لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۸

«تایید نهایی» اجازه حضور زنان در سالن‌های والیبال ایران


خانم مولاوردی درباره آیین‌نامه در حال تدوین گفته است: «این آیین‌نامه با یک چشم به همه رشته‌ها نگاه نمی‌کند، چون رشته‌ها متفاوت بوده و در برخی ازآنها حضور زنان ضروری نیست».
خانم مولاوردی درباره آیین‌نامه در حال تدوین گفته است: «این آیین‌نامه با یک چشم به همه رشته‌ها نگاه نمی‌کند، چون رشته‌ها متفاوت بوده و در برخی ازآنها حضور زنان ضروری نیست».

شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان و خانواده، گفته است که حضور زنان در سالن‌های والیبال «تایید نهایی» شده اما هنوز به «تصویب نهایی» نرسیده است.

خانم مولاوردی در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه، هفدهم فروردین، در خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شد گفته است که این تصمیم در کمیته مشترکی با حضور نمایندگان وزارت ورزش، معاونت امور زنان ریاست جمهوری و وزارت کشور اتخاذ شده است.

روز شنبه، پانزدهم فروردین، دو خبر متناقض در مورد حضور زنان در سالن‌های ورزشی در رسانه‌های ایران منتشر شد.

ابتدا عبدالحمید احمدی، معاون وزير ورزش و جوانان، اعلام کرد که شورای امنيت کشور طرح پيشنهادی اين وزارتخانه را تائيد کرده و حضور زنان در سالن‌های ورزشی برای تماشای مسابقات «برخی رشته‌های ورزشی» در سال جاری اجرايی خواهد شد.

با این حال ساعاتی بعد بابک دين‌پرست، رئيس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بين‌الملل وزارت کشور، اعلام کرد که «شورای امنيت کشور در خصوص حضور بانوان در سالن‌های ورزشی مصوبه‌ای نداشته است».

در واکنش به این خبرها، شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان، به خبرگزاری ایرنا توضیحاتی داده و گفته است که در کمیته مشترک سه‌گانه «آیین‌نامه جامعی در باره نحوه حضور زنان و خانواده‌ها در سالن‌های ورزشی تدوین شده، ولی هنوز به تصویب نهایی نرسیده است».

خانم مولاوردی افزوده است که اظهارات معاون وزیر ورزش نیز «به این موضوع باز می‌گردد».

معاون رئیس جمهوری ایران در امور زنان گفته است که بنابر این آیین‌نامه، در برخی از رشته‌های ورزشی «حضور زنان ضروری نیست».

وی افزوده است که از بین رشته‌های مورد تایید، حضور زنان در «مسابقات والیبال» پس از جلسات متعدد در وزارت کشور سرانجام «به تایید نهایی رسید، اما هنوز ابلاغ نشده است».

خانم مولاوردی پیش‌تر در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق که روز یکشنبه شانزدهم فروردین منتشر شد گفته بود: «نمی‌توان برای تمام ورزش‌ها حکم کلی صادر کرد؛ در حال حاضر ورود زنان به سالن‌های ورزشی شامل شنا، بوکس و فوتبال نمی‌شود، اما شامل والیبال، هندبال، بسکتبال، تنیس و... می‌شود».

ورود زنان به ورزشگاه‌ها، به عنوان تماشاگر مسابقات ورزشی، پس از انقلاب اسلامی در ايران با محدوديت‌های فراوانی روبه‌رو بوده است. محمود احمدی‌نژاد در دوران رياست جمهوری خود تلاش کرد تا برخی از اين محدوديت‌ها را برطرف کند اما با مخالفت بسياری از اصولگرايان و روحانيون پرنفوذ امکان چنين کاری را به دست نياورد.

همین مسأله در ماه‌های اخير باعث شده است تا فدراسيون بين‌المللی واليبال، ايران را از ميزبانی شماری از مسابقات جهانی محروم کند.

اسفندماه گذشته بيش از دویست فعال سياسی و مدنی سرشناس ايرانی در نامه‌ای به سپ بلاتر، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)، خواستار مداخله او برای پايان دادن به «تبعيض جنسيتی» در فوتبال ايران شدند.

پس از آن آقای بلاتر با «غير قابل تحمل» خواندن ممنوعيت حضور زنان در ورزشگاه‌های ايران، خواستار پایان این وضعیت شد.

XS
SM
MD
LG