لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۲

موسوی و رهنورد «رأی دادند»


میرحسین موسوی، از رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و زهرا رهنورد، همسرش
میرحسین موسوی، از رهبران معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و زهرا رهنورد، همسرش

وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، خبر داد که این رهبر معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و زهرا رهنورد، همسرش، «در دقایق آخر رای‌گیری» توانسته‌اند در صندوق سیاری که به محل حصرشان برده شده‌است، رای دهند.

به نوشته این وب‌سایت «تا آخرین ساعت رای‌گیری» مهدی کروبی، دیگر رهبر معترضان به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، نتوانسته‌است رای دهد.

این وب‌سایت روز جمعه به نقل از محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، خبر داده بود که تا ساعت ۹ شب صندوقی برای رای دادن آقای کروبی به محل حصر او برده نشده‌است.

حسینعلی امیری، سخنگوی وزارت کشور، عصر روز جمعه خبر داده بود که مهدی کروبی در محل حصر خود رای داده‌است.

با این حال دادستانی تهران ساعاتی بعد اعلام کرد که آقای کروبی در انتخابات شرکت نکرده‌است.

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از روزهای پایانی بهمن ۸۹، بدون برگزاری دادگاه در حبس خانگی به سر می‌برند.

مهدی کروبی پس از سه سال «حبس» در «خانه امن» وزارت اطلاعات، از بهمن‌ماه سال ۹۲ به منزل خود در جماران منتقل شده، ولی همچنان در حصر به سر می‌برد.

خانواده مهدی کروبی در بیانیه‌ای که روز شنبه اول اسفند منتشر شده بود با انتقاد دوباره از رفتار شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها، از مردم ایران دعوت کرده‌اند که با شرکت در انتخابات هفتم اسفند، دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان را تا حد امکان «خانه‌تکانی» کنند.

پیش از آن نیز اردشیر امیرارجمند، مشاور میرحسین موسوی و محمد تقی کروبی، پسر مهدی کروبی، بر اهمیت دو انتخابات هفتم اسفند تأکید کرده، و به رغم انتقاد از رد صلاحیت‌ها از حضور مردم در انتخابات استقبال کرده بودند.

روز جمعه محمد حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، خبر داده بود که پدرش ضمن «قدردانی» از مردم به دلیل شرکت در انتخابات و «حساسیت آن‌ها برای تعیین افراد اصلح قدردانی» ابراز امیدواری کرده که «نتیجه مطلوب نظر مردم حادث شود».

به گزارش سایت «سحام‌نیوز» آقای کروبی با اشاره به گفته او «حضور چشمگیر مردم» در انتخابات، اعلام کرده بود که «رد صلاحیت نیروهای کارا، متعهد و مردمی حامی اصلاحات، دیگر جواب نمی‌دهد» و این «مهم‌ترین پیام» انتخابات هفتم اسفند به مسئولان است.

ثبت‌نام بی‌سابقه بیش از ۱۲ هزار تن برای انتخابات مجلس و نیز ۸۰۰ تن برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری، با رد صلاحیت گسترده در هیئت‌های نظارت و نهایتاً شورای نگهبان همراه شد، به گونه‌ای که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به طور متوسط برای هر کرسی کمتر از دو نفر رقابت می‌کنند.

در انتخابات مجلس، ۴۹ درصد از ثبت نام کنندگان رد صلاحیت شده‌اند، که بر اساس گزارش‌ها درصد رد صلاحیت‌ها در این دوره از همه انتخابات گذشته مجلس بیشتر است.

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان روز چهارم اسفند ثبت نام ۱۲ هزار نفر در انتخابات مجلس را «سیاسی» خوانده و اعلام کرده بود حتی نامزدهایی که «کمترین نقش و سهمی» در اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ داشتند، رد صلاحیت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG