لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۵

فرزند کروبی: قرار بود بعد از توافق هسته‌ای برای رفع حصر اقدام کنند


مهدی کروبی (چپ) و فرزندش حسین کروبی
مهدی کروبی (چپ) و فرزندش حسین کروبی

فرزند مهدی کروبی می‌گوید دولت حسن روحانی رفع حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ را به بعد از توافق هسته‌ای «موکول کرده بود» اما تاکنون «خبر خاصی» دربارهٔ اقدامات دولت «شنیده نشده است.»

حسین کروبی در مصاحبه‌ای با وب‌سایت «انتخاب خبر» که روز شنبه ۱۷مرداد، در وب سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، بازنشر شده گفت که «خبر خاصی از ناحیه دوستان ما در دولت آقای روحانی» مبنی بر «رایزنی» رئیس جمهوری با «مراجع ذی‌صلاح و مقامات عالی‌رتبه نظام» برای رفع حصر «شنیده نشده است.»

شخصیت‌های سیاسی در نظام جمهوری اسلامی ایران از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با عناوینی مانند «مقامات عالی‌رتبه نظام» و «مقام‌های بلندپایه نظام» یاد می‌کنند.

در همین حال علی اکبر ناطق نوری، رئیس دفتر بازرسی رهبر ایران، روز شنبه ۱۰ مرداد، گفته بود که تصمیم‌گیری در خصوص رفع حصر زهرا رهنورد، میرحسین موسوی، و مهدی کروبی در حوزه اختیارات «مقامات عالی نظام» است.

این سه رهبر معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ از بهمن ۸۹ در حصر خانگی به سر می‌برند.

حسن روحانی در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ وعده داده بود که در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند شرایطی را ظرف یک سال فراهم بیاورد که «نه تنها آنها که در حصر هستند آزاد شوند بلکه حتی کسانی هم که به خاطر مسائل سال ۸۸ در زندان هستند، آزاد شوند.»

خانواده مهدی کروبی پیش از این آقای روحانی را به عدم پایبندی به وعده‌های انتخاباتی خود برای رفع حصر متهم کرده‌اند.

در همین حال، فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، روز یکشنبه ۱۳ اردیبهشت، در نامه‌ای به وزیر اطلاعات ایران، از عملکرد این وزارتخانه نسبت به حصر خانگی دو نامزد انتخابات سال ۸۸، به شدت انتقاد کرده و گفته بود که در دولت حسن روحانی «بی‌مسئولیتی» مجریان حصر بیشتر از قبل شده است.

مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن ماه سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده است.

در همین حال حسین کروبی وضعیت حصر پدرش را نسبت به گذشته «بهتر» توصیف کرد و گفت که وی امکان «پیاده‌روی و هواخوری» در حیاط خانه را دارد و روزنامه‌هایی «مانند کیهان و رسالت» نیز برای مطالعه به او داده می‌شود.

به گفته حسین کروبی، آقای کروبی هفته‌ای یک بار با فرزندانش ملاقات می‌کند و این ملاقات‌ها از «مدتی» قبل، «بدون حضور مأموران» انجام می‌شود.

روز جمعه ۱۶ مرداد، حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در دولت حسن روحانی، برای دومین بار چشم مهدی کروبی را عمل کرد.

در همین حسین کروبی گفت: «آقای دکتر هاشمی وعده دادند که پدر تحت نظر او معاینه خواهند بود، تا مطمئن باشند که عمل این بار چشم ایشان نیز مانند عمل چشم قبلی، موفقیت‌آمیز بوده باشد.»

وی تأکید کرد که وضعیت جسمی مهدی کروبی، «کاملاً رضایت‌بخش است» و عارضه قبلی مربوط به زانوی او نیز با «اقدامات به موقع فیزیوتراپی» بهبود یافته است.

حسین کروبی همچنین گفت که «مطمئن باشید اکنون وضعیت روحی پدرم به مراتب نسبت به وضعیت جسمی‌شان بهتر است.»

مهدی کروبی، چهارشنبه شب ششم خرداد نیز توسط حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت جراحی چشم شده بود.

مهدی کروبی در اواسط سال ۹۲ هم پس از اوج گرفتن بیماری «دیسک کمر»، «آرتروز زانو» و همچنین «اختلالات شدید گوارشی» بنا به تشخیص پزشک وزارت اطلاعات، به بیمارستان لاله تهران منتقل و عمل جراحی شده بود.

XS
SM
MD
LG