لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۵

لیبرمن: مهم‌ترین چالش اسرائیل در سال ۲۰۱۵ نه ایران بلکه اروپا است


آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل
آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل

آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل، می‌گوید «نه ایران و حزب‌الله و یا فلسطینی‌ها، بلکه اروپای غربی مهمترین چالش اسرائیل در سال ۲۰۱۵ است».

به گزارش روزنامه جروزالم پست، لیبرمن که یکشنبه چهاردهم دی این سخنان را در جمع سفیران اسرائیل در کشورهای اروپایی بیان کرد.

لیبرمن مدعی شد که برخی از کشورهای اروپایی در موضع‌گیری‌های خود علیه اسرائیل مطالبی مشابه افتراهای «پروتکل بزرگان صهیون» را تکرار می‌کنند.

«پروتکل بزرگان صهیون» سندی جعلی و ضد یهودی مربوط به سال ۱۹۰۳ است.

لیبرمن پارلمان‌های کشورهای اروپایی را نیز مورد انتقاد شدید قرار داد.

مجالس ایرلند، بریتانیا، فرانسه و شمار دیگری از کشورها به تازگی «دولت فلسطین» را به رسمیت شناختند؛ امری که با انتقاد دولت اسرائیل روبرو شده‌است.

هرچند فلسطینی‌ها هفته گذشته در تلاش خود در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه «پایان اشغالگری بر اراضی فلسطینی» موفق نشدند اما فرانسه و لوکزامبورگ به پیش‌نویس این قطعنامه رای موافق دادند.

وزیر خارجه اسرائیل در سخنان یکشنبه خود بویژه از سوئد و ایرلند انتقاد کرد و گفت رفتار آنها مانند «موضع‌گیری‌های نابخردانه» سال ۱۹۳۸ (در آستانه جنگ جهانی دوم) است.

به گفته لیبرمن، «اسرائیل تنها نماینده ارزش‌های غربی در خاورمیانه است اما اروپائیان اسرائیل را تنها می‌گذارند».

لیبرمن همچنین گفت، درخواست فلسطینی‌ها برای پیوستن به دیوان کیفری بین‌المللی «نشان می‌دهد که پیمان اسلو» فرو پاشیده‌است.

«پیمان اسلو» توافق‌هایی سیاسی بود که در تابستان ۱۹۹۳، میان دولت وقت اسرائیل به رهبری اسحاق رابین با سازمان آزادیبخش فلسطین به رهبری یاسر عرفات بدست آمد و بر اساس آن، ساف تشکیلات خودگردان فلسطینی را در کرانه باختری و نوار غزه برپا کرد.

لیبرمن در سخنان یکشنبه خود و نیز یک روز پیش از آن در اظهاراتی گفت، سیاست دولت نتانیاهو در قبال فلسطینی‌ها «منفعل» بوده و این در حالی است که فلسطینی‌ها یک «کارزار سیاسی» را در نهادهای بین‌المللی پیش بردند.

لیبرمن گفت، نتانیاهو در موضع‌گیری‌هایش در خصوص پیوستن فلسطینی‌ها به دیوان کیفری بین‌المللی «اغراق» می‌کند.

XS
SM
MD
LG