لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۳

تاکید وزیران دفاع آمریکا و عربستان بر مقابله با «اقدامات مداخله‌جویانه» ایران در خاورمیانه


جیمز متیس، وزیر دفاع جدید آمریکا، از مخالفان سرسخت حکومت ایران است.
جیمز متیس، وزیر دفاع جدید آمریکا، از مخالفان سرسخت حکومت ایران است.

جیمز متیس، وزیر دفاع جدید آمریکا، روز سه‌شنبه ۱۲ بهمن طی تماسی تلفنی با همتای عربستانی خود اعلام کرد که آمریکا موافق جلوگیری از «مداخله» ایران در خاورمیانه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال متیس و محمد بن سلمان در این تماس تلفنی بر آنچه «تقبیح کامل فعالیت‌های مشکوک و مداخله‌های رژیم ایران و عوامل آن» نامیدند، تأکید کردند.

عربستان سعودی که رقیب بزرگ ایران در منطقه است همواره ایران را به «دخالت» در امور کشورهای منطقه متهم کرده است؛ ایران نیز اتهام مشابهی را متوجه عربستان کرده است.

در همین حال، برخی از وزیران تازه کابینه دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، نیز بر مواضع سرسخت خود در مخالف با حکومت ایران تأکید کرده‌اند.

جیمز متیس، رییس جدید پنتاگون، پیش از این هم از حکومت ایران با عنوان «بزرگ‌ترین نیروی برهم‌زننده ثبات در خاورمیانه» یاد کرده بود.

دونالد ترامپ خود نیز روز یک‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان بر لزوم توجه به آنچه «اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه» نامید، تأکید کرد و خواستار «اجرای بسیار دقیق» توافق اتمی قدرت‌های غربی با ایران شد.

محمد بن سلمان، وزیر دفاع عربستان، روز سه‌شنبه در بخش دیگری از گفت‌وگوی تلفنی خود با جیمز متیس گفت که «از همکاری طرفین برای خدمت به منافع دو کشور و نبرد با تروریسم» استقبال می‌کند.

شاهزاده محمد بن سلمان که یکی از بانفوذترین چهره‌های سیاسی در عربستان است هم‌چنین «تجربیات» ژنرال متیس در منطقه خاورمیانه را در جهت تحقق اهداف یادشده «مهم» توصیف کرد.

جیمز متیس ۶۶ ساله در جریان نخستین جنگ خلیج فارس، فرماندهی یک گردان از تفنگداران دریایی آمریکا را برعهده داشت و در حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نیز فرماندهی یک لشکر به وی محول شد.

ژنرال متیس در سال ۲۰۱۰ به ریاست ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده منصوب شد، که خاورمیانه و افغانستان را نیز پوشش می‌دهد.

عربستان سعودی و ایالات متحده از دهه‌ها پیش رابطه‌ای مبنی بر تبادل اطلاعات امنیتی و تأمین امنیت وضعیت صدور نفت عربستان داشته‌اند.

این رابطه اما در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما با چالش‌هایی روبه‌رو شد و عربستان از مسئله تمایل دولت اوباما برای «بهبود» روابط با ایران ابراز نگرانی می‌کرد.

با تغییر دولت در آمریکا، عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، نیز از تمایل دولت جدید ایالات متحده برای همکاری با عربستان و مقابله با حکومت ایران ابراز خوش‌بینی کرده است.

عربستان عضوی از ائتلاف تشکیل‌شده به رهبری آمریکا علیه شبه‌نظامیان حکومت اسلامی (داعش) در سوریه است؛ در همین حال، نیروهای آمریکایی نیز به عملیات عربستان علیه شورشیان مورد حمایت ایران در یمن، از طریق تأمین اطلاعات و سوخت‌گیری هوایی یاری می‌رسانند.

XS
SM
MD
LG