لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

ابراز نگرانی ناتو و آمریکا در پی انتشار خبر تقویت موشکی روسیه


ینس استولتن‌برگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو
ینس استولتن‌برگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو

در واکنش به اعلام تصمیم روسیه برای تقویت زرادخانه موشکی خود، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روسیه را به «رجزخوانی هسته‌ای» متهم کرد و وزیر خارجه آمریکا نیز گفت که اعلام این خبر توسط روسیه باعث نگرانی است.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، روز سه‌شنبه، ۲۶ خرداد، گفت که روسیه قصد دارد در سال جاری بیش از ۴۰ موشک بالیستیک قاره‌پیمای جدید را به زرادخانه خود اضافه کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین که در کنار مقامات ارتش روسیه در مسکو سخن می‌گفت اظهار داشت که این تعداد موشک جدید «قادر خواهند بود حتی بر پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافند ضد موشکی غلبه کنند».

رئیس‌ جمهوری روسیه توضیح بیشتری در مورد نوع این موشک‌های جدید نداد؛ موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما بردی بیش از ۵۵۰۰ کیلومتر دارند.

این سخنان ولادیمیر پوتین یک روز پس از آن بیان شد که مقام‌های روس از طرح آمریکا برای استقرار تانک و جنگ‌افزار سنگین در کشورهای هم‌مرز با روسیه که عضو پیمان ناتو هستند انتقاد کردند.

مقامات روس این اقدام ایالات متحده را «ستیزه‌جویانه‌ترین اقدام واشینگتن از زمان جنگ سرد» توصیف کردند.

به نوشته رویترز، در همان روزِ اعلام قصد روسیه برای تقویت موشکی خود، ینس استولتن‌برگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، آن را «رجزخوانی هسته‌ای» توصیف کرده و در عین حال هشدار داد که چنین تصمیماتی «خطرناک است و باعث بی‌ثباتی می‌شود».

دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در بروکسل افزود که چنین اظهاراتی از سوی مقامات روس تأییدی است بر لزوم افزایش آمادگی ناتو برای دفاع از کشورهای عضو خود.

در همین حال، جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در واکنش به خبر احتمال تقویت موشکی روسیه به خبرنگاران گفت که «این موضوع مرا نگران می‌کند».

وی در ادامه گفت که موضع اتخاذشده توسط پوتین ممکن است «یک ژست سیاسی» باشد، اما افزود که «شنیدن یک‌چنین اظهاراتی از رهبر یک کشور نیرومند برای همه ایجاد نگرانی می‌کند».

تنش میان روسیه و غرب از زمان وقوع بحران سیاسی در اوکراین شدت گرفته و به مرور به حوزه‌های مختلف کشیده شده‌ است.

XS
SM
MD
LG