لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۶

واکنش معاون اول روحانی به سخنان مقامات آمریکایی در مورد «حمایت ایران از تروریسم»


اسحاق جهانگیری می‌گوید اتهام حمایت ایران از تروریسم «به قدری نخ‌نما شده که خود گوینده نیز از بیان آن خجالت می‌کشد».
اسحاق جهانگیری می‌گوید اتهام حمایت ایران از تروریسم «به قدری نخ‌نما شده که خود گوینده نیز از بیان آن خجالت می‌کشد».

در ادامه درگیری لفظی مقامات ایران و آمریکا، معاون اول رئیس جمهوری ایران سخنان مقامات ایالات متحده درباره حمایت ایران از تروریسم را «نخ‌نما» خواند و معاون وزیر خارجه ایران نیز گفت که «برای هر وضعیتی درمورد برجام آمادگی داریم».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، روز شنبه، ۱۶ بهمن، در یک سخنرانی گفت که اتهامات مقامات آمریکایی دربارهٔ حمایت ایران از تروریسم، «به قدری نخ‌نما شده که خود گوینده نیز از بیان آن خجالت می‌کشد».

وی تأکید کرد که «ملت و مسئولان ایران کمترین ارزشی برای این حرف‌ها و اظهار نظرها قائل نیستند».

آقای جهانگیری گفت که «اگر با زبان تکریم با ملت این کشور صحبت شود و مسائل از طریق مذاکره و گفت‌وگو به نتیجه برسد به قول رئیس جمهوری می‌تواند برای همه برد داشته باشد».

وی با اشاره به تغییر لحن مقامات آمریکایی افزود: «بدانند که در خصوص منطقه حساسی سخن می‌گویند که در این گذرگاه ایران از ثبات برخوردار است و نه تنها مشکل منطقه نیست بلکه کمک‌کننده است».

سخنان آقای جهانگیری درحالی بیان شده است که سخنان روزهای گذشته مقامات آمریکایی دربارهٔ آزمایش موشک جدید ایران در یک‌شنبه هفته گذشته بوده و دونالد ترامپ، رئیس جمهور و مایکل فلین، مشاور امنیت ملی آمریکا، چندین بار در این باره به ایران هشدار داده‌اند.

در همین حال وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه ۱۵ بهمن، ۲۵ شخص حقیقی و حقوقی را در ارتباط با آزمایش موشکی اخیر جمهوری اسلامی در روز یک‌شنبه هفته گذشته در فهرست تحریم‌های خود قرار داد.

ایران در واکنش به این موضوع، تهدید کرده که «محدودیت‌های قانونی» علیه افراد و شرکت‌هایی اعمال خواهد کرد که به ادعای وزارت خارجه ایران «در ایجاد و کمک به گروه‌های افراطی تروریستی در منطقه نقش دارند» و «به کشتار و سرکوب مردم بی‌دفاع منطقه کمک می‌کنند».

روز شنبه نیز سپاه پاسداران اعلام کرد که «مرحله اصلی» یک رزمایش موشکی را در سمنان آغاز کرده و امیر علی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز تهدید کرد که «اگر دشمن دست از پا خطا کند موشک‌های ما غرش‌کنان بر سر آنها فرود می‌آید».

تخت روانچی: در برجام مقوله‌ای تحت عنوان اجرای سخت‌گیرانه وجود ندارد

تنش‌های لفظی بین مقامات ایران و آمریکا درحالی رخ می‌دهد که از اجرای توافق اتمی وین یک سال گذشته است.

دونالد ترامپ در دوره تبلیغات انتخاباتی‌اش، توافق هسته‌ای ایران را بدترین توافق ممکن خوانده و از بازنگری در آن در صورت به قدرت رسیدن خبر داده بود. بازنگری در برجام، یا نظارت سخت‌گیرانه‌تر بر آن نیز از سوی برخی از مقام‌های دولت دونالد ترامپ مورد تأکید قرار گرفته است.

با این حال معاون وزیر خارجه ایران روز شنبه اعلام کرد که در توافق اتمی وین «واژه و مقوله‌ای تحت عنوان اجرای سخت‌گیرانه» وجود ندارد و «بالعکس اجرای توأم با حسن نیت و سازنده وجود دارد».

مجید تخت روانچی در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفت که اکنون نمی‌توان دربارهٔ اقدامات احتمالی آمریکا اظهار نظر کرد و در صورت «نقض» توافق اتمی وین، هیئت نظارت بر اجرای برجام «تصمیم مقتضی» را می‌گیرد.

وی در عین حال اضافه کرد: «طرف مقابل می‌داند نباید تصمیم غیرمعقول بگیرد … و برجام را به مخاطره بیندازد. امکانات و توانایی‌های ایران بازدارنده است. اگر آنها عقل داشته باشند وارد این وادی‌ها نمی‌شوند».

آقای تخت روانچی همچنین گفت که ایران کشورهایی اروپایی را واسطه نکرده که دربارهٔ موضوع برجام با مقامات آمریکا صحبت کنند، چرا که جمهوری اسلامی برای هر دو حالت اجرا و یا لغو این توافق آمادگی دارد.

وی درعین حال براساس شنیده‌ها و بدون اشاره به جزئیات گفت که برخی مقامات کشورهای اروپایی تماس‌هایی را با مقامات آمریکا دربارهٔ این توافق داشته‌اند.

آقای تخت روانچی در این مصاحبه همچنین گفت که جمهوری اسلامی، تاکنون به کمیسیون ویژه خرید که براساس توافق اتمی وین تعیین شده، درخواستی را برای خرید کالای دو منظوره نظامی نداده است.

وی همچنین مقامات آمریکا را متهم کرد که در مذاکره با بانک‌های اروپایی به آنها می‌گویند که «نباید فلان کارها را انجام دهید و به نوعی آنها را می‌ترسانند».

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران روز یکشنبه، ۲۶ دی، در سال‌روز اجرای توافق اتمی وین گفته بود که همه موانع موجود بر سر اجرای این توافق برداشته شده و سه حوزه کلیدیِ انرژی، حمل و نقل و بانکی «به حالت عادی بازگشته است».

وی تأکید کرده بود که مشکلات سیستم بانکی ایران برای همکاری با بانک‌های خارجی «علت‌های متعددی دارد که هیچ‌یک از آنها به موضوع برجام مربوط نیست» و بخشی از آنها مربوط به تحریم‌های اولیه آمریکا است.

XS
SM
MD
LG