لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۸

بایدن: هیچ موردی در توافق اتمی ایران نیست که گزینه نظامی را منتفی کند


جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری آمریکا

جو بایدن، معاون رییس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه ۲۴ تیر خطاب به اعضای دمکرات کنگره آمریکا گفت هیچ موردی در توافق اتمی با ایران نیست که گزینه نظامی علیه تهران را منتفی کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، «استیو ایزرایل»، از اعضای کنگره روز چهارشنبه خبر داد که آقای بایدن این مطلب را در جلسه کنگره بیان کرده‌ است.

بنا بر این گزارش، جو بایدن در این جلسه هم‌چنین تصریح کرده‌است که اگر ایالات متحده حرکت به سمت توافق نهایی هسته‌ای با ایران را متوقف می‌کرد «تمامی برنامه تحریم‌ها فرو می‌ریخت».

تهران و شش قدرت جهانی روز ۲۳ تیرماه پس از ماه‌ها مذاکره به توافق جامع اتمی رسیدند، اما اسرائیل، از هم‌پیمانان آمریکا، و بسیاری از اعضای کنگره ایالات متحده از این توافق به عنوان یک «توافق بد» یاد می‌کنند.

در این ارتباط و به منظور متقاعد کردن گروه‌های مختلف نسبت به «مزیت‌های» این توافق، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، بخش اعظم روز سه‌شنبه را به تماس با رهبران اروپا و خاورمیانه گذراند.

وی در همان روز هم‌چنین در دفاع از رویکرد خود به برنامه هسته‌ای ایران در مصاحبه‌ای با روزنامه نیویورک‌تایمز گفت: «بخشی از هدف ما این بود که نشان دهیم دیپلماسی نتیجه می‌دهد».

باراک اوباما افزود: «دیپلماسی، بی‌عیب و نقص نیست و همه آنچه را می‌خواهیم به‌دست نمی‌آورد اما از طریق آن می‌توان رویدادها را طوری شکل داد که احتمال حل مسائل بیشتر بشود نه کمتر، و این فرصتی است که الان به دست ما آمده‌است».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای اوباما هم‌چنین قصد دارد مسائل مربوط به توافق هسته‌ای را بار دیگر روز چهارشنبه در یک نشست خبری بیان کند.

رییس‌جمهوری آمریکا در چارچوب همین تلاش‌ها است که معاون خود، جو بایدن را به کنگره فرستاد تا با دمکرات‌ها در مجلس نمایندگان ملاقات کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، جو بایدن روز چهارشنبه پیش از ورود به نشست غیرعلنی در مجلس نمایندگان به خبرنگاران گفت که «آمده‌ام به سؤالات پاسخ بدهم و توضیح بدهم که محتوای توافق چیست و مطمئنم وقتی همه مفاد آن را بدانند از این توافق خوش‌شان خواهد آمد».

کنگره آمریکا که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است تاکنون از توافق نهایی با ایران استقبال نکرده‌است، باراک اوباما در نخستین واکنش خود پس از حصول توافق با ایران، به کنگره هشدار داد که هرگونه مصوبه علیه این توافق را وتو خواهد کرد.

تام کاتن: این توافق ترسناک‌تر از آن است که فکرش را می‌کردیم

تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه ایالت آرکانزاس، هم که در نامه‌ای به سران ایران گفته بود رییس جمهوری بعدی آمریکا می‌تواند به راحتی توافق را زیرپا بگذارد به سی‌ان‌ان گفت: «این توافق خیلی هراسناک‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کردیم چون هنوز به ایران اجازه می‌دهد تاسیسات اتمی داشته باشد».

آقای کاتن گفت: «این قمار خیلی بزرگی است که روی رفتار ایران در ۱۰ سال آینده شرط‌ بندی کرده و امیدوار باشیم رفتارشان را عوض کنند. حتی در متن توافق هم آمده که غرب به ایران در حفظ تاسیسات اتمی در مقابل هرگونه خرابکاری، کمک خواهد کرد».

اشاره آقای کاتن مربوط به بندی از توافق اتمی با ایران است که در آن به طور صریح گفته شده است: «بازرسان انرژی اتمی اطمینان می‌دهند که هیچ نقشی در ایجاد خرابکاری در تاسیسات اتمی ایران نداشته باشند».

