لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

پادشاه اردن می‌گوید کشورش در مقابله با «داعش» موفق بوده‌است


ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن
ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن هاشمی، می‌گوید کشورش در مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» موفق بوده و مانع از رخنه نیروهای این گروه به خاک اردن شده‌است.

ملک عبدالله دوم یکشنبه سی‌ام شهریور در مصاحبه با برنامه «شصت دقیقه» در شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس آمریکا گفت نیروهای نظامی کشورش «تلاش داعش را برای نفوذ در مناطق مرزی اردن خنثی کرده و پاسخ موفق، سریع و لازم را داده‌اند».

پادشاه اردن گفت، تلاش نیروهای گروه «حکومت اسلامی» برای رخنه در اردن در چند مورد تکرار شده‌است اما ارتش اردن فرمان گرفته‌است، «با عدم شکیبایی، پاسخ سهمگینی به هر نوع تلاشی از این دست بدهد.»

ملک عبدالله دوم تاکید کرد که «حکومت اسلامی» (داعش سابق) به خطری برای تمامی منطقه مبدل شده‌است.

آمریکا از اردن برای پیوستن به ائتلاف جهانی در مقابله با «حکومت اسلامی» دعوت نکرده‌است اما خاک اردن در گذشته محل استقرار نیروهای آمریکایی در برخی از عملیات آنها در منطقه، از جمله در عراق، بوده‌است.

پادشاه اردن در مصاحبه با سی‌بی‌اس احتمال ریشه‌کن کردن نیروهای «حکومت اسلامی» در سوریه را «سخت‌تر از مقابله با آنها در عراق» توصیف کرد.

پادشاه اردن در طول جنگ داخلی سه سال و نیمه سوریه از موضع‌گیری صریح در مورد حکومت بشار اسد خودداری کرده بود.

اما اردن از جنگ سوریه شدیداً متاثر بوده و در حالی که از فقیرترین و بی‌امکانات‌ترین کشورهای عربی است، اما بیش از یک میلیون و چهار صد هزار نفر از آوارگان سوری از زمان بروز جنگ‌های داخلی کشورشان، به اردن پناه برده‌اند.

به گفته پادشاه اردن «اگر جامعه بین‌المللی راه‌های حمایت مالی و سیاسی از داعش را به خوبی بسته بود، این گروه به موفقیت‌های اخیر خود دست نمی‌یافت».

پادشاه اردن افزود، یکی از دلایلی که به سختی بتوان بر گروه خودخوانده «حکومت اسلامی» غلبه کرد این است که برخلاف بسیاری از تشکل‌های دیگر، این گروه به مرحله خودکفایی اقتصادی رسیده‌است.

به گفته ملک عبدالله دوم، درآمد مالی سالیانه «حکومت اسلامی» ممکن است در یک سال به یک میلیارد دلار برسد.

پادشاه اردن گفت، اکثر محل درآمد این گروه، فروش ارزان قیمت نفت است که آن را به بهای ۳۰ دلار (به جای صد دلار در هر بشکه) می‌فروشد و با آن اسلحه می‌خرد.

ملک عبدالله دوم نیروهای «حکومت اسلامی» را یک تشکل بشدت تندروی اسلامی و اعمال آن را «قرائت نادرست و ظالمانه از اسلام» نامید و گفت از به کار بردن عبارت «حکومت اسلامی» یا «خلافت اسلامی» برای این گروه بشدت منزجر است «زیرا آنان جدی‌ترین ضربه‌ها را در تاریخ اسلام به این دین زده‌اند.»

در همین حال اسرائیل نیز گفته‌است نسبت به ثبات و امنیت اردن در ارتباط با خطراتی که از ناحیه «حکومت اسلامی» این کشور را تهدید می‌کند، «حساس» است.

رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل ماه گذشته گفته بود، کشورش رخنه احتمالی «داعش» به اردن را خطری برای اسرائیل تلقی کرده و به آن واکنش نشان خواهد داد.

رسانه‌های اسرائیل نیز در روزهای قبل به نقل از یک مقام ارشد نظامی این کشور گزارش کرده بودند، اگر گروه «حکومت اسلامی» به اردن نفوذ کند، اسرائیل آنها را در اردن بخاطر امنیت و ثبات خود، بمباران خواهد کرد.

اسرائیل و اردن از نفوذ اسلامگرایان «داعش» در میان هواداران اسلام افراطی در اردن نگران هستند.

بیش از نیمی از جمعیت اردن را فلسطینی‌ها تشکیل می‌دهند اما فلسطینی‌های کرانه باختری و غزه می‌ گویند، آنها به اسلام میانه‌رو معتقد بوده و از اسلام افراطی که «داعش» مبلغ آن است، بدور هستند.

با وجود این، تشکل‌های «تکفیری» جهادگرای فلسطینی که در غزه و صحرای سینای مصر فعال هستند، در سال‌های گذشته برای تقویت خود در اردن نیز در صدد یارگیری بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG