لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

تلاش پوتین برای احیای گفت‌وگوهای اسرائیلی-فلسطینی


یک مقام بلندپایه فلسطینی از تلاش رئیس جمهوری روسیه برای ملاقات دادن نخست وزیر اسرائیل با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی خبر داده‌است.

احمد المجدلانی مشاور محمود عباس و عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین گفته‌است، مسکو بروی انجام چنین دیداری «کار» می‌کند و موعد آن «نزدیک» است.

احمد المجدلانی به رسانه‌های اسرائیل و روسیه در روز دوشنبه هشتم شهریور گفته‌است، مصر نیز در این تلاش‌های احیای گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی با ابتکار روسیه، شریک است.

به گفته این مقام ارشد تشکیلات خودگردان، فلسطینی‌ها از این ابتکار که می‌تواند «افق تازه‌ای» را بگشاید، «استقبال» می‌کنند.

در همین حال، آقای المجدلانی به هاآرتص گفته‌است، فلسطینی‌ها ملاقات را تنها برای ملاقات نمی‌خواهند بلکه باید از آن نتیجه مثبتی عاید شود.

این مقام ارشد ساف افزوده‌است، اسرائیل باید ساخت‌وسازها را در اراضی اشغالی متوقف کند، چهارمین گروه از زندانیان امنیتی فلسطینی را طبق تعهد پیشین آزاد کند و به شماری دیگر از مطالبات فلسطینی‌ها تمکین کند.

المجدلانی گفته‌است، «تا چند هفته پیش از قاهره به عنوان محل ملاقات نام برده می‌شد اما اکنون بر روی مسکو به عنوان میزبانی دیدار سران کار می‌شود هر چند که این محل نیز ممکن است تغییر کند».

رسانه‌های اسرائیلی از ماه اکتبر برای انجام این ملاقات خبر داده‌اند. دفتر نخست وزیری اسرائیل به هاآرتص گفته‌است، نتانیاهو آماده دیدار بدون هیچ پیش‌شرطی است.

کرملین آخر هفته گذشته از تماس تلفنی به ابتکار بنیامین نتانیاهو با ولادیمیر پوتین خبر داده و گفته بود، در این مکالمه، قضیه صلح اسرائیلی- فلسطینی نیز مطرح شد.

دو روز پیش از این مکالمه تلفنی، رسانه‌های اسرائیلی خبر دادند که یک هیئت وزارت امور خارجه اسرائیل به سفری فوری به قاهره اعزام شده بود تا از دولت مصر در مورد سخنان اخیر رئیس جمهوری مصر جزئیات بیشتری دریافت کند.

عبدالفتاح السیسی اوایل هفته گذشته گفت که آقای پوتین به او خبر داده‌است آماده تلاش برای ازسرگیری گفت‌وگوهای اسرائیل با فلسطینی‌ها است.

آخرین دور از گفت‌وگوهای جدی سیاسی بین اسرائیل و فلسطینی‌ها در پاییز ۲۰۰۸، در زمان اهود اولمرت نخست وزیر وقت اسرائیل انجام شده بود. چند ملاقات بعدی در دولت نتانیاهو بی‌ثمر بود.

در سال‌های نبود گفت‌وگوهای سیاسی چند بار درگیری‌های شدید بین اسرائیل و فلسطینی‌ها رخ داد؛ در آخرین روزهای سال ۲۰۰۸ و همچنین در پاییز ۲۰۱۲ اسرائیل به غزه حمله کرد؛ در سال ۲۰۱۴ عملیات ۵۱ روزه ارتش اسرائیل در غزه بیش از ۲۴۰۰ کشته فلسطینی و ویرانی زیادی بر جای نهاد.

در یک سال اخیر نیز خشونت‌های خیابانی از طریق حمله با چاقو و خودرو به اسرائیلی‌ها، چهل اسرائیلی را کشته و اسرائیل هم بیش از ۲۶۰ فلسطینی را از پای درآورده‌است.

نخست وزیر اسرائیل در حالی ظاهراً به پیشنهاد پوتین علاقه‌مندی نشان داده که ابتکار سیاسی ماه‌های اخیر فرانسه را آشکارا رد کرد.

احمد المجدلانی به هاآرتص گفته‌است، منفعت اسرائیلی نیز ایجاب می‌کند که نتانیاهو برای انحراف افکار عمومی از تلاش‌های سیاسی فرانسه، به طرح روسیه علاقه‌مندی نشان دهد.

باراک اوباما از سال قبل گفته بود، تا زمانی که وی در مقام ریاست جمهوری آمریکا باشد، صلح اسرائیلی- فلسطینی پیشرفتی نخواهد کرد و دولت او تلاش‌ها در این زمینه را تعلیق کرده‌است.

نتانیاهو همواره به باراک اوباما و دولت او در زمینه میانجی‌گری برای صلح بی‌اعتمادی و سردی نشان می‌داد.

افرائیم هالوی رئیس اسبق موساد به تازگی در مقاله‌ای نوشته بود، پوتین راهکارهایی در نظر گرفته که نقش مهم روسیه را در خاورمیانه به وضع پیش از جنگ تموز سال ۱۹۷۳ برگرداند.

مصر نیز در حالی با روسیه و اسرائیل، ضمن دریافت چراغ سبز فلسطینی‌ها، برای پیشبرد گفت‌وگوهای سیاسی اسرائیلی- فلسطینی شراکت نشان می‌دهد که حکومت السیسی از آغاز کار خود در ژوئن ۲۰۱۳، به روسیه توجه بیشتری نشان داده‌است.

مصر از نقشی که آمریکا در رخدادهای زمستان سال ۲۰۱۱ ایفاء کرد و منجر به سقوط حکومت حسنی مبارک و روی کار آمدن حکومت اخوان المسلمین شد، ناخشنود بود.

مصر در دوره آقای السیسی برای نخستین بار پس از زمان جمال عبدالناصر، قراردادهای خرید کلان تسلیحاتی نیز با روسیه بسته‌است.

XS
SM
MD
LG