لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۰

واکنش مقام‌های ایرانی به روند تداوم مذاکرات هسته‌ای


علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران
علی اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران

هر چند مهلت دستيابی به توافق در مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ تا روز دوشنبه ۲۲ تيرماه تمديد شده است ولی هنوز مشخص نیست این مهلت آیا سرانجام به توافق منتهی خواهد شد یا باز همچون دفعات پیشین باید ضرب الاجل دیگری تعیین شود.

واکنش و مواضع ایرانیان در مورد تمدید وقت اضافه مذاکرات تا روز دوشنبه در بیشتر موارد همراه با متهم کردن کشورهای غربی به تغییر موضع بوده است.

روز شنبه حسین نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، خبرگزاری دانشجویان ایران، تاکید کرد آمریکایی‌ها می‌خواهند دست پیش را بگیرند تا اگر توافق حاصل نشد این طور وانمود کنند که جمهوری اسلامی ایران عامل نرسیدن به توافق بوده است.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:40 0:00
لینک مستقیم

این گفته نقوی حسینی را می‌توان در راستای سخنان روز جمعه علی اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام ارزیابی کرد که در اشاره ای مبهم به احتمال کنار رفتن کشورهای ۵+۱ از مذاکرات، با جنگ روانی خواندن آن گفته بود: «اگر می‌خواهند بروند خودشان می‌دانند. جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه از مذاکره پا پس ننهاده، همواره آماده مذاکره و تمدید و ادامه آن است».

وی همچنین تاکید کرد: «هرچه در وین به نتیجه برسد حتما این نتیجه باید در جمهوری اسلامی ایران مطرح شود». ولایتی در توضیح این جمله گفت : «هر چه آنجا انجام می شود کار مقدماتی است و باید به ایران آورده شود و در شورای عالی امنیت ملی مطرح و از دیدگاه های رهبر جمهوری اسلامی بهره گرفته شود».

مهران براتی تحلیلگر سیاسی و کارشناس روابط بین‌الملل ساکن برلین در تشریح این گفته علی‌اکبر ولایتی به رادیو فردا می‌گوید:

« این که حتما این مساله باید برگردد به شورای عالی امنیت ملی، می‌تواند برگردد ولی مساله این است که "مذاکره کننده" در این مورد دولت است. خب در هفته‌های گذشته هم چندین بار با این مساله روبرو شده بودبم که گفته می‌شد احتمال قوی این است که این توافقنامه در سه مرحله وارد روند عملی شدن بشود: مرحله اول جمع‌بندی توافقنامه است مرحله دوم نگارش یا اعلان توافقنامه است و مرحله سوم اجرای شدنش.

این به آن معناست که فعلا هر دو طرف فعلا عجله‌ای در این مورد که توافقنامه به عنوان معاهده بین‌المللی امضا شود ندارند بلکه می‌توانند همان‌طور که توافقنامه لوزان بود، آن را به عنوان متنی که اصول و کلیاتش مورد قبول قرار گرفته اعلان بیرونی بکنند.

مساله‌ای که آقای ولایتی اشاره کرده‌اند احتمالا در همین رابطه است. من برای صحبت ایشان معنای ویژه‌ای قائل نیستم و فکر نمی کنم که این در این رابطه باشد که حکومت یا طرفداران آیت‌الله خامنه‌ای یا کسانی مثل آقای ولایتی و لاریجانی بخواهند جلو امضای تفاهمنامه را بگیرند».

به گفته رئیس مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، در صورتی می‌تواند توافق انجام شود که خطوط قرمز رعایت شده باشد. اشاره آقای ولایتی به چارچوب‌هایی‌ست که آیت‌الله خامنه‌ای پیش از این تعیین کرده بود.

از سوی دیگر علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم گفته است آمریکا در مذاکرات تغییر موضع داده و آن را بر اثر فشارهای اسراییل دانست.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا بروجردی افزود:«هر گونه عدم توافقی به طور قطع به پای آمریکا نوشته خواهد شد و این کشور باید هرگونه مسوولیت تبعات آن را در عرصه بین المللی بپذیرد».

با این حال در کنار این گونه موضع گیری ها محمود واعظی وزیر ارتباط و فناوری اطلاعات روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت فراز و فرود در فرایند مذاکرات طبیعی است و دو طرف در تلاش هستند در زمان باقی‌مانده امتیازهای خود را از مذاکرات بگیرند.

XS
SM
MD
LG