لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۶

مجلس: از منابع دانشگاه آزاد به نفع هاشمی سوء استفاده شده‌است


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی

گزارش تحقیق و تفحص مجلس ایران، مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را متهم کرد که از امکانات این دانشگاه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ و ۸۸ «استفاده کرده» و در سال ۸۴ با استفاده از «امکانات عمومی» به نفع اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس هیات امنای این دانشگاه ستاد انتخاباتی «تشکیل داده‌اند.»

یاسر هاشمی، رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، روز یک‌شنبه ۱۸ آبان هدف از انتشار به گفته او «زودهنگام» و «غیرقانونی» این گزارش را «انحراف افکار عمومی» از گزارش وزارت علوم درباره بورسیه‌های «غیرقانونی» دولت پیشین دانست.

خبرگزاری فارس شامگاه روز شنبه ۱۷ آبان متن کامل گزارش تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد اسلامی را که بنا است این هفته در صحن علنی مجلس قرائت شود منتشر کرد.

در بخشی از این گزارش با اشاره به نتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ آمده‌است که «دانشگاه آزاد اسلامی، بصورت سازماندهی شده و با استفاده از امکانات عمومی اقدام به تشکیل ستادهای انتخاباتی به نفع آقای «هاشمی رفسنجانی» نموده و مسئولین (برخی) واحدها با بکارگیری کارکنان، اساتید و تشویق دانشجویان، عملا در انتخابات دخالت داشته‌اند.»

این گزارش می‌افزاید: «اسناد و مدارک نشان می‌دهند که دانشگاه در نهمین دوره ریاست جمهوری، فعالیت‌های انتخاباتی گسترده‌ای له یکی از کاندیداها داشته که هزینه‌های این اقدامات از طریق منابع مالی عمومی و شهریه دانشجویان که نزد مدیران به امانت است؛ تأمین شده است.»

گزارش تحقیق و تفحص مجلس همچنین مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را به «جعل اسناد مالی» مربوط به انتخابات سال ۸۴ برای «گمراه‌سازی بازرسان احتمالی» کرده‌است.

این گزارش همچنین ضمن متهم کردن مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به استفاده از امکانات این دانشگاه در انتخابات ریاست جمهوری ۸۸، ایجاد «جبهه رسانه‌ای» و «جنگ روانی» پس از اعلام نتایج انتخابات و «دامن زدن به اغتشاشات» را از عناوین «دخالت‌های» دانشگاه آزاد در این انتخابات اعلام کرده‌است.

پیش از این رسانه‌های اصولگرا و برخی از نمایندگان مجلس بارها دانشگاه آزاد اسلامی را متهم به حمایت از میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و نقش داشتن در اعتراضات به نتیجه این انتخابات کرده‌اند.

در دادگاه‌های دسته‌جمعی بازداشت‌شدگان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ نیز برخی از بازداشت‌شدگان از جمله حمزه کرمی، مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی و رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد را متهم کرده بودند که با استفاده از «امکانات» این دانشگاه وب‌سایت جمهوریت را برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ راه‌اندازی کرده‌است.

مهدی هاشمی در شهریور ماه ۸۸ در نامه‌ای به عزت الله ضرغامی، رئیس وقت صدا و سیما جمهوری اسلامی، خواستار اختصاص وقتی به او برای پاسخگویی به این اتهام‌ها شده بود.

مهدی هاشمی در نامه خود به زندانی بودن حمزه کرمی برای بیش از هفتاد روز در سلول انفرادی و محاکمه او در دادگاه، بدون حضور وکیل اشاره کرده و دادگاه را «فرمایشی» خوانده بود.

انتشار «زودهنگام» گزارش

یاسر هاشمی، رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، روز یک‌شنبه ۱۸ آبان انتشار گزارش تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی را «غیرقانونی» و «زودهنگام» خواند و گفت که هدف از انتشار این گزارش «انحراف افکار عمومی» و نوعی واکنش به گزارش وزارت علوم درباره بورسیه‌های «غیرقانونی» دولت سابق است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: «بیشتر بندهای گزارش تحقیق و تفحص دارای پاسخ‌های مستند و مستدلی است و هر شخص بی‌طرفی با مقایسه عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی و متن گزارش تحقیق و تفحص به این نتیجه می‌رسد که متاسفانه سایه سیاست دراین گزارش تحقیق و تفحص، بر انگیزه اصلاح و اعتلای دانشگاه آزاد غالب است.»

گزارش تحقیق و تفحص مجلس ایران از دانشگاه آزاد اسلامی همچنین مسئولان این دانشگاه را به «استفاده از امکانات عمومی» دانشگاه در انتخابات مجلس شورای اسلامی و «اقدام به حمایت» از نامزدهای خاص کرده‌است.

این گزارش همچنین بدون اشاره به جزئیات، مدعی وجود ۲ هزار و ۴۵۳ مورد «تخلف» در این دانشگاه شده و پرداخت دستمزد و مزایا «خلاف ضوابط»، «سوء استفاده، حیف و میل» اموال دانشگاه و «تخلفات مالی اداری، مدیریتی و اخلاقی» را از محورهای این «تخلفات» ذکر کرده‌است.

گزارش تحقیق و تفحص مجلس همچنین با ارائه گزارشی از وضعیت علمی و پژوهشی دانشگاه آزاد اعلام کرد که در سال ۹۱ «حداقل ۶۳» شعبه دانشگاه آزاد اسلامی دارای «کمتر از ۳ عضو هیأت علمی تمام‌وقت» بوده‌اند و در ۲۳ واحد علوم و تحقیقات در کشور «بدون داشتن حداقل یک هیأت علمی تمام وقت» ۳۵۱۱۵ دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل بوده‌اند.

براساس این گزارش از در سال ۹۲ از ۱۷ واحد مصوب برون‌مرزی دانشگاه آزاد فقط ۴ واحد امارات، لبنان، آکسفورد و افغانستان فعال بوده‌اند.

گزارش تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد اسلامی ۲۶ مردادماه به تصویب کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رسیده بود. قرائت این گزارش از جمله دستور کارهای جلسات علنی مجلس ایران در این هفته است.

XS
SM
MD
LG