لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۸

نتانیاهو: ایران سلاح‌های پیشرفته‌تری به گروه‌های نیابتی خود داده‌است


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، می‌گوید که ایران «در ماه‌های گذشته، جنگ‌افزار پیشرفته‌تری به بازوهای نیابتی خود در خاورمیانه داده‌است.»

به گزارش رادیو اسرائیل در روز دوشنبه ۱۸ خرداد، نتانیاهو این مطلب را در پیامی ویدیویی برای کنفرانس سالیانه روزنامه اسرائیلی جروزالم پست عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، نتانیاهو حزب‌الله در لبنان، حماس و جهاد اسلامی فلسطین در سرزمین‌های فلسطینی و پیکارجویان حوثی در یمن را «بازوهای نیابتی ایران در منطقه» که سلاح بیشتری از ایران در دوره اخیر دریافت کرده‌اند، نامید.

به ادعای نخست وزیر اسرائیل «خوی تجاوزگری ایران در حال بلعیدن سراسر خاورمیانه است».

آقای نتانیاهو در این پیام همچنین گفت که نه تنها برنامه هسته‌ای ایران «خطرناک» است بلکه ایران «به اسرائیل و کشورهای دیگر منطقه، و حتی به کشورهای غربی، حملات سایبری می‌کند».

بر اساس این گزارش، نتانیاهو در این پیام بار دیگر با یک «توافق بد» هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در مذاکراتی که به مراحل پایانی خود رسیده‌است، مخالفت کرد.

به ادعای نتانیاهو، اگر توافق نهایی بین ایران و کشورهای ۱+۵ بر اساس تفاهم لوزان تنظیم شود، ایران هنوز می‌تواند اورانیوم غنی شده کافی برای تولید چند بمب اتم داشته باشد.

مسائل ایران در کنفرانس جروزالم پست در نیویورک

یووال اشتاینیتز، وزیر امور زیربنایی و انرژی اسرائیل و مسئول «پرونده اتمی ایران»، در سخنانی در کنفرانس روزنامه جروزالم پست در نیویورک گفت، اسرائیل خواهان تمدید مهلت مذاکرات با ایران، با هدف دستیابی به یک «توافق خوب» و «نه یک توافق نیمه‌کاره و مملو از عیب و ایراد» است.

تنها سه هفته به پایان مذاکرات اتمی ایران و قدرت‌های جهانی باقی‌مانده‌است.

در این میان، رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که یهودیان حاضر در کنفرانس سالیانه جروزالم پست در نیویورک، جک لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا را چند بار هو کرده و او را مورد تمسخر شدید قرار دادند و هر بار که وی از «تعهد قاطع دولت باراک اوباما به امنیت و موجودیت اسرائیل» سخن گفت، برخی از حاضران وی را مسخره کرده و با صدای بلند که گویی لطیفه می‌شنوند، می‌خندیدند.

این رخداد در نشست روز یکشنبه ۱۷ خرداد، در نیویورک، در حالی اتفاق افتاد که جک لو، یک یهودی محافظه‌کار آمریکایی است که همواره از صهیونیسم و موجودیت اسرائیل قاطعانه حمایت کرده‌است.

تمسخر حاضران به حدی بود که یووال اشتاینیتز، وزیر اسرائیلی حاضر در این نشست، از وزیر خزانه‌داری آمریکا پوزش خواسته و او را «یکی از حامیان مهم اسرائیل» توصیف کرد.

جک لو در سخنان خود از تلاش دولت اوباما برای دستیابی به توافقی که «امنیت اسرائیل را تضمین کند» دفاع کرده و نیز گفته بود ارزیابی‌ها در زمینه بهبود چشمگیر اوضاع اقتصادی ایران بلافاصله بعد از دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای و سرازیر شدن پول‌های زیاد به سوی ایران، «یک افسانه» است و اگر توافق نقض شود، تحریم‌ها قابل برگشت است.

سخنان وزیر خزانه‌داری آمریکا پاسخ تلویحی به اظهارات نخست وزیر و سایر دولتمردان اسرائیلی است که گفته‌اند، بازگشت ده‌ها میلیارد دلار از پول‌های توقیف شده ایران به خزانه این کشور بعد از دستیابی به توافق نهایی هسته‌ای، موجب می‌شود که ایران پول بیشتری در اختیار گروه‌های مسلح هم‌پیمان خود در منطقه بگذارد.

به گزارش جروزالم پست، جک لو این را نیز گفت که آمریکا برای دستیابی به توافقی تلاش می‌کند که امکان دهد ناظران آژانس از نقاط مشکوک در ایران بازدید کنند و اهرم‌های نظارتی پرقدرت داشته باشد.

کنفرانس سالیانه جروزالم پست بررسی اختلافات میان دولت‌های اسرائیل و آمریکا را امسال در دستور کار خود قرار داده بود.

در این میان، رادیو اسرائیل دوشنبه ۱۸ خرداد سخنان یوسی کهن، مشاور امنیت ملی اسرائیل را نقل کرد که گفته‌است «در تمامی نهادهای اسرائیل این اجماع وجود دارد که ایران یک خطر است».

برخی ناظران می‌گویند، این سخنان مشاور امنیت ملی اسرائیل احتمالاً واکنش تلویحی به سخنانی است که پنجشنبه گذشته به نقل از یک افسر بلندپایه ارتش اسرائیل در مصاحبه با رویترز گفته شده بود.

افسر ارشد اسرائیلی، که رویترز نامش را ذکر نکرده بود، به این خبرگزاری گفته بود ارتش اسرائیل در ارزیابی اطلاعاتی خود نگاه مثبتی به یک «توافق شفاف» هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی دارد.

رویترز نوشته بود این سخنان نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل با ارزیابی‌های نتانیاهو در مورد توافق نهایی هسته‌ای با ایران چندان همخوانی ندارد.

در این میان، مئیر داگان، رئیس پیشین موساد نیز در مصاحبه با شبکه ده تلویزیون اسرائیل گفت دستوری که در سال ۲۰۱۰ از سوی نتانیاهو برای قرار گرفتن اسرائیل در وضعیت آماده‌باش، جهت یک حمله احتمالی به سایت‌های اتمی ایران داده شد، از سوی موساد و ارتش اسرائیل رد شد زیرا «یک دستور غیرقانونی» بود.

داگان گفت، برای نتانیاهو روشن کردیم که قرار گرفتن اسرائیل در شرایط آماده‌باش، ایران را نیز به آماده‌باش می‌کشاند و از اینجا به بعد، مانند یک سرازیر شدن گلوله بهمن برفی، دیگر کسی نمی‌تواند جلوی وخیم شدن اوضاع را بگیرد.

XS
SM
MD
LG