لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۵

سخنگوی وزارت ارشاد: حکم ممنوع‌التصویری خاتمی را اجرا می‌کنیم


حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد
حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، دو روز پس از آن‌که در مورد قانونی بودن حکم ممنوع‌التصویری محمد خاتمی ابراز تردید کرده‌بود، روز چهارشنبه ۲۵ آذر در این خصوص نظری متفاوت بیان کرده و ضمن قانونی دانستن این حکم گفت که «هر کس هم برخلاف قانون عمل کند با آن برخورد می‌شود».

پس از انتشار تصویر و گفت‌وگویی از محمد خاتمی، رییس‌جمهور اسبق ایران، در شماره روز یکشنبه روزنامه اطلاعات، دادسرای فرهنگ و رسانه علیه مدیر مسئول این روزنامه، محمود دعایی، اعلام جرم کرد.

با این حال حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، روز دوشنبه گفت که شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای مبنی بر ممنوع‌التصویری آقای خاتمی نداشته است.

آقای نوش‌آبادی یادآور شد که مصوبات این شورا نیز زمانی لازم‌الاجراست که به تأیید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برسد.

وی حتی تأکید کرد وزارت ارشاد معتقد است که نمی‌توان فراتر از قانون مطبوعات با رسانه‌ها برخورد کرد.

حسین نوش‌آبادی اما روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان گفت: «در مورد ممنوع‌التصویری شخص مورد نظر، قوه قضائیه رای خود را صادر کرده و آن حکم و رای به مطبوعات و رسانه‌ها ارسال شده‌ است و مطبوعات آن را رعایت می‌کنند، هر کس هم برخلاف قانون عمل کند با آن برخورد می‌شود».

وی تاکید کرد: «وزارت ارشاد در چارچوب مقررات عمل می‌کند و فراتر از قانون نمی‌تواند حرفی بزند».

سخنگوی وزارت ارشاد در مورد اظهارات روز دوشنبه خود نیز این‌گونه اظهارنظر کرد که «متأسفانه برخی سایت‌ها و روزنامه‌ها برداشت‌های متفاوتی از آن کردند و عده‌ای هم از پاسخ من بهره‌برداری سیاسی کردند من در آن نشست در واقع یک بحث حقوقی در قانون اساسی را مطرح کردم».

آقای نوش‌آبادی تصریح کرد: «وزارت ارشاد قصد دخالت در موضوعاتی که قوه قضائیه پیگیری می‌کند ندارد و بر اساس مصالحی که قوه قضائیه تشخیص داده و حکم صادر کرده‌است ما نیز آن را اجرا می‌کنیم».

وی در پایان با بیان این‌که «ما بحث‌مان تقابل با قوه قضائیه نیست» افزود: «از رسانه‌هایی که حریم را بشکنند حمایت نمی‌کنیم و وزارت ارشاد هم بنای حمایت از این رسانه‌ها را ندارد».

این در حالی است که محمود دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، گفته‌ است که پوشش خبرهای مرتبط با محمد خاتمی را پس از نامه‌نگاری خصوصی که در این مورد با رهبر جمهوری اسلامی داشته انجام داده‌ است.

یک روز پس از احضار دوباره محمود دعایی به دادسرا به دلیل انتشار اخبار محمد خاتمی، اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری این‌که محمود دعایی «همه عمر چه قبل و بعد از انقلاب اسلامی، در خدمت نظام بوده» برخورد با او را «نشان از عصبانیت» و بدون «پشتوانه عقلانی، قانونی و آینده‌نگری» توصیف کرد.

XS
SM
MD
LG