لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

ابراز امیدواری نتانیاهو به عادی‌سازی سریع روابط اسرائیل و ترکیه


بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل ابراز امیدواری کرده‌است که مناسبات کشورش با ترکیه هر چه زودتر به حالت عادی خود بازگردد و آن را «به سود هر دو کشور» نامیده‌است.

نتانیاهو در مصاحبه با خبرگزاری ترکیه‌ای آناتولی این سخنان را بیان کرده و افزوده‌است: «در حال مذاکرات نهایی هستیم و آرزوی من است که این تحول عملی شود».

مناسبات اسرائیل و ترکیه از ماجرای کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره در شش سال پیش دستخوش تنش بوده‌است.

اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری و احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در هفته‌های گذشته نسبت به عادی‌سازی روابط این کشور با اسرائیل ابراز علاقه‌مندی آشکار کردند.

آقای اردوغان ماه پیش به خبرنگاران کشورش گفته بود، «اسرائیل به روابط با کشوری مانند ترکیه نیازمند است ولی ما نیز این واقعیت را قبول می‌کنیم که ترکیه هم مایل به داشتن رابطه با اسرائیل است؛ این یک واقعیت منطقه‌ای است و عادی‌سازی روابط به سود خاورمیانه‌ است».

رسانه‌های اسرائیل خبر داده بودند که یوسی کهن، مقام ارشد اسرائیلی، ماه گذشته با سفر به آنکارا با بلندپایگان ترکیه در خصوص عادی‌سازی روابط گفت‌وگو کرد.

یوسی کهن در روزهای گذشته به ریاست موساد رسید و تا پیش از این دبیر شورای امنیت ملی این کشور بود.

با وجود این، ارزیابی مطرح شده پیشین در رسانه‌های اسرائیل در زمینه انجام دیداری میان نخست وزیران اسرائیل و ترکیه در جریان اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، با وجود حضور نتانیاهو و داوود اوغلو در این نشست، محقق نشد.

از سوی دیگر، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، مقامات ارشد اسرائیلی در حاشیه نشست داووس با فریدون سنیر اوغلو، مدیر کل وزارت امور خارجه ترکیه گفت‌وگو کردند.

بر اساس این گزارش‌ها، دیپلمات جدیدی نیز از سوی دولت آنکارا برای سفارت در تل‌آویو مأموریت گرفته و در انتظار نهایی شدن مذاکرات عادی‌سازی روابط دو کشور است.

ارتش اسرائیل بهار سال ۲۰۱۰ با حمله به کشتی ترکیه‌ای ماوی مرمره که می‌خواست به سوی بندر محصور غزه برود، ده تن از بیش از ششصد سرنشین کشتی و حامیان فلسطینی‌ها را کشت، ده‌ها تن را زخمی، و کشتی را از مسیر خود منحرف کرد.

اسرائیل سال ۲۰۱۳ از ترکیه بخاطر این رخداد دلجویی کرد و به تازگی نیز در خصوص پرداخت غرامت به خانواده‌های کشته‌ها و زخمی‌های ترکیه‌ای به تفاهم رسیده‌است.

دیوان عالی ترکیه نیز شکایات خانواده‌های کشته‌ها از اسرائیل را، با وجود ناخشنودی برخی از این خانواده‌ها و نهادهای ترکیه‌ای، بسته است.

با وجود این، برخی از مقامات ترکیه به روزنامه حریت گفته‌اند که اسرائیل باید بپذیرد که ترکیه به بندر غزه دسترسی آزاد داشته باشد تا کمک‌های خود را برای فلسطینی‌های غزه ارسال کند».

مقامات یادشده ترکیه به حریت گفته‌اند «نمی‌توانیم محدودیتی را در کمک‌رسانی خود به غزه قبول کنیم».

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل نوشته‌اند، ترکیه در حالی که مناسباتش با روسیه و مصر بشدت تیره است و از پنج سال پیش نیز با قاطعیت علیه حکومت بشار اسد در سوریه موضع گرفته و به تازگی نیز دستخوش تنش در مناسبات با ایران شده، بار دیگر به سوی بهبود روابط با اسرائیل علاقه‌مندی نشان می‌دهد.

مصاحبه نخست وزیر اسرائیل با رسانه‌های ترکیه و تأکید بر رسیدن مذاکرات دو کشور به مراحل پایانی خود با هدف عادی‌سازی روابط در روزی منتشر شد که جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز در سفر رسمی به آنکارا بود.

دولت آمریکا اسرائیل و ترکیه را دو هم‌پیمان خود می‌داند و از تلاش آنها برای عادی‌سازی روابط میان خود حسن استقبال کرده‌است.

XS
SM
MD
LG