لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

تشدید بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها


بیت‌المقدس
بیت‌المقدس

با ادامه بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها، در حالی که روز یک‌شنبه نیز موارد دیگری از حملات، زندگی دو طرف را تحت تأثیر قرار داده، نخست وزیر اسرائیل بسیج یگان‌های نظامی بیشتری را ضروری دانسته‌است.

رسانه‌های اسرائیل در تازه‌ترین مورد این درگیری‌ها، از «تلاش» یک زن فلسطینی برای بمب‌گذاری در بیت‌المقدس خبر داده‌اند.

روز شنبه هجدهم مهر نیز بیت‌المقدس بشدت ناآرام بود و دو حمله در ساعات بامداد و بعدازظهر شنبه از سوی فلسطینی‌ها با چاقو به رهگذران و نیروهای امنیتی اسرائیل، به زخمی شدن چند اسرائیلی و مرگ دو مهاجم انجامید.

در طول سه روز پیش از آن نیز موارد متعددی از حمله با چاقو در خیابان‌های شهرهای مختلف اسرائیل رخ داد و همزمان فلسطینی‌ها در شرق بیت المقدس و کرانه باختری و غزه تظاهرات کردند؛ درگیری‌های غزه به مرگ هفت تن در روز جمعه و بامداد شنبه انجامید.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یکشنبه نوزدهم مهر گفت شانزده یگان نیروهای گارد مرزی برای کنترل اوضاع بسیج شده‌اند، و افزود، هر مقدار بیشتر که لازم باشد، نیروهای ذخیره بیشتری در روزهای آینده احضار خواهند شد.

نتانیاهو در نشست دولت خود گفت این بحران «نتیجه تبلیغات لجام‌گسیخته» از سوی حماس، افرادی در تشکیلات خودگردان و جنبش اسلامی (به رهبری شیخ رائد صلاح، عرب شهروند اسرائیل در شمال این کشور) است.

نتانیاهو در این نشست دستور داد که دادستانی اسرائیل اظهارات خانم حنین زعبی، نماینده عرب مجلس اسرائیل، را به دلیل «تحریک آشکار به فتنه‌انگیزی» و فراخواندن فلسطینی‌ها به «انتفاضه جدید» مورد رسیدگی قرار دهد.

نتانیاهو بار دیگر گفت، کشورش «در اوج عملیات تروریستی» گرفتار شده‌است.

تشدید بحران امنیتی میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نگرانی جامعه جهانی را برانگیخته‌است.

در این رابطه، رئیس جمهوری فرانسه یک‌شنبه طرفین را به شکیبایی فرا خواند، و وزارت خارجه آمریکا نیز نگرانی عمیق خود را از این بحران ابراز داشت.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز با محمود عباس تلفنی گفت‌وگو کرد و خواهان تلاش او برای آرام کردن اوضاع شد.

دور جدید درگیری‌های اسرائیل و فلسطینی‌ها ماه گذشته بر سر اختلاف در خصوص رفتن چند نفر از یهودیان افراطی به محوطه الاقصی آغاز شد.

در دو هفته و نیم نخست، این درگیری‌ها تنها به برخوردهایی میان جوانان فلسطینی با نیروهای امنیتی اسرائیل در محوطه اماکن اسلامی در بیت المقدس محدود بود.

اما همراه شدن حملات راکتی جدید از غزه به سوی جنوب اسرائیل نیز واکنش نیروی هوایی اسرائیل علیه غزه را در پی آورده است؛ تازه‌ترین حمله هوایی میان شنبه شب تا بامداد یکشنبه به سوی مواضع شاخه نظامی حماس انجام شد اما فلسطینی‌ها از کشته شدن یک مادر و دخترش نیز خبر دادند.

در پی حملات راکتی جدید، اسرائیل سامانه پدافند ضد راکتی «گنبد آهنین» را دوباره در شهرهای جنوبی مستقر کرده‌است.

دور جدید بحران هرچند با کشته شدن چهار اسرائیلی در دو حمله جداگانه در کرانه باختری و بیت المقدس آغاز شد اما مانند بحران‌های پیشین، پس از آن، شمار کشته‌ها و زخمی‌های فلسطینی بسیار بیشتر بوده‌است.

«حمله انتحاری» زن فلسطینی

به گزارش رسانه‌های اسرائیلی، بامداد یکشنبه نوزدهم مهر یک زن ۳۲ ساله فلسطینی «کمربند انفجاری» همراه خود را درون خودرویی که خود او راننده آن بود، منفجر کرد.

پلیس اسرائیل می‌گوید انفجار زمانی روی داد که یک مأمور پلیس راهِ اسرائیل، خودرویی را که از خط ویژه اتوبوس‌ها در جاده شهرک معله ادومیم به سوی بیت‌المقدس حرکت می‌کرد، به دلیل خلاف رانندگی متوقف کرد، اما زن فلسطینی راننده بمب کمربندی را بروی این پلیس منفجر کرد.

زن فلسطینی و مرد پلیس اسرائیل زخمی شدند و هر دو به یک بیمارستان در اورشلیم انتقال یافتند.

براساس گزارش رسانه‌ها، این زن فلسطینی از ساکنان محله «ابوطور» در شرق اورشلیم بود و با پرتاب کمربند از درون خودرو، شعار «الله اکبر» سر داده‌است.

پلیس بیت المقدس مدعی است، این زن می‌خواسته با رسیدن به بیت المقدس کمربند انفجاری را در نقطه‌ای در این شهر منفجر کند اما فرصت نیافته‌است.

پلیس اسرائیل می‌گوید، بستگان مرد این زن فلسطینی نیز در حملات گذشته با بولدوزر به رهگذران در اورشلیم کشته شده بودند.

سازمان امنیت اسرائیل گفته که در حال تحقیق است که آیا یک سازمان فلسطینی این بمب را در اختیار این زن قرار داده و آیا قرار بوده که این بمب توسط این زن در اختیار فرد دیگری قرار گیرد یا خیر.

اما خبرگزاری فلسطینی «معان» این حادثه را «یک تصادف رانندگی عادی»، و انفجار را ناشی از «یک اتصال برقی» در خودرو نامیده و گفته‌است، این زن بعد از اینکه از سوی پلیس متوقف شده، احساس فشار روانی کرده و فریاد «الله اکبر» سر داده‌است.

این سومین زنی است که در عملیات هفته گذشته در تنش میان اسرائیل و فلسطینی‌ها درگیر شده‌است

XS
SM
MD
LG