لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۸

ادامه حواشی سخنرانی ماه آینده نتانیاهو در کنگره آمریکا


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

با تشدید انتقادها در آمریکا و اسرائیل از سخنرانی ماه آینده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کنگره واشینگتن در باره ایران، یک مقام رسمی اسرائیل گفته‌است این کشور نمی‌دانست که دعوت به عمل آمده از نتانیاهو «جناحی» بوده‌است.

زاخی هانگبی، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل، جمعه هفدهم بهمن در مصاحبه با بخش عبری رادیو اسرائیل گفت، زمانی که نخست وزیر این کشور دعوت جان بینر، رئیس جمهوری‌خواه کنگره را برای سخنرانی در مجلسین قبول کرد، آگاه نبود که دموکرات‌های آمریکا در جریان این دعوت نبوده‌اند.

در همین حال، زاخی هانگبی، عضو حزب لیکود به رهبری نتانیاهو، بعید دانست که نتانیاهو سفر خود را لغو کند.

موعد سوم مارس، دوازدهم اسفند، برای این سخنرانی تعیین شده‌است.

جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا به بهانه قرار گرفتن «سفر» در جدول زمانی‌اش گفته‌است شنونده سخنرانی نتانیاهو نخواهد بود و چند دموکرات در کنگره نیز که پیشتر مانند جمهوری‌خواهان و اسرائیل با تشدید تحریم‌ها علیه ایران موافق بودند گفته‌اند سخنرانی نتانیاهو را بایکوت می‌کنند.

از سوی دیگر، نتانیاهو چند بار در روزهای گذشته تکرار کرد که کشورش با هر «توافق اتمی بد» میان ایران و قدرت‌ها با صدای بلند مخالفت خواهد کرد و بخاطر «ضیق وقت» لازم است که برای بیان این مطلب اضطراری به کنگره برود.

جروزالم پست سه‌شنبه گذشته نوشته بود «پیشرفت خیره کننده» در مذاکرات ایران و آمریکا بر سر برنامه اتمی ایران، اسرائیل را به سختی نگران کرده و این احساس را بوجود آورده‌است که شیرازه امور دارد از هم می‌پاشد و ایران می‌تواند هزاران سانتریفیوژ برای تداوم غنی‌سازی در اختیار داشته باشد.

نتانیاهو چهارشنبه گذشته نیز در بازدیدی از «تپه حرمون» در نزدیکی مرز سوریه، گفت ایران افزون بر غزه و جنوب لبنان، برنامه‌ریزی کرده که از بلندی‌های (سوری) جولان نیز جبهه تازه‌ای علیه اسرائیل باز کند.

نتانیاهو که در سال‌های گذشته در همه سخنرانی‌های خود جمهوری اسلامی ایران را به حکومت آلمان نازی تشبیه می‌کرد، این روزها نظر به انزجار ایجاد شده جهانی از جنایات داعش و سوزاندن خلبان اسیر اردنی، رژیم ایران را با داعش مقایسه می‌کند.

نتانیاهو چهارشنبه گفت «داعش مردم را زنده زنده می‌سوزاند و رژیم ایران، نه اسیر بیگانه، بلکه خود مردم ایران را در میدان‌های شهرها با جرثقیل اعدام می‌کند».

کارزار میلیاردر یهودی آمریکایی علیه دموکرات‌ها

همزمان، رسانه‌های اسرائیل شنبه هجدهم بهمن از آغاز کارزار رسانه‌ای در آمریکا با تامین مالی شلدون ادلسون، میلیاردر یهودی دوست و حامی مهم نتانیاهو، علیه دموکرات‌ها خبر دادند.

براساس این گزارش، این کارزار دموکرات‌هایی که بخواهند سخنرانی نتانیاهو در مجلسین کنگره را بایکوت کنند، به قطع کمک مالی از سوی یهودیان آمریکا تهدید می‌کند.

یهودیان آمریکایی، تامین‌کننده مهم بودجه‌های تبلیغاتی حزب دموکرات هستند و اکثریت چشمگیری از آنها نیز به طور سنتی به دموکرات‌ها رای می‌دهند.

اما در خود اسرائیل، احزاب رقیب لیکود و همچنین شخصیت‌های فراجناحی، نتانیاهو را متهم می‌کنند به‌خاطر منافع حزبی در آستانه انتخابات پارلمانی، روابط راهبردی و حیاتی اسرائیل با آمریکا را به وخیم‌ترین بحران چند دهه اخیر کشانده‌است.

شیمون پرز رئیس جمهوری پیشین و مئیر داگان رئیس قبلی موساد از «لجبازی» نتانیاهو برای رفتن ابراز حیرت کرده‌اند.

سیاستمداران «جبهه صیونیستی» (ائتلاف جدید میان حزب کارگر به رهبری اسحاق هرتسوگ و حزب «جنبش» به رهبری زیپی لیونی) می‌گویند نتانیاهو فکر می‌کرد صحنه کف زدن نمایندگان کنگره برای وی، دو هفته قبل از انتخابات اسرائیل، ادامه دولت او را تضمین می‌کند.

جنجال «ضایعات‌فروشی» سارا از محبوبیت نتانیاهو کم نکرد

با وجود همه انتقادهای سیاسی در میان احزاب اسرائیلی و نیز جنجال بزرگ اخیر در رسانه‌های اسرائیل در مورد «فروش ضایعات» توسط سارا نتانیاهو، همسر نخست وزیر، تازه‌ترین نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد که حزب لیکود همچنان بیشترین بخت را در میان احزاب دارد.

سارا نتانیاهو متهم بود بطری‌های نوشیدنی را که برای اقامتگاه نخست وزیری خریداری می‌شد، پس از خالی شدن، به سوپرمارکت‌ها برمی‌گرداند و از این طریق هزار دلار را به جیب خود ریخت اما بعدا این پول را به خزانه دولت واریز کرد.

برای هر بطری خالی ۲۵ «آگوروت» معادل یک شانزدهم دلار آمریکا، پول به تحویل‌دهنده بطری نوشابه داده می‌شود. تنها افراد بسیار خسیس برای گرفتن این پول بسیار اندک بطری خالی جمع می‌کنند. اما سارا متهم بود که پول گروی بطری نوشابه‌هایی را گرفته که برای مهمانی‌های رسمی دولتی به اقامتگاه می‌رسید.

نظرسنجی‌هایی که نتایج آن جمعه هفدهم بهمن منتشر شد، می‌گوید، لیکود با دراختیار گرفتن دست‌کم ۲۵ کرسی از میان ۱۲۰ کرسی مجلس اسرائیل، از هر حزب دیگری قوی‌تر خواهد بود و در آن صورت، بخت نتانیاهو برای تشکیل دولت برای چهارمین بار، بیشتر از هر سیاستمدار است.

جامعه‌شناسان اسرائیل می‌گویند رای‌دهندگان در این کشور، بیش از هر چیز، به تامین امنیت توجه دارند؛ نتانیاهو خود را نه تنها «آقای امنیت اسرائیل» بلکه «ضامن حیات و بقای کشور یهود» معرفی می‌کند.

XS
SM
MD
LG