لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

تظاهرات در اسرائیل علیه حمله به غزه


صحنه‌ای از تظاهرات‌های پیشین در اسرائیل
صحنه‌ای از تظاهرات‌های پیشین در اسرائیل

در اوج بحران جنگی میان اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در غزه و در حالی که ارتش اسرائیل، نیروهای زمینی خود را نیز وارد کارزار کرده‌است، گروه‌های چپ‌گرای اسرائیلی علیه تصمیمات ارتش و دولت کشور خود به تظاهرات پرداخته‌اند.

پنجشنبه شب بیست و ششم تیر ماه، در حالی که ارتش اسرائیل از آغاز عملیات پیاده‌نظام در شمال غزه خبر داد، صدها نفر از چپ‌گرایان اسرائیل به میدان‌های مرکزی تل‌آویو و بیت‌المقدس رفتند تا اعتراض خود را به این تصمیم بیان کنند.

این گردهمایی‌ها، چندمین تجمع اعتراضی مخالفان جنگ در اسرائیل از آغاز عملیاتی است که ارتش این کشور نام «صخره استوار» را برای آن انتخاب کرده‌است.

بر پایه گزارش رسانه‌های اسرائیل، بسیاری از اسرائیلی‌های شرکت‌کننده در تظاهرات پنجشنبه شب، سربازان ذخیره شرکت‌کننده در بحران‌های جنگی گذشته بوده‌اند.

روزنامه هاآرتص گزارش داد که برخی از این سربازان دوره احتیاط، در غزه خدمت کرده بودند ولی حال از احتمال بازگشت نیروهای پیاده‌نظام اسرائیل به غزه، ۹ سال پس از ترک کامل این باریکه از سوی اسرائیل، نگران شده‌اند.

یهودا شائول، یکی از سخنگویان این تظاهرکنندگان به هاآرتص گفت، «در طول سال‌ها، ارتش اسرائیل، پی در پی، به عملیات نظامی در نوار غزه دست زده ولی این مشکل (حملات راکتی به شهرهای اسرائیلی) حل نشده است؛ از این‌رو، دستیابی به یک راه‌کار سیاسی بر اعمال زور برتری دارد».

اما تظاهرات چپ‌گرایان و مخالفان جنگ با زدوخورد از سوی راست‌گرایان روبه‌رو شد.

به‌نوشته هاآرتص، «ایتامار بن گبیر» و «میخائیل بن آری»، نمایندگان پیشین پارلمان اسرائیل، «کنِسِت»، با رسیدن به محل تجمع چپ‌گرایان، اعتراض کردند که «چرا در اوج بحران جنگی و حملات راکتی گسترده از غزه به اسرائیل، علیه ارتش سخن گفته می‌شود؟».

حضور راست‌گرایان که پرچم اسرائیل را در دست داشتند، بسیار زود به صحنه جدی کشمکش فیزیکی و لفظی میان آنها با مخالفان جنگ مبدل شد.

نیروهای پلیس اسرائیل نیز در محل حضور یافته و به عنوان نیروی حائل آنها عمل می‌کردند.

پلیس اسرائیل اعلام کرد، افرادی از راست‌گرایان در تل‌آویو را که «التهاب زیادی» در مخالفت با چپ‌گرایان نشان می‌دادند، دستگیر کرده‌است.

اکنون چند شب پی در پی است که تجمع اعتراضی چپ گرایان در میدان روبه‌روی تئاتر «هبیما» در مرکز تل‌آویو خشم راستگرایان حامی جنگ را تحریک می‌کند.

به گزارش هاآرتص، راست‌گرایان علیه رستوران‌های اطراف بلوار «روچیلد» در تل‌آویو نیز که کارگران عرب بسیاری در آن کار می‌کنند، تظاهرات کردند و کار حتی به جدل فیزیکی نیز کشیده شد.

هر چند تل‌آویو به شهر بزرگ محل زندگی اکثریت لائیک‌ها و چپ‌گرایان اسرائیل شهرت دارد، اما بر اساس گزارش رسانه‌های این کشور، شماری از شهروندان ساکن بیت‌المقدس، نیز پنجشنبه شب، پس از اعلام خبر ورود نیروهای پیاده‌نظام ارتش به کارزار غزه، درصدد ابراز مخالفت با آن برآمدند.

فعالان تشکلی با نام «مبارزان راه صلح» با گردآمدن در میدان «صفرا» در برابر شهرداری بیت‌المقدس، خواهان خروج فوری ارتش اسرائیل از غزه و تلاش برای یافتن راه‌کار سیاسی شدند.

آنها تاکید داشتند که حضور نیروهای زمینی ارتش می‌تواند پای اسرائیل را دوباره در «باتلاق غزه» گرفتار کند.

پلیس بیت‌المقدس نیز اعلام کرد، سه نفر از راست‌گرایان شهر را که در جریان تظاهرات چپگرایان، علیه اعراب «تحرکات نژادپرستانه» نشان داده بودند، دستگیر کرده‌است.

رسانه‌های اسرائیل می‌گویند شیمون پرز، رئیس جمهوری ۹۳ ساله اسرائیل نیز که در روزهای آینده از این مقام کنار می‌رود، با عملیات زمینی ارتش در غزه مخالف بود. اما او دیگر قدرت چندانی در صحنه سیاست ندارد.

چپ‌گرایان و مخالفان جنگ در اسرائیل در شکل‌گیری افکار عمومی اسرائیل با هدف خاتمه دادن به بحران‌هایی مانند حضور اسرائیل در جنگ طولانی لبنان در دهه هشتاد میلادی سهم زیادی داشته‌اند و عامل مشوقی برای دولت وقت اسرائیل در خروج از لبنان در بهار سال ۲۰۰۰ میلادی بودند.

XS
SM
MD
LG