لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۳

امامان جمعه ۶ شهر دیگر خواستار لغو برگزاری کنسرت‌ها شدند


اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز
اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز

به‌دنبال صرف نظر کردن وزارت ارشاد از برگزاری کنسرت موسیقی در مشهد، امامان جمعه شش شهر دیگر ایران هم خواستار توقف یا محدود شدن برگزاری کنسرت موسیقی در شهرهای خود شدند.

شهرهای مختلف استان خراسان رضوی در ماه‌های اخیر به طور مداوم شاهد لغو کنسرت‌های موسیقی بوده، و در مورد مشهد، به تازگی احمد علم‌الهدی امام جمعه این شهر هشدار داده است که اگر ساکنان این شهر نمی‌توانند برگزار نشدن کنسرت را بپذیرند، بروند جای دیگری زندگی کنند.

روزنامه «شرق» در شماره روز یک‌شنبه (۳۱ مرداد) خود گزارش کرده که امامان جمعه شهرهای شیراز، رامسر، تنکابن، سیرجان، خواف و عنبرآباد نیز در خطبه‌های نماز جمعه، به‌نوعی خواستار برگزار نکردن یا محدودیت در برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهرهای خود شده‌اند.

امامان جمعه ۶ شهر دیگر خواستار لغو برگزاری کنسرت‌ها شدند/ گزارش رضا جمالی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:32 0:00
لینک مستقیم

اسدالله ایمانی، امام جمعه شیراز از جمله این روحانیون است که با استناد به تصمیم وزارت ارشاد مبنی بر لغو برگزاری کنسرت در مشهد، خواستار تسری این سیاست به سایر شهرهای ایران شده‌است.

آقای ایمانی از علی جنتی، وزیر ارشاد پرسیده «اگر برگزاری کنسرت حرام است و ضرر دارد، پس برای همه مسلمانان مضر است و حرام. حرام را توسعه ندهید و گناه را تشویق نکنید.»

محمود حسینی، امام جمعه سیرجان هم با انتقاد از برگزاری کنسرت در سیرجان در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گفته «عده زیادی از مردم با مراجعه به ما خواستار توقف کنسرت‌ها هستند.»

آقای حسینی افزوده «نباید صدور مجوز اجرای کنسرت بر عهده این وزارت باشد و این کار مراجع تقلید است که مخالف برگزاری کنسرت‌های مختلط و گناه‌آلود هستند.»

حسن رمضان‌پور خطیب جمعه شهر خواف در استان خراسان رضوی هم در این زمینه گفته «نیاز امروز جامعه اسلامی ما برگزاری کنسرت نیست که برخی برای جلوگیری از برگزاری آن در مشهد جوسازی می‌کنند.»

مهدی قریشی، امام جمعه ارومیه هم از کنسرت‌ها با عنوان «محافل مختلطی» نام برده که تأمین امنیت آنها از سوی مسئولان «کار شایسته‌ای» نیست.

قریشی افزوده «مسئولان باید حس معنویت را بین اعضای جامعه روان کنند و از ایجاد بوالهوسی و شهوت‌رانی دوری کنند.»

رضا سالاری یکی دیگر از امامان جمعه است که در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر عنبرآباد کرمان به مسئولان وزارت ارشاد به خاطر برگزاری کنسرت هشدار داده‌است.

سالاری گفته «چرا امروز دغدغه برخی از مسئولان نظام اسلامی برگزاری کنسرت شده و آیا برگزار کردن کنسرت یا روی‌آوردن جوانان ما به اعتیاد مشکل اصلی ماست؟»

امام جمعه رامسر هم در خطبه‌های نماز جمعه این شهر با اشاره به برگزاری جشن هفته فرهنگی رامسر و کنسرت‌، گفته «نباید در برگزاری جشن‌ها و کنسرت‌ها افراط صورت گیرد.»

این درخواست‌ها و مخالفت‌ها با برگزاری کنسرت در سایر شهرهای ایران پس از آن صورت می‌گیرد که علی جنتی، وزیر ارشاد پس از ماه‌ها کشمکش با امام جمعه مشهد و مقام‌های قضایی این شهر اعلام کرد که این وزارتخانه از برگزاری کنسرت در این شهر صرف نظر کرده‌است.

وزارت ارشاد از مدت‌ها پیش از نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و مقام‌های قضایی و انتظامی این استان بر سر برگزاری کنسرت به اختلاف‌های جدی برخورده بود که در نهایت منجر به «عقب‌نشینی» این وزارتخانه شد.

این تصمیم وزارت ارشاد با اعتراض برخی چهره‌های سیاسی مواجه شده و علی مطهری، نایب رئیس مجلس، آن را نمونه‌ای از «حاکمیت دوگانه» در کشور دانسته و گفته که «امام جمعه‌ها حق دخالت در امور اجرایی را ندارند.»

پیش از این تصمیم وزارت ارشاد، مقام‌های قضایی بارها مجوز این وزارتخانه مبنی بر برگزاری کنسرت در برخی شهرهای استان خراسان را نادیده گرفته و دستور لغو برگزاری این برنامه‌ها را صادر کرده بودند.

مقام‌های قضایی استان خراسان رضوی پس از عقب‌نشینی وزارت ارشاد نیز اعلام کرده‌اند که تصمیم دادستان مشهد به برگزار نشدن کنسرت‌ها به دیگر شهرهای استان هم تسری خواهد یافت.

علی مظفری رئیس دادگستری خراسان رضوی در این زمینه گفته دستور دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خراسان رضوی در رابطه با لغو کنسرت‌ها، به همه شهرها و شهرستان‌ها تسری خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG