لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

مصوبه جدید در مجلس: افزایش محدودیت برای عضویت در احزاب


مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه ۲۴ تیر جزئیات قانونی را تصویب کرد که در صورت تصویب نهایی، علاوه بر افراد تعیین شده در قانون فعلی، افراد جدیدی را از تاسیس حزب و یا عضویت در آن محروم می‌کند.

براساس قانون فعلی احزاب «اعضای دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی 'رژیم طاغوت'، ساواک منحله، فراماسون‌ها، کسانی که در فاصله ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به وزارت رسیده و یا به عضویت مجالس شورای ملی یا سنا در آمده‌اند، اعضای مؤثر رژیم سابق و حزب رستاخیز و کسانی که به موجب احکام دادگاه‌ها طبق موازین اسلامی از حقوق اجتماعی محروم شده و یا می‌شوند» از حق تأسیس جمعیت و حزب سیاسی محرومند.

در مصوبه جدید نمایندگان مجلس علاوه بر این افراد «هیأت مؤسس، شورای مرکزی، بازرسان، دبیرکل و مسئولان شعب استانی احزاب منحل شده توسط دادگاه» از تاسیس حزب و یا عضویت در احزاب جدید محروم شده‌اند.

نمایندگان در نشست علنی روز سه‌شنبه مجلس هنگام بررسی ماده ۵ «طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» با ۱۴۳ رأی موافق، ۱۳ رأی مخالف و ۱۳ ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر این شرایط جدید را برای «افراد محروم از تاسیس احزاب و عضویت در آن» مشخص کردند.

«طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» که در حال حاضر در مجلس ایران در حال بررسی است در صورت تصویب نهایی جایگزین قانون «فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی و اقلیت‌های دینی شناخته شده و گروه‌های سیاسی مصوب ۱۳۶۰» می‌شود.

مصوبه روز سه‌شنبه نمایندگان مجلس در صورت تصویب نهایی همچنین «محکومان به جرایم ضد امنیت داخلی و خارجی کشور» را از تاسیس حزب و عضویت در آن محروم می‌کند.

براساس تصمیم روز دوشنبه ۲۳ تیر مجلس، «التزام عملی به ولایت فقیه» و عدم سوء‌پیشینه کیفری شرط عضویت در احزاب است.

براساس مصوبه روز سه‌شنبه مجلس «قضات و کارکنان شاغل وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و همچنین پرسنل شاغل در نیروهای نظامی و انتظامی» از تاسیس حزب و عضویت در آن محروم شده‌اند.

نمایندگان مجلس در جلسه سه‌شنبه با بررسی مجدد «تعیین مرجع تشخیص جاسوسان متقاضی تاسیس حزب» در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس موافقت کردند.

کلیات طرح «نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» در جلسه روز چهارشنبه ۱۸ تیر ماه ۱۳۹۳ مجلس، به تصویب رسید.

XS
SM
MD
LG