لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

جزئیات جدید از تلاش برای رفع بازداشت رضا ضراب در آمریکا


رضا ضراب، تاجر مشهور ایرانی‌تبار تبعه ترکیه
رضا ضراب، تاجر مشهور ایرانی‌تبار تبعه ترکیه

به دنبال افزوده شدن نام رودُلف جولیانی و مایکل موکِیزی، دو تن از سیاست‌مداران و حقوق‌دانان معروف آمریکا به تیم وکیل مدافعان رضا ضراب دادستانی فدرال نیویورک جزئیات بیشتری را از فعالیت‌های دیپلماتیک و سیاسی آنها برای جلوگیری از تعقیب قانونی رضا ضراب علنی کرد.

رضا ضراب، تاجر مشهور ایرانی‌تبار تبعه ترکیه به اتهام دور زدن تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران در نیویورک زندانی است.

علاوه بر این، نام رضا ضراب در کنار پرونده بابک زنجانی، مؤسسه آمنه اردوغان، همسر رجب طیب اردوغان، یا پرونده فساد مالی بزرگ در ترکیه نیز به میان کشیده شده‌است. آقای ضراب اتهام‌های وارده به خود را رد کرده است.

آقای اردوغان پیش از این به طور علنی بازداشت ضراب در آمریکا را محکوم کرده بود.

به گزارش نیویورک تایمز، هم‌اکنون پرونده آقای ضراب به یکی از مشکلات میان روابط آمریکا و ترکیه تبدیل شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز روز جمعه دادستانی منطقه منهتن نیویورک در نامه‌ای به ریچارد برمن، قاضی رسیدگی به پرونده رضا ضراب تأیید کرد که جولیانی برنامه سفرش به ترکیه را به جف سشنز، دادستان کل آمریکا خبر داده بود.

جولیانی و موکیزی به گفته دادستانی بعد از شش اسفند به آنکارا سفر کرده و با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دربارهٔ پرونده رضا ضراب و چگونگی پایان دادن به تعقیب قانونی او گفت‌وگو کرده بودند.

دادستانی نیویورک همچنین گفته است جولیانی و موکیزی سعی کرده‌اند با مقامات آمریکایی هم تماس گرفته و با آنها در مورد پرونده رضا ضراب گفتگو کنند.

به گفته «جون کیم» دادستان موقت نیویورک، هدف از تلاش‌های جولیانی و موکیزی به نتیجه رساندن این پرونده است.

رودولف جولیانی، شهردار پیشین نیویورک و یکی از جمهوری‌خواهان نزدیک به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست و مایکل موکیزی دادستان کل آمریکا در زمان ریاست جمهوری جرج بوش بود.

هفته گذشته روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که این دو نفر به تیم وکلای مدافع رضا ضراب پیوسته‌اند.

این دو شخصیت حقوقی شناخته شده در آمریکا پرونده‌ای را دردست گرفته‌اند که از یک سو مربوط به دور زدن تحریم‌های ایران در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد است و از سوی دیگر یکی از مسائل مهم در روابط آمریکا و ترکیه بشمار می‌رود.

دستگیری محمد هاکان آتیلا، معاون مدیر اجرایی هالک بانک ترکیه در آمریکا نیز که مرتبط با پرونده رضا ضراب است به تنش میان واشینگتن – آنکارا افزوده است.

هاکان آتیلا روز سه‌شنبه گذشته، ۸ فروردین در فرودگاه جان اف کندی نیویورک دستگیر و پس از حضور در دادگاه و تفهیم اتهام بازداشت شد.

هاکان آتیلا به همکاری با رضا ضراب برای دور زدن تحریم‌های ایران متهم شده است. دادستانی نیویورک می‌گوید هاکان آتیلا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی در همدستی با رضا ضراب تلاش کرده بود از طریق هالک‌بانک ترکیه و با جعل سند صدها میلیون دلار طلا و ارز به ایران منتقل کند.

به گفته دادستانی نیویورک رضا ضراب و هاکان آتیلا با تأسیس شرکت‌های صوری و درست کردن صورت‌حساب‌های تقلبی بانک‌های آمریکایی را فریب دادند و وانمود کردند که نقل و انتقال‌های بانکی مربوط به مواد غذایی است که شامل تحریم‌های آمریکا علیه ایران نمی‌شد.

رضا ضراب یک بار در سال ۲۰۱۳ به اتهام پرداخت رشوه به فرزندان چند تن از وزرای دولت ترکیه در ازای کمک‌های آنها در فعالیت‌های اقتصادی و تجاری‌اش بازداشت و بعد از چند ماه آزاد شد.

در آن‌زمان رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد و اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران رضا ضراب در نقل و انتقال ارز و طلا به دولت ایران کمک کرده است.

در بهار سال گذشته در سفری تفریحی به شهر میامی در ایالت فلوریدای آمریکا رضا ضراب بار دیگر دستگیر و به زندانی در نیویورک منتقل شد.

یکی از اتهامات مطرح شده علیه رضا ضراب در آمریکا فریب دادن موسسات مالی و بانک‌های آمریکایی برای دور زدن تحریم‌های ایران است.

دادستانی فدرال آمریکا در نیویورک رضا ضراب را به پول‌شویی و تقلب بانکی و جعل سند نیز متهم کرده است.

محاکمه رضا ضراب که قرار بود در اوائل سال جاری میلادی در نیویورک آغاز شود به ماه اکتبر، حدود شش ماه دیگر موکول شده است.

XS
SM
MD
LG