لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

دستگیری سه نفر در کانزاس به اتهام طرح بمب‌گذاری علیه مسلمانان


یک بازداشتگاه فدرال در ایالات کانزاس آمریکا
یک بازداشتگاه فدرال در ایالات کانزاس آمریکا

مأموران امنیتی آمریکا روز جمعه، ۲۳ مهرماه، سه عضو یک گروه شبه‌نظامی را که قصد داشتند در مجتمع مسکونی مهاجران سومالیایی در ایالت کانزاس بمب‌گذاری کنند، دستگیر کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این سه نفر عضو یک گروه کوچک شبه‌نظامی موسوم به «صلیبیون» هستند که از عقاید افراطی ضد دولتی، ضد مهاجرتی و ضد اسلامی هواداری می‌کنند.

این سه نفر که بین ۴۷ تا ۴۹ سال سن دارند آپارتمان‌های محل سکونت سومالیایی‌ها در شهر گاردن سیتی در غرب کانزاس را از مدتی پیش زیر نظر گرفته و حتی بیانیه‌ای را نیز برای انتشار، پس از انفجار، آماده کرده بودند.

در دادخواستی که علیه این افراد تنظیم شده آمده‌ است که برنامه‌ریزی آنها برای بمب‌گذاری به خاطر «نفرت آنها از مسلمانان، از سومالیایی‌تبارها و مهاجران، و به منظور برانگیختن دیگر گروه‌های شبه‌نظامی» به اقدام‌ مشابه انجام شده‌ است.

بنا بر این گزارش، مجرمان قصد داشتند عملیات بمب‌گذاری را یک روز بعد از انتخابات ریاست‌ جمهوری آمریکا در ماه نوامبر انجام دهند. انتخابات قرار است روز هشتم نوامبر انجام شود.

دستگیری این سه نفر نتیجه تحقیقات هشت‌ماهه پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) بوده و مأموران اف‌بی‌آی طی این مدت «تا اعماق فرهنگ پنهان نفرت و خشونت نفوذ کردند».

در صورت محکومیت از سوی دادگاه، سه فرد یادشده ممکن است به حبس ابد در زندان فدرال آمریکا محکوم شوند.

گاردن سیتی به خاطر کشتارگاه‌های صنعتی و کارخانه‌های گوشت خود از شهرهای مهاجرپذیر کانزاس است و بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ پناهنده سومالیایی نیز در این شهر و حومه آن سکونت دارند.

جان برکی، یکی از دست‌اندرکاران امور پناهجویان در گاردن سیتی، به آسوشیتدپرس می‌گوید که مردم محل از این‌که این پناهجویان مسلمان هستند هراس دارند و آنها را با شبه‌نظامیان سومالیایی اشتباه می‌گیرند.

اوایل سال جاری میلادی نیز یک برنامه سخنرانی انجمن اسلامی ویچیتا در مسجد ویچیتا، بزرگ‌ترین شهر ایالت کانزاس، به خاطر مسائل امنیتی لغو شد.

در آن تاریخ یک گروه شبه‌نظامی اعلام کرده بود که قصد دارد در برابر این مسجد تظاهرات مسلحانه برگزار کند.

XS
SM
MD
LG