لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

روزنامه‌نگار افشاگر قتل قاضی پرونده آمیا از آرژانتین گریخت


انتقال جسد آلبرتو نیسمان به بیرون از آپارتمان وی. ۱۹ ژانویه ۲۰۱۵
انتقال جسد آلبرتو نیسمان به بیرون از آپارتمان وی. ۱۹ ژانویه ۲۰۱۵

به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه‌نگار آرژانتینی که هفته گذشته برای نخستین بار خبر کشته شدن قاضی آلبرتو نیسمان را منتشر کرد، از «ترس جان خود» کشورش را ترک کرده‌است.

آقای «دامیان پاختر»، روزنامه‌نگار آرژانتینی یکشنبه شب گذشته اولین خبرنگاری بود که در توئیتر خود نوشت، جسد قاضی نیسمان به‌دست آمده‌است.

آقای «پاختر» روزنامه‌نگار وب‌سایت خبری «بوئنوس آیرس هرالد» است.

قاضی نیسمان که هم‌اینک کشته شده، مشکوک بود که رئیس جمهوری آرژانتین با امضای توافق با ایران، خواسته در برابر فروش خواربار به تهران، از دولت جمهوری اسلامی امتیاز هفت میلیارد دلاری در زمینه انرژی بگیرد و از نفت ایران برخوردار شود.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که «دامیان پاختر»، افشاگر مرگ قاضی نیسمان، تایید کرده‌است که شنبه، چهارم بهمن، از کشور خود گریخته زیرا «عواملی مشکوک در تعقیب وی هستند» و «تلفن‌هایش شنود می‌شود».

او شنبه سوار هواپیمایی شد که از آرژانتین به کشور همسایه، اروگوئه، می‌رفت.

به گزارش رویترز، آقای «پاختر» گفته‌است، زمانی که منابع او اطمینان دهند، بازگشت وی بی خطر است، به بوئنوس آیرس برمی گردد.

آلبرتو نیسمان، قاضی ارشد دادستانی آرژانتین که ده سال مامور تحقیق در مورد بمبگذاری ۲۱ سال پیش در کانون یهودیان این کشور بود، یکشنبه گذشته در آپارتمانش کشته شد.

آرژانتین تایید می‌کند که قاضی نیسمان به قتل رسیده‌است.

ماموران تحقیق در مورد قتل نیسمان در روزهای گذشته خبر داده بودند آثار باروت به‌روی دست و انگشتان نیسمان مشاهده نشده است؛ امری که نشان می‌دهد فرد دیگری گلوله را به مغز نیسمان شلیک کرده‌است.

رسانه‌های آرژانتین خبر داده‌اند که شماری از نیروهای پلیس و اطلاعاتی این کشور در ارتباط با قتل نیسمان مورد بازجویی قرار گرفته‌اند.

رسانه‌های آرژانتین این ماموران را «نیروهای خودسر» نامیده‌اند.

آنیبال فرناندز، رئیس کارکنان دفتر ریاست جمهوری شنبه چهارم بهمن به رویترز گفت، مأموران اطلاعاتی که از کار خود اخراج شده‌اند، قاضی نیسمان را با اطلاعات اشتباه «گمراه» کردند.

دولتمردان آرژانتین در دفاع از رئیس جمهوری کشورشان می‌گویند، نیروهای اطلاعاتی که نیسمان گزارش خود علیه رئیس جمهوری را با استناد به آنها نوشته‌است، منافع خاص خود را داشته و اخراج شده بودند.

اما نیسمان در گزارش علیه رئیس جمهوری کشورش نوشته بود، این نیروهای اطلاعاتی مدتی طولانی مکالمات و تماس‌های رئیس جمهوری و وزیر خارجه او با نمایندگان ایران را ردگیری کرده و برای این اخراج شدند.

کریستینا فرناندز کرشنر، رئیس جمهوری آرژانتین، با تایید قتل نیسمان، مدعی شده‌است «توطئه‌ای بزرگ علیه او و دولتش برنامه‌ریزی شده‌است».

آلبرتو نیسمان کمتر از چهار روز پس از اعلام خبر تنظیم کیفرخواست علیه خانم فرناندز کرشنر که در آن کرشنر به تبانی با جمهوری اسلامی ایران متهم شده‌است، کشته شد.

جسد نیسمان ساعاتی قبل از آن به‌دست آمد که قرار بود او با حضور در یک نشست محرمانه کنگره آرژانتین علیه رئیس جمهوری کشورش ادای شهادت دهد.

پنجشنبه گذشته کیفرخواستی که نیسمان تهیه کرده و آن را نزد یک قاضی دیگر گذاشته بود، منتشر شد.

کیفرخواست ۲۸۹ صفحه‌ای تهیه شده از سوی قاضی نیسمان، مدعی است، خانم کرشنر و دولتمردان او، مانند هکتور تیمرمن، وزیر امور خارجه، از دو سال پیش در تبانی با دولت ایران، موافقت کردند نقش مقامات ارشد وقت ایران در بمبگذاری ۲۰ سال پیش در کانون یهودیان آرژانتین را پوشانده و پرونده همچنان لوث‌شده بماند.

نام هشت نفر از مقامات وقت ایران در مظان اتهام دخالت دراین بمبگذاری مطرح است.

در بمب‌گذاری تابستان ۱۹۹۴ میلادی ۸۵ نفر کشته، بیش از سیصد تن زخمی و ساختمان هفت طبقه یهودیان منهدم شد. انفجار ساختمان «آمیا» دو سال پس از انفجار در سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس رخ داد.

اینترپل، پلیس بین‌الملل، برای علی فلاحیان، وزیر وقت اطلاعات ایران، محسن ربانی، رایزن فرهنگی ایران در سال ۱۹۹۴ در آرژانتین، محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه پاسداران ایران، احمد وحیدی، فرمانده وقت شاخه قدس سپاه، احمد رضا اصغری، دبیرسوم وقت سفارت ایران و هچنین برای عماد مغنیه افسر ارشد اطلاعاتی حزب الله حکم جلب بین‌المللی صادر کرد؛ مغنیه در سال ۲۰۰۸ در سوریه کشته شد.

اینترپل درخواست سال ۲۰۰۷ آرژانتین را برای صدور حکم جلب علیه اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری و علی اکبر ولایتی، وزیر خارجه وقت ایران، مسکوت گذاشته بود.

در این میان، رسانه‌های آرژانتین پنج‌شنبه گذشته خبر دادند، رد پاها و اثر انگشتانی بدست آمده که به آپارتمان همجوار نیسمان رسیده‌است.

براساس گزارش رسانه‌های آرژانتین، یک فرد خارجی ساکن این آپارتمان همجوار بوده‌است.

جزئیات بیشتری در باره این فرد خارجی منتشر نشده است؛ اما بنظر می‌رسد احتمال ارتباط او و اجاره کردن این آپارتمان در همجواری آپارتمان نیسمان در طبقه سیزدهم یک برج مسکونی در بوئنوس آیرس در حال بررسی است.

قتل نیسمان مردم آرژانتین را بهت زده کرده و یهودیان این کشور نیز با تظاهراتی خواهان جلوگیری از لوث شدن بیشتر پرونده انفجار «آمیا» شده‌اند.

XS
SM
MD
LG