لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۴

شمار کشته‌شدگان زمین‌لرزه افغانستان و پاکستان به ۳۸۵ نفر رسید


تابوت برخی از جان‌باختگان زمین‌لرزه روز دوشنبه، ولایت تخار افغانستان
تابوت برخی از جان‌باختگان زمین‌لرزه روز دوشنبه، ولایت تخار افغانستان

بنا بر آخرین گزارش‌ها، شمار کشته‌شدگان زمین‌لرزه ۷٫۵ ریشتری روز دوشنبه افغانستان و پاکستان به ۳۸۵ نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات پاکستانی می‌گویند شمار تلفات این کشور بر اثر زلزله روز دوشنبه به ۲۶۷ نفر کشته و صدها زخمی رسیده‌ است.

مقامات پاکستانی می‌افزایند که این زمین‌لرزه به ۱۰٬۵۸۶ خانه در شمال غرب این کشور آسیب زده و بیشترین خسارات در شهرستان شانگله در شمال شرق پیشاور رخ داده است.

مقامات افغان نیز آمار تلفات افغانستان بر اثر زلزله روز دوشنبه را ۱۱۵ کشته و ۵۵۶ زخمی اعلام می‌کنند.

ویس احمد برمک، وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان، در گزارش خود به مجلس افغانستان گفت که در این زمین‌لرزه ۷٬۶۳۰ خانه ویران شده و در حدود هزار حیوان نیز جان باخته‌اند.

کانون زمین‌لرزه روز دوشنبه در ولایت کم‌جمعیت بدخشان در شمال شرق افغانستان و نزدیک به مرز پاکستان، تاجیکستان قرار داشت، اما لرزه‌های آن تا دهلی نو، پایتخت هند، نیز احساس شد.

در همین حال خبرگزاری رویترز خبر می‌دهد که گروه طالبان از خلأ امنیتی به‌وجود آمده در مناطق زلزله‌زده استفاده کرده و از بامداد چهارشنبه کنترل اوضاع در شهرستان دَرقَد در ولایت تَخار در شمال افغانستان را به‌دست گرفته است.

عبدالخلیل اسیر، سخنگوی نیروی انتظامی تخار، به خبرنگاران گفت که نیروهای امنیتی افغان پس از شش ساعت تبادل آتش با نیروهای طالبان ناچار به عقب‌نشینی از این شهرستان شده‌اند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که گروه طالبان روز سه‌شنبه گفته‌ بود که به گروه‌های امدادی اجازه می‌دهد برای کمک به آسیب‌دیدگان به مناطق تحت کنترل طالبان وارد شوند.

عبدالله ناجی نظری، رئیس شورای ولایتی بدخشان، در گفت‌وگو با بخش افغانستان رادیو آزادی/رادیو اروپای آزاد گفت که تاکنون از سوی حکومت برای آسیب‌دیدگان در این ولایت هیچ کمکی ارسال نشده‌ است.

XS
SM
MD
LG