لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

«قصد ایتالیا» برای بازگشت به رابطه اقتصادی پیش از تحریم‌ها با ایران


پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا
پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا

پائولو جنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا، از روز سه‌شنبه ۱۳ مرداد در رأس هیاتی تجاری-اقتصادی به مدت دو روز به تهران سفر می‌کند.

وی در آستانه سفر خود در گفت‌وگو با خبرگزاری‌های ایران در پاسخ به این پرسش که «آیا ایتالیا که پیش از تحریم‌ها نخستین شریک تجاری ایران در اتحادیه اروپا محسوب می‌شد، اکنون می‌تواند به موقعیت قبلی دست پیدا کند؟»، گفت: «هدف ما بازگشتن به موقعیت اقتصادی پیش از تحریم‌ها است.»

وی افزود که «یقین دارم که امتیازهایی هم داریم که به ما در این راستا کمک می‌کنند، مانند روابط دیرینه اقتصادی و فرهنگی و دوستی که میان ملت هایمان وجود دارد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، فدریکا گوئیدی، وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا، آقای جنتیلونی را در این سفر همراهی می‌کند.

در سفر هیئت ایتالیایی به تهران، نمایندگان شرکت‌های مهم ایتالیایی از جمله آنسالدو، فین‌مکانیکا (صنایع دفاع ایتالیا)، آناس (شرکت بزرگراه‌های ایتالیا)، آبی (اتحادیه بانک‌های ایتالیا) وزیر توسعه اقتصادی این کشور را همراهی خواهند کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وزیر امور خارجه ایتالیا در سفر به تهران با شماری از مقامات بلندپایه ایران، از حسن روحانی رئیس‌جمهور گرفته تا همتای خود، محمدجواد ظریف، ملاقات خواهد کرد.

پائولو جنتیلونی روز سه‌شنبه در آستانه سفر خود به ایران، در محل وزارت خارجه ایتالیا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا و خبرگزاری صدا و سیما، با تأکید بر قصد ایتالیا برای بازگشتن به موقعیت اقتصادی پیش از تحریم‌ها، اظهار داشت: «ایتالیا یقیناً در دوران تحریم‌ها از نظر روابط اقتصادی با ایران، رنج دیده‌است. اما توافقی که در وین حاصل شد به ما فرصت جبران تدریجی روابط اقتصادی را می‌دهد.»

وی با اشاره به توافق هسته‌ای وین میان ایران و قدرت‌های غربی نیز گفت که «امیدواریم [این توافق] به ما اجازه دهد تا بتوانیم همواره روابط خود را با ایران جهت ثبات در منطقه از خاورمیانه تا خلیج فارس و مدیترانه و شمال آفریقا افرایش دهیم.»

سفر روز سه‌شنبه هیئت ایتالیایی به تهران، سومین دیدار مقامات دستگاه دیپلماسی ایتالیا از ایران در فاصله کمتر از یک سال و نیم گذشته است.

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۳ میلادی، پس از گذشت ده سال، اِما بونینو پس از انتخاب شدن حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران، به عنوان اولین وزیر امور خارجه ایتالیا به ایران سفر کرده بود.

در ماه فوریه سال ۲۰۱۵ میلادی اندکی پیش از پایان یافتن توافق موقت هسته‌ای، نخستین سفر جنتیلونی به ایران انجام شد.

خبر سفر تازه هیئت ایتالیایی پس از آن مخابره می‌شود که یک هیئت بزرگ تجاری آلمانی به سرپرستی زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور، روز یک‌شنبه، ۲۸ تیر، و تنها پنج روز پس از اعلام توافق اتمی ایران و گروه ۱+۵ به تهران سفر کرد.

دستیابی ایران و قدرت‌های غربی به توافق هسته‌ای افزایش تماس مقامات غربی با ایران را در پی داشته و در همین راستا، سباستین کورتز، وزیر امور خارجه اتریش، خبر داده‌است که رئیس جمهوری این کشور سپتامبر سال جاری به تهران سفر خواهد کرد.

از سوی دیگر لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز به تازگی سفری به تهران داشت و در همین حال دیپلمات ارشد فرانسوی گفته است که یک هیئت تجاری فرانسوی شامل نمایندگان حدود ۸۰ شرکت این کشور در ماه سپتامبر به تهران سفر خواهند کرد.

به گزارش خبرزگاری ایرنا، طی دو سال فعالیت دولت یازدهم هیئت‌های تجاری و اقتصادی مختلفی از آلمان، فرانسه، ایتالیا، ایرلند، ترکیه و بلژیک به ایران آمده‌اند.

خبرگزاری صداوسیما نیز خبر می‌دهد که یک هیئت تجاری هند شامل نمایندگان ۱۰ شرکت صنعتی بزرگ آن کشور به تازگی با حضور در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با فعالان بخش خصوصی ایران دیدار کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG