لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۱

خامنه‌ای: مناسب است از چهارشنبه‌سوری اجتناب شود


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در پاسخ به استفتایی که روز دوشنبه ۲۴ اسفند، در وب‌سایتش منتشر شده‌است، ضمن تأکید دوباره بر نظرات پیشینش نوشت که «چهارشنبه‌سوری هیچ مبنای شرعی ندارد و مناسب است از آن اجتناب شود».

آقای خامنه‌ای چندین سال پیش نیز در پاسخ به استفتایی اعلام کرده بود که چهارشنبه‌سوری «علاوه بر آنکه هیچ مبنای شرعی ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادی است که مناسب است از آن‌ها اجتناب شود».

تعدادی از مراجع تقلید شیعه بارها اعلام کرده‌اند که مراسم چهارشنبه آخر سال، «مبنای شرعی ندارد» و «نوعی آتش‌پرستی است».

از جمله آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی و آیت الله جعفر سبحانی چندین بار در سخنان خود و یا در پاسخ به استفتائات، چهارشنبه‌سوری را «خرافات» خوانده و اعلام کرده‌اند که برگزاری این مراسم «جایز نیست».

در همین حال آیت الله عبدالله جوادی آملی چهارشنبه‌سوری را «خلاف عقل و شرع» دانسته و تأکید کرده‌است که آیت الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی و برخی از مراجع تقلید سرشناس از جمله آیت الله حسین بروجردی «هرگونه آتش‌بازی و ترقه انداختن» را «حرام» می‌دانسته‌اند.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید شیعه، پیش از این چندین بار اقداماتی نظیر پریدن از روی آتش در چهارشنبه‌سوری را مسائل «خرافی و خطرناک» خوانده بود که باید با آن «مخالفت» کرد.

وی صبح سه‌شنبه ۲۵ اسفند، نیز آیین چهارشنبه‌سوری را «خرافه» و «آداب نادان‌ها» دانسته که «باید از آن پرهیز کرد».

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است که از هزاران سال پیش و در آستانه فرارسیدن نوروز، توسط ایرانیان برگزار می‌شود؛ روشن کردن آتش و پریدن از روی آن، از رسوم این آیین است.

آیین چهارشنبه‌سوری به جز کشور کنونی ایران، در مناطق مختلف تاجیکستان، افغانستان و به‌ویژه در میان کردها برگزار می‌شود.

با وجود این، تعداد زیادی از روحانیون با این جشن مخالفت کرده‌اند و مرتضی مطهری که از او به عنوان یکی از «معلمان انقلاب اسلامی» نام برده می‌شود، از چهارشنبه‌سوری به عنوان جشن «خانواده‌های احمق‌ها» و «دلیل خریت» ایرانیان قدیم نام برده بود.

با این حال این مراسم همچنان در ایران رواجی زیاد داشته و برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG