لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۳

نوری‌زاد: مأموران موفق نشدند نسرین ستوده و همراهان را متفرق کنند


عکسی که محمد نوری‌زاد روز دوشنبه ۱۳ بهمن از نسرین ستوده در مقابل کانون وکلا گرفته‌است
عکسی که محمد نوری‌زاد روز دوشنبه ۱۳ بهمن از نسرین ستوده در مقابل کانون وکلا گرفته‌است

بنا بر گزارش‌ها، با وجود تلاش مأموران امنیتی برای جلوگیری از ادامه تجمع اعتراضی نسرین ستوده، وکیل دادگستری، و همراهان او در برابر کانون وکلا، تجمع‌کنندگان موفق شده‌اند به حضور خود در برابر این کانون ادامه دهند.

محمد نوری‌زاد، نویسنده و فیلمساز منتقد حکومت ایران، در صفحه فیس‌بوک خود شرحی از وضعیت این تجمع که روز دوشنبه ۱۳ بهمن برگزار شده به‌دست داده که متن آن در صفحات «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» نیز بازتاب یافته است.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری، طی چندین ماه اخیر در اعتراض به حکم دادگاه انتظامی وکلا مبنی بر محرومیت سه‌ساله‌اش از وکالت و مواردی نظیر «تلاش برای محو کامل استقلال کانون وکلا و نادیده گرفتن حق دگراندیشان در انتخاب وکیل» به طور مکرر حضورهایی اعتراضی در مقابل کانون وکلای دادگستری مرکز در تهران داشته است.

محمد نوری‌زاد می‌نویسد که روز دوشنبه علی نجفی توانا، رئیس کانون وکلا، از مأموران امنیتی خواسته‌است تا با تجمع اعتراضی نسرین ستوده و همراهان او «برخورد کنند.»

به نوشته محمد نوری‌زاد که خود در این تجمع حضور داشته مأموران امنیتی کار خود را با «ترساندن» یکی از جوانان حاضر شروع کرده‌اند اما با فریاد نسرین ستوده روبه‌رو شده‌اند که «مسئولیتِ این اعتراض با من است و شما با دوستان من نباید کاری داشته باشید.»

نسرین ستوده سپس با صدایی بلند اعتراض خود را این‌گونه بیان کرده‌است که: «من و دوستانم تا زمانی که بی‌قانونی شکلی از قانون به خود گرفته اینجا هستیم.»

پس از آن، مأموران امنیتی با مقاومت دیگر معترضان ازجمله پدر مصطفی کریم‌بیگی، از جان‌باختگان عاشورای ۸۸، و محمد ملکی، اولین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب و از فعالان سیاسی، روبه‌رو شده‌اند.

به نوشته آقای نوری‌زاد، مأموران سپس برای متفرق کردن جمع «هیاهو» کرده‌اند اما «هیچکس صحنه را ترک نکرد.»

نسرین ستوده، برنده مشترک جایزه حقوق بشر «ساخاروف» جایزه پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۲، سال گذشته پس از تحمل نیمی از حکم شش سال حبس خود آزاد شد. وی پیش از دستگیری در سال ۲۰۱۰ در پرونده‌های حساس سیاسی و حقوق بشر نقش داشت.

XS
SM
MD
LG