لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۰

«بازداشت» یک روزنامه‌نگار در مهاباد


حسن شیخ آقایی، مدیر سایت خبری تحلیلی «رُوانگِه»
حسن شیخ آقایی، مدیر سایت خبری تحلیلی «رُوانگِه»

گزارشگران بدون مرز خبر داد که حسن شیخ آقایی، مدیر سایت خبری تحلیلی «رُوانگِه»، روز چهارشنبه ۱۵ مهرماه از سوی مأموران لباس شخصی و به دستور شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب مهاباد بازداشت شده‌است.

بر اساس این گزارش، تاکنون خانواده و وکلای این روزنامه‌نگار از محل و دلیل بازداشت وی مطلع نشده‌اند.

درهمین حال برخی وب‌سایت‌ها از جمله وب‌سایت حزب دموکرات کردستان نیز خبر داده بودند که همزمان با بازداشت شیخ آقایی، یک عضو دیگر شورای سردبیری سایت «روانگه» به نام یونس قربانی‌فر نیز در منزل شخصی خود بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شده‌است.

بر پایه گزارش‌ها، پس از این بازداشت‌ها فعالیت‌های سایت «روانگه» متوقف شده و شورای سردبیری این سایت اعلام کرده که «مدیریت سایت به دلایل فنی از دست مدیران سایت خارج شده و آنها هیچ کنترلی بر روی آن ندارند.»

وب‌سایت «روانگه» وب‌سایتی خبری و تحلیلی است با تمرکز بر مسائل غرب ایران که به دو زبان فارسی و کردی سورانی مطلب منتشر می‌کند؛ دفتر این وب‌سایت در مهاباد قرار دارد.

آقای شیخ آقایی پیش از این نیز در تیرماه سال ۸۸ و پس از حوادث انتخابات ریاست جمهوری این سال بازداشت و پس از مدتی آزاد شده بود.

بازداشت این روزنامه‌نگار در مهاباد در حالی است که خسرو و مسعود کردپور نیز سال ۹۱ در این شهر بازداشت شده بودند.

خسرو کردپور به شش سال و نیم حبس و دو سال تبعید به کرمان و مسعود کردپور نیز به سه سال و نیم زندان محکوم شده‌است.

هم‌اکنون در ایران تعدادی از روزنامه‌نگاران از جمله علیرضا رجایی، سراج‌الدین میردامادی، سعید رضوی فقیه و جیسون رضائیان، زندانی هستند.

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، پیش از این طی سفر خود به نیویورک، برای شرکت در نشست عمومی سازمان ملل، در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی‌ان‌ان، گفته بود فکر نمی‌کند که کسی در ایران به خاطر فعاليت‌های روزنامه‌نگاری‌اش بازداشت شده باشد.

خبرگزاری فارس در روزهای گذشته گزارش هایی را علیه جیسون رضائیان منتشر کرده و جواد کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری در مجلس، مدعی شده که آقای رضائیان توانسته در «خصوصی‌ترین» جلسات حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران حضور یابد و با فردی در وزارت امور خارجه، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و «تیم رسانه‌ای آقای ظریف» ارتباط داشته‌است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز شنبه ۲۵ مهر، اتهام‌های آقای رضائیان را «جدی» توصیف کرده و گفته بود که «اما ما از نظر بشردوستانه تلاش می‌کنیم این مشکل حل شود.»

XS
SM
MD
LG