لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

هشدار خامنه‌ای درباره «تکرار حوادث عراق در برخی کشورهای دیگر»


علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز شنبه هفتم تیرماه با اشاره به تحولات اخیر عراق نسبت به «تکرار حوادث عراق در برخی کشورهای دیگر» هشدار داد و افزود که «ملت‌ها باید هوشیارانه این تحرکات را زیر نظر داشته باشند.»

اشاره وی به پیشروی‌های گروه سنی‌مذهب موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) در عراق و سوریه و درگیر شدن این گروه با جناح‌های شیعه در این دو کشور است.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله خامنه‌ای که در مراسمی به مناسبت هفتم تیر سخن می‌گفت اظهار داشت که «دشمنان اسلام» برای تکرار حوادث عراق در برخی کشورهای دیگر تلاش می‌کنند.

وی هم‌چنین افزود که گروهی که وی از آن با عنوان «جبهه استکبار» یاد می‌کند «برای به راه‌اندازی جنگ شیعه و سنی» تلاش می‌کنند.

علی خامنه‌ای رها شدن از «دغدغه بیداری اسلامی و نهضت دنیای اسلام» را دلیل این «تلاش‌ها» برای «راه‌اندازی جنگ شیعه و سنی» دانست.

وی هم‌چنین «راه‌های مقابله اساسی» با این روند را «مردم‌سالاری اسلامی» عنوان کرد و آن را «نسخه‌ای شفابخش و بی‌بدیل» دانست.

رهبر جمهوری اسلامی درخصوص خطر «جنگ شیعه و سنی» برای ایران نیز گفت: «ملت عزیز و شجاع ایران، به فضل الهی، تاکنون دشمن را با وحدت و هوشیاری و بصیرت، ناکام گذاشته و بدون تردید از این پس نیز، همه حملات و توطئه‌های استکبار را بی‌نتیجه خواهد گذاشت و جبهه سلطه‌گران در نهایت در مقابله با بیداری اسلامی، قطعاً شکست خواهد خورد.»

«جنگ انسانیت با بربریت»

به گزارش خبرگزاری فارس، علی خامنه‌ای روز هفتم تیر در ادامه سخنانش اظهار داشت که «آنها به دروغ حوادث عراق را جنگ شیعه و سنی می‌نامند اما این جنگ، جنگ تروریسم با مخالفان تروریسم، جنگ دلبستگان به اهداف آمریکا و غرب با طرفداران استقلال ملت‌ها و جنگ انسانیت با بربریت و وحشی‌گری است.»

وی افزود: «در عراق، دنباله‌ها و تفاله‌های رژیم صدام به همراه عده‌ای انسان‌های غافل، جاهل و دور از فهم و معنویت، دست به جنایت می‌زنند و دشمنان این حوادث را جنگ شیعه و سنی می‌نامند اما این فقط یک آرزوست.»

طی دو سال و نیم گذشته که آخرین نفرات نیروهای نظامی آمریکا از عراق خارج شده و حفظ امنیت به طور کامل به عراقی‌ها واگذار شد، خشونت‌ها که گاه دلایل فرقه‌ای و مذهبی داشته بارها قربانیانی برجای گذاشته است، اما تازه‌ترین بحران در عراق که از سوی گروه دااعش به‌وجود آمده چالشی تازه را هم برای دولت و هم برای غیرنظامیان آن کشور به وجود آورده است.

گروه داعش که به دنبال ایجاد خلافت اسلامی است با مذهب شیعه اختلافات اساسی دارد؛ گروه داعش از سازمان القاعده منشعب شده‌است.

XS
SM
MD
LG