لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

فراخوان نتانیاهو برای مهاجرت یهودیان اروپا به اسرائیل


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

در پی حمله به کنیسه کپنهاگ، نخست وزیر اسرائیل یهودیان اروپا را به مهاجرت به اسرائیل فراخواند.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه ۲۶ بهمن در نشست دولت خود در بیت‌المقدس گفت، «بار دیگر یهودیان در خاک اروپا کشته شدند» و افزود، «حملات به یهودیان در اروپا ادامه خواهد یافت».

نتانیاهو از یهودیان ساکن کشورهای مختلف اروپا خواست، برای زندگی همیشگی به اسرائیل مهاجرت کنند، زیرا به گفته وی «اسرائیل تنها خانه اصلی برای یهودیان است».

فراخوان ماه گذشته نتانیاهو از یهودیان فرانسه برای مهاجرت به اسرائیل بدلیل «ناامن» بودن فرانسه در پی حمله به سوپرمارکت یهودی پاریس، از سوی رهبران یهودیان فرانسه رد شد و نتانیاهو نیز با حضور در کنیسه یهودیان پاریس در حالی که فرانسوا اولاند، رئییس جمهوری فرانسه او را همراهی می‌کرد، سخنان خود را تا حد زیادی تغییر داد.

اما جروزالم پست ۲۶ بهمن نوشت، دولت اسرائیل مبلغ ۴۵ میلیون دلار را برای برنامه‌های تبلیغی جهت تشویق یهودیان اروپا به مهاجرت به اسرائیل تصویب کرده‌است.

شامگاه شنبه شب ۲۵ بهمن فردی به کنیسه یهودیان در مرکز شهر کپنهاگ حمله کرد که نگهبان محل را کشت و دو تن دیگر را زخمی کرد.

نگهبان مقتول یک مرد یهودی از ساکنان شهر به نام «دان اوزان» بود که داوطلبانه برای مراقبت از برگزاری یک مراسم «برمیتصوا» که در این کنیسه برگزار می‌شد، ابراز آمادگی کرده بود.

رسانه‌های اسرائیلی یکشنبه ۲۶ بهمن خبر دادند که پدر «دان اوزان» یک اسرائیلی بود که از کشور خود برای زندگی همیشگی به دانمارک رفته و مادر او دانمارکی است.

قتل این مرد دانمارکی یهودی ساعاتی پس از تیراندازی به یک کافه کپنهاگ رخ داد؛ در این کافه «لارس ویلکس»، کارتونیست سوئدیِ طراح کارتون هشت سال پیش از پیامبر اسلام، و نیز شماری از مهمانان از جمله سفیر فرانسه در کپنهاگ، در نشستی با عنوان «اسلام، کفر و آزادی بیان» شرکت کرده بودند.

پلیس دانمارک می‌گوید، فردی که به کنیسه یهودیان حمله کرد، به احتمال زیاد همان کسی است که ساعاتی قبل به کافه کپنهاگ تیراندازی کرد ولی گریخته بود.

در حمله به کافه یک تن کشته و سه مامور پلیس زخمی شدند.

به گفته پلیس دانمارک، ساعتی پس از حمله به کنیسه یهودیان نیز فردی به سوی نیروهای پلیس در ایستگاه مرکزی راه آهن کپنهاگ حمله کرد و در اینجا بود که ماموران در آتشباری متقابل، مهاجم را کشتند.

به نظر می‌رسد که مهاجم در هر سه حادثه رخ داده در فاصله ساعات بعدازظهر شنبه تا اوایل بامداد یکشنبه، همان فردی بود که در ایستگاه مرکزی راه آهن کشته شد.

دستگیری یک مسلمان در فرانسه به اتهام تهدید نماینده پارلمان

پلیس فرانسه یک جوان مسلمان تابع این کشور را به اتهام «تهدید» یک دیپلمات اسرائیلی و نماینده یهودی پارلمان فرانسه دستگیر کرده‌است.

به گزارش روزنامه اسرائیلی جروزالم پست و رسانه‌های فرانسه، جوان ۱۹ ساله فرانسوی بامداد یکشنبه ۲۶ بهمن دستگیر شد.

از این فرد بازداشتی تنها با نام کوچک «امین» یاد شده‌است.

به نوشته جروزالم پست، «امین» متهم است که فیلم‌های سربریدن گروگان‌های داعش را به عنوان «تهدید» برای برنه آ حاسید، سرکنسول اسرائیل در بندر مارسی فرانسه و مئیر حبیب، نماینده یهودی مجلس ملی فرانسه، ارسال کرده بود.

جروزالم پست افزوده‌است، در جستجوهای پلیس فرانسه از خانه «امین» مطالب خاصی بدست نیامده اما خانواده او گفته‌اند پسرشان به تازگی کتاب‌های اسلامی می‌خواند.

به نوشته جروزالم پست، یهودیان فرانسه در پی حملات مرگبار ضد یهودی اخیر در این کشور، عمیقاً نگران زندگی خود در این کشور هستند.

حدود شش هفته پیش «امدی کولی بالی» یک فرانسوی آفریقایی‌تبار مجهز به سلاح، به یک سوپرمارکت یهودی در پاریس حمله کرد و چهار مشتری یهودی این مغازه را کشت.

«امدی کولی بالی» دو روز پس از حمله دو برادر فرانسوی الجزایری‌تبار به دفتر نشریه هجوپرداز «شارلی ابدو» در پاریس، به سوپرمارکت یهودیان حمله کرد و خود نیز کشته شد.

فرانسه در هفته‌های گذشته شاهد چند حمله دیگر به اماکن یهودیان بوده که یکی از این موارد، حمله روزهای گذشته به نگهبانان رادیوی یهودیان در شهر نیس بود.

XS
SM
MD
LG