تام کاتن گفت: «مردم آمریکا این توافق را رد کرده و کنگره هم آن را رد خواهد کرد».

وی افزود: «آمریکا باید تهدید حمله نظامی (به ایران) را تقویت کرده و اگر نیاز بود، تحریم‌ها (علیه ایران) را هم بازگرداند».

لیندزی گراهام: این توافق خیلی بدی است

لیندزی گراهام، سناتوری جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی و نامزد حضور در انتخابات ریاست جمهوری هم این توافق را توافقی بد خوانده است.

آقای گراهام با حضور در برنامه‌ای در شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفت: «هرکسی (به جای تیم مذاکره کننده آمریکایی) اگر بود، بهتر از این عمل می‌کرد».

ایران باید بداند تمام چیزهایی که برای تبدیل شدن به یک قدرت اصلی در منطقه نیاز است را دارد. نیازی ندارد بمب اتمی داشته باشد، یا به دنبال احساسات ضداسرائیلی و ضد یهودی باشد و یا جنگ‌های با واسطه در منطقه برپا کند و یا فقط به دنبال سنی ستیزی باشد
باراک اوباما

وی افزود: «این توهم است که فکر کنیم کسانی که فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دهند "فقط دارند شوخی می‌کنند" و بدتر این که ما می‌خواهیم به آن‌ها (حکومت ایران) تسلیحات بیشتر هم بدهیم در حالی که حامی تروریسم در منطقه هستند».

مادلین آلبرایت: این توافق باعث ثبات در منطقه می‌شود

مادلین آلبرایت، وزیر خارجه اسبق آمریکا از متن توافق اتمی با ایران حمایت کرده و آن را عاملی موثر برای برقراری ثبات در منطقه خوانده است.

خانم آلبرایت تایید کرد که بخش‌هایی در این توافق وجود دارد که حتی نمایندگان دموکرات را نگران کرده ولی افزود: «این توافق بر اساس اعتماد به ایران طراحی نشده است.»

وی افزود: «دولت (آمریکا) به دقت باید این توافق را در نظر داشته باشد.» خانم آلبرایت همچنین بررسی دقیق این توافق در کنگره را موجه خواند.

باراک اوباما: بهترین راه ممکن را برگزیدیم

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با تامس فریدمن، سرمقاله‌نویس نیویورک تایمز که فقط به موضوع توافق اتمی با ایران اختصاص داشت و شامگاه سه‌شنبه انجام شد گفت: «هیچ‌چیز صد در صد و کامل نیست ولی این راهی که ما رفتیم، کاربردی‌ترین راه بود».

آقای اوباما در پاسخ به این پرسش که چرا ایرانی‌ها باید از این توافق راضی باشند، گفت: «ایران باید بداند تمام چیزهایی که برای تبدیل شدن به یک قدرت اصلی در منطقه نیاز است را دارد. نیازی ندارد بمب اتمی داشته باشد، یا به دنبال احساسات ضداسرائیلی و ضد یهودی باشد و یا جنگ‌های با واسطه در منطقه برپا کند و یا فقط به دنبال سنی ستیزی باشد».

رییس جمهوری آمریکا افزود: «امیدوارم ایران بداند با منابع و مردمی که در اختیار دارد و بدون هیچ نیازی به چنین سیاست‌هایی، می‌تواند به یک بازیگر مسئول در منطقه تبدیل شود».

باراک اوباما در پاسخ به این که به مردم اسرائیل و این که چرا باید این توافق را مثبت تلقی کنند گفت: «من می‌گویم تمامی نگرانی‌های آن‌ها قابل درک است ولی اضافه می‌کنم که غیر از راهی که ما رفتیم و چارچوبی که ترسیم کردیم، هیچ فرمول و راه‌حلی که بتواند دستیابی ایران به بمب اتمی را محدود کند در اختیار نیست».

گفت‌وگوی کامل باراک اوباما با تامس فریدمن، از شبکه عمومی نیویورک تایمز در یوتیوب:

XS
SM
MD
LG