لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

اروپا: ایران می‌تواند در گفت‌وگوی صلح سوریه نقش بزرگی ایفا کند


فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا
فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا

فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه، هشتم اردیبهشت، گفت که ایران می‌تواند در جهت ترغیب رئیس‌ جمهوری سوریه برای همکاری در زمینه گفت‌وگوهای صلح «نقش بزرگی» ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم موگرینی این مطلب را در آستانه دیداری که قرار است در نیویورک با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، داشته باشد در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد.

مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا که قرار است با آقای ظریف در خصوص نهایی کردن توافق هسته‌ای صحبت کند گفت که امضای توافق نهایی با ایران «می‌تواند راه را برای ایفای نقشی متفاوت توسط ایران در منطقه باز کند».

فدریکا موگرینی در این باره افزود که نادیده گرفتن جمهوری اسلامی ایران «ساده‌لوحانه» است و این‌ که بهترین رویکرد این خواهد بود که «از ایران بخواهیم نقشی بزرگ ایفا کند؛ نقشی بزرگ، اما مثبت در منطقه.»

وی به‌ طور اخص در مورد سوریه گفت که ایران می‌تواند «رژیم آن کشور را تشویق کند تا در یک انتقال قدرت که به‌ دست خود سوری‌ها هدایت می‌شود مشارکت کند».

استافان دمیستورا، نماینده صلح سازمان ملل، قرار است روز دوشنبه هفته آینده دور جدیدی از گفت‌وگوها در مورد سوریه را در ژنو با طرف‌های مختلف آغاز کند.

هدف از این گفت‌وگوها آغاز کامل مذاکرات برای پایان بخشیدن به جنگ چهارساله سوریه، احتمالاً تا اواخر ماه ژوئن، عنوان شده‌ است.

آقای دمیستورا خبر داده که از ایران نیز برای پیوستن به این گفت‌وگوها دعوت شده‌ است.

کشورها و نهادهای مذاکره‌کننده در مورد سوریه پیش از این در دو کنفرانس صلحی که در مورد سوریه برگزار شد از شرکت دادن ایران در این کنفرانس‌ها خودداری کردند.

کنفرانس جدید روز دوشنبه نخستین نشست در مورد صلح سوریه پس از دومین کنفرانس صلح ژنو است که اوایل سال ۲۰۱۴ برگزار شده و بی‌نتیجه به پایان رسید.

XS
SM
MD
LG