لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

انتقاد فرانسه و کانادا از تصمیم پوتین برای تحویل اس۳۰۰ به ایران


سامانه پدافند موشکی اس۳۰۰
سامانه پدافند موشکی اس۳۰۰

همزمان با انتقادهای وزیران خارجه کانادا و فرانسه از تصمیم روسیه به لغو ممنوعیت فروش سامانه موشکی اس-۳۰۰ به ایران، نخست وزیر اسرائیل نیز گفته‌است در گردهمایی رهبران در سال‌روز پایان جنگ جهانی دوم در روسیه شرکت نخواهد کرد.

یک هفته پس از اعلام تصمیم ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، برای تحویل سامانه پدافند موشکی اس-۳۰۰ به ایران، و در حالی که آمریکا و اسرائیل در روزهای اخیر از این تصمیم انتقاد کرده‌اند، کانادا و فرانسه نیز این معامله را محکوم کردند.

سامانه پدافند موشکی اس-۳۰۰ توانایی رهگیری و هدف قرار دادن شمار زیادی هواپیما را به صورت همزمان دارد و دستیابی ایران به این سامانه می‌تواند در معادلات مربوط به حمله هوایی احتمالی اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران تغییراتی ایجاد کند.

آقای پوتین هفته گذشته خبر داد که کشورش پس از پنج سال تعلیق، ممنوعیت تحویل سامانه اس۳۰۰ به ایران را لغو کرده‌است؛ هرچند که تاریخ عملی کردن این معامله هنوز تعیین نشده‌است.

در پی موضع‌گیری‌های تند روزهای اخیر اسرائیل و ناخشنودی آمریکا از این تصمیم ولادیمیر پوتین، جیسون کنی، وزیر دفاع کانادا، نیز یکشنبه ۳۰ فروردین این تصمیم روسیه را «عجولانه» و آن را رفتاری «بی‌ملاحظه» نامید.

وزیر دفاع کانادا در مصاحبه با شبکه سی‌تی‌وی گفت کشورش هیچ‌یک از عذر و بهانه‌هایی را که مسکو مطرح می‌کند، قبول ندارد و رفتار روسیه در بسیاری از مسائل جهانی و «تجاوزگری‌هایش در اوکراین» موجب بی‌ثباتی شده‌است.

وزیر دفاع کانادا ابراز عقیده کرد که با رئیس جمهوری روسیه باید تنها با قاطعیت برخورد کرد و «پیامی بازدارنده» برای او فرستاد «نه موضع‌گیری ناشی از ضعف».

همزمان، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه، نیز یکشنبه ۳۰ فروردین معامله احتمالی نظامی روسیه با ایران را «فرستادن یک پیام غلط» نامید و گفت این کار در اوج تلاش‌ها برای دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای با ایران صورت گرفته‌است.

آقای فابیوس که به واشینگتن رفته‌است، در اشاره‌ای تلویحی به اسرائیل، ابراز نگرانی کرد که این تصمیم روسیه موجب سخت‌تر شدن موضع‌گیری‌های مخالفان توافق نهایی هسته‌ای با ایران باشد.

وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با روزنامه بریتانیایی «تایمز مالی» افزود، «توافق هسته‌ای تنها برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی نیست بلکه تنش‌ها باید کاهش یابد و نباید به گونه‌ای عمل شود که به تسلیح دوباره ایران منجر گردد».

همزمان، به گزارش جروزالم پست، پاسخ رد نخست وزیر اسرائیل به دعوت روسیه برای شرکت در همایش رهبران در سالروز جنگ جهانی دوم نیز با ناخشنودی عمیق و «نگرانی» اسرائیل از تحویل سامانه اس۳۰۰ به ایران ارتباط دارد.

روسیه در تدارک برگزاری گردهمایی سران در نهم ماه مه است تا نقش مهم شوروی در غلبه بر آلمان نازی مورد تأکید قرار گیرد؛ نهم مه با هفتادمین سال پایان جنگ جهانی دوم مصادف است.

بنیامین نتانیاهو پس از دو بار تماس تلفنی در روزهای پنجشنبه ۲۷ فروردین و شنبه ۲۹ فروردین با ولادیمیر پوتین و درخواست از او برای خودداری از تحویل سامانه اس۳۰۰ به ایران، یکشنبه ۳۰ فروردین در نشست دولت خود نیز شدیداً از این تصمیم ابراز نگرانی کرد.

اما سران روسیه از این معامله دفاع کرده و گفته‌اند این سامانه‌ها امنیت اسرائیل را به خطر نمی‌اندازد.

همچنین آقای پوتین شنبه ۲۹ فروردین در یک مصاحبه با رسانه‌های کشورش، از اسرائیل خواست به تلافی معامله مسکو–تهران، در فکر تحویل جنگ‌افزار پیشرفته به اوکراین نباشد.

XS
SM
MD
LG