لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۳

کری: با مسئله توافق اتمی ایران با هیجان‌زدگی برخورد می‌شود


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا

در حالی که نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که برطرف کردن خطرات برنامه اتمی ایران «چالش نسل حاضر» است، وزیر امور خارجه آمریکا تأکید می‌کند که در ارتباط با توافق اتمی با ایران «هیجان‌زدگی زیادی وجود دارد.»

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه ۱۲ اردیبهشت در مصاحبه با شبکه ده تلویزیون اسرائیل، گفت: «افراد واقعاً باید به حقایق موجود نگاه کنند و به علمی که پشت این حقایق نهفته است.»

وی با اظهار این‌که «سرسختی رهبری اسرائیل در برابر چارچوب تفاهم بدست آمده در لوزان قابل درک نیست»، از اسرائیل خواست واقع‌نگر باشد و به تلاش‌های آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی که در صدد جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی هستند، اعتماد کند.

آقای کری گفت: «مسیری که ما در مذاکرات با ایران در پیش گرفته‌ایم، از اسرائیل محافظت می‌کند... و آمریکا توافقی را که به اسرائیل لطمه بزند، امضاء نخواهد کرد».

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که «باراک اوباما کاملاً متعهد است که مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی شود».

به گفته وزیر خارجه آمریکا، توافقی که آمریکا و قدرت‌های دیگر در صدد دستیابی به آن هستند، برنامه اتمی ایران را تا سال‌های طولانی زیر نظارت بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار خواهد داد و ناظران «هر روز در سایت‌های اتمی ایران خواهند بود».

کری این را نیز افزود که «نظارت بر ایران تنها برای ۱۰ یا ۱۵ سال نیست؛ ابدی خواهد بود».

مصاحبه این شبکه اسرائیلی با آقای کری یکشنبه ۱۳ اردیبهشت به طور کامل پخش می‌شود.

آقای کری این سخنان را در حالی بیان می‌کند که در همان روز بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، گفت مقابله با برنامه هسته‌ای ایران مهم‌ترین هدف و چالش پیش رو برای اسرائیل است و حتی آن را «چالش نسل حاضر» برای این کشور نامید.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، نتانیاهو این را نیز گفت که «جایگزین یک توافق بد هسته‌ای با ایران، تلاش برای دستیابی به یک توافق خوب است».

به ادعای نتانیاهو، «اگر توافق نهایی هسته‌ای با ایران بر اساس تفاهم بد اخیر لوزان بدست آید، دنیا جای بسیار خطرناک‌تری خواهد شد».

سخنان نتانیاهو از طریق کنفرانس ویدئویی برای یک مرکز مطالعات راستگرایان آمریکا در واشینگتن پخش می‌شد.

نخست وزیر اسرائیل افزود «ایران نفرت خود را از آمریکا و اسرائیل علناً بیان می‌کند؛ اما تنها حرف نمی‌زند؛ عمل هم می‌کند؛ پایگاه ترور در طول سه مرز اسرائیل، لبنان و غزه و به تازگی نیز در سوریه برپا کرده؛ تروریست‌ها را به هزاران راکت و موشک مجهز می‌کند تا آن را به سوی شهروندان ما شلیک کنند».

نخست وزیر اسرائیل با خشم از موضع‌گیری‌های کاخ سفید برای تلاش در دستیابی به توافق با ایران، در ماه‌های اخیر توجه خود را بر همسو کردن نظرات کنگره آمریکا با دولت اسرائیل متمرکز کرده‌است.

در همین حال باراک اوباما ، رئیس‌جمهوری آمریکا، به تازگی تأکید کرده که تا دستیابی به توافق نهایی اتمی با ایران، او نه با نتانیاهو دیدار می‌کند و نه او را رسماً به آمریکا دعوت می‌کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، هفته گذشته در سفر به نیویورک، در واکنش به انتقادهای پیگیرانه نخست وزیر اسرائیل از چارچوب تفاهم سیاسی لوزان گفت «موضع‌گیری‌های رهبر اسرائیل مضحک است؛ نتانیاهو به «گورو» (مرشد و راهنما) در مبارزه با بمب اتم مبدل شده درحالی که خودش روی چهارصد کلاهک هسته‌ای نشسته‌است».

مذاکرات اتمی ایران با پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در نیویورک در حالی ادامه دارد که کار به مرحله دشوار نگارش متن توافق نهایی رسیده‌است.

سی‌ام ژوئن، دهه اول تیر امسال، ضرب‌الاجل دستیابی به توافق نهایی است اما آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران گفته‌است که کار، بعد از این مهلت نیز می‌تواند ادامه یابد.

XS
SM
MD
LG