لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۴

آغاز رزمایش مشترک نظامی اسرائیل و آمریکا


اسرائیل و آمریکا از یکشنبه دوم اسفند رزمایش مشترک نظامی خود را در خاک اسرائیل و در آب‌های دریای مدیترانه آغاز کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این هشتمین مانور مشترک دو کشور است که در چارچوب رزمایش‌های دو سالیانه در اسرائیل انجام می‌شود.

یک هزار و هفتصد نیروی آمریکایی، به فرماندهی ژنرال مارک لوئه بن از یگان نیروهای آمریکایی مستقر در اروپا، برای این رزمایش به اسرائیل اعزام شده‌اند.

به گزارش جروزالم پست، ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفته‌است در این رزمایش آمادگی دو ارتش در همکاری با یکدیگر در صورت رویارویی (اسرائیل) با تهدیدات موشکی تمرین می‌شود.

سخنگوی ارتش اسرائیل افزوده‌است که این رزمایش به «ثبات منطقه کمک می‌کند... و فرصتی برای تقویت همکاری‌های راهبردی دو ارتش در درازمدت است».

به گفته سرتیپ زویکا حییموویچ فرمانده پدافند هوایی اسرائیل، هم‌پیمانی کشورش و آمریکا در جهان «همتا ندارد».

فرمانده نیروهای آمریکایی در این رزمایش نیز گفته‌است، «ایستادگی در کنار اسرائیل، یک سیاست دایمی آمریکا در منطقه است».

این رزمایش بخشی از مانورهای نظامی با نام «جونیپر کبرا» است که از سال ۲۰۰۱ آغاز شد اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این بار ابعاد آن بسیار کوچک‌تر است و سامانه‌های پیشرفته موشکی آمریکایی «تاد» و پاتریوت‌های «پاک-۳» از آن بیرون کشیده شده‌است.

بزرگ‌ترین مانور نظامی مشترک دو کشور، پاییز ۲۰۱۲ در جنوب اسرائیل انجام شده بود.

گزارش‌های رسانه‌ای اسرائیلی و بین‌المللی در زمان رزمایش سال ۲۰۱۲ مدعی آماده شدن ارتش اسرائیل برای حمله به محوطه‌های اتمی ایران بودند.

موعد رزمایش امسال با اختلافات جدی دو کشور بر سر بسته نظامی جدید آمریکایی به اسرائیل همزمان شده‌است.

بعد از حصول برجام، توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، اسرائیل که شدیداً با آن مخالفت کرده بود، خواهان دریافت کمک‌های نظامی بیشتر از سوی آمریکا شد.

آمریکا بسته کمک نظامی جدید به اسرائیل را برای یک دوره ده ساله از ۲۰۱۷ به بعد، ضمن چند نشست با بلندپایگان اسرائیلی، تنظیم کرده اما دولت اسرائیل آن را به طور قطعی نپذیرفته‌است.

بنیامین نتانیاهو به تازگی گفت، کشورش با هدف دریافت کمک‌های نظامی بیشتر، شاید منتظر رئیس جمهوری بعدی آمریکا بماند.

واشینگتن دو هفته پیش از اسرائیل خواست با بسته تنظیمی موافقت کند زیرا «هیچ‌یک از روسای جمهوری آمریکا مانند باراک اوباما به اسرائیل کمک نکرده‌است».

هدف اسرائیل، رساندن افزایش بسته کمک‌های آمریکایی به پنجاه میلیارد دلار در یک دهه است.

بعد از آنکه نتانیاهو دوشنبه گذشته تأیید کرد که مذاکراتی برای سفر قریب‌الوقوع معاون رئیس جمهوری آمریکا به اسرائیل در جریان است، رسانه‌های اسرائیل نوشتند جو بایدن برای تشویق نتانیاهو به امضای بسته کمک نظامی راهی این سفر می‌شود.

دولت اوباما در روزهای گذشته افزون بر کمک سالیانه سه میلیارد و یکصد میلیون دلاری، با اعطای حدود نیم میلیارد دلار دیگر در سال جاری میلادی به ارتش اسرائیل، از جمله برای سامانه «گنبد آهنین»، موافقت کرد.

XS
SM
MD
LG