رسد پس از دانشگاه‌ها به مدارس نیز کشیده شده، آذر ماه سال گذشته اسفندیار چهاربند، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از ممنوع شدن ثبت نام در رشته علوم انسانی خبر داد.

آقای چهاربند در آن زمان اعلام کرده که از سال ۱۳۹۵ در مدارس عادی دولتی برای رشته علوم انسانی ثبت نامی صورت نخواهد گرفت که این تصمیم با واکنش‌های اعتراضی زیادی در ایران مواجه شد.

براساس این تصمیم آموزش و پرورش، قرار بر این شده بود که دانش‌آموزان متقاضی رشته علوم انسانی در دبیرستان‌های فرهنگ ثبت نام کنند.

این مقام آموزش و پروش در توضیح اتخاذ چنین تصمیمی گفته بود که «تا امروز توسعه آموزش عالی علامت‌های اشتباهی به هدایت تحصیلی می‌داد، اما امروز باید آموزش و پرورش این سکان را در دست بگیرد.»

سه روز پس از این اظهارنظر و افزایش اعتراض‌ها، وزارت آموزش و پروش با صدور اطلاعیه‌ای ممنوعیت دانش‌آموزان برای ثبت‌نام در رشته علوم انسانی از سال ۱۳۹۵ را تکذیب کرد.

این وزارت‌خانه در اطلاعیه خود آورده بود که «تصمیمی در رابطه با ممنوعیت تحصیل دانش‌آموزان در رشته علوم انسانی در مدارس عادی دولتی اتخاذ نشده‌است.»

XS
SM
MD
LG