لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۷

نتانیاهو و ترامپ در مورد «خطر ایران» تلفنی گفت‌وگو می‌کنند


نتانیاهو از «حمایت قاطع» ترامپ از مواضع اسرائیل ابراز «دلگرمی» کرده است.
نتانیاهو از «حمایت قاطع» ترامپ از مواضع اسرائیل ابراز «دلگرمی» کرده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در نشست هفتگی دولت خود خبر داد، شامگاه یکشنبه سوم بهمن با دونالد ترامپ رئیس جمهوری جدید آمریکا، در خصوص «مسائل بسیار مهمی که در دستور کار دو دولت قرار دارد، از جمله «خطر ایران»، گفت‌وگوی تلفنی خواهد کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای نتانیاهو گفت، مکالمه تلفنی اول وی، بعد از آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ، مقدمه همکاری‌های بیشتر دو کشور است.

نخست وزیر اسرائیل گفت، درباره مسائل مربوط به فلسطینیان و سوریه نیز در تماس تلفنی با آقای ترامپ گفت‌وگو می‌کند.

به گفته بنیامین نتانیاهو، «با آغاز به کار رئیس‌جمهور ترامپ، دوران جدیدی برای اسرائیل و برای همکاری‌ها با آمریکا آغاز شده است».

آقای نتانیاهو اندکی پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حاشیه حضور خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دونالد ترامپ در نیویورک دیدار، و از «حمایت قاطع» آقای ترامپ از مواضع اسرائیل ابراز «دلگرمی» کرد.

کانال یوتیوب دفتر نخست وزیری اسرائیل شامگاه شنبه دوم بهمن پیامی ویژه از آقای نتانیاهو را «خطاب به ملت ایران» منتشر کرد.

نخست وزیر اسرائیل در این «پیام ویژه» برای مردم ایران، بر دوستی و نبود کینه و دشمنی میان اسرائیل با ملت و کشور ایران تأکید نهاده و تاریخ و فرهنگ غنی ایران را ستایش کرد و گفت، اسرائیل همواره حساب مردم ایران را از حساب رژیم حاکم بر ایران جدا دانسته است.

نخست وزیر اسرائیل همچنین به مردم ایران گفت، رژیم ایران پول‌های شما را به کسانی مانند بشار اسد می‌دهد و جوانان ایرانی در رنج و بیکاری قرار دارند و حتی برای دسترسی کاملاً آزاد به اینترنت در محدودیت هستند.

روزنامه جروزالم پست، یکشنبه سوم بهمن، نوشت، پیام نتانیاهو نشان می‌دهد که موضوع «پرونده ایران»، بعد از مدتی وقفه، دوباره در دستور کار نخست وزیر قرار گرفته است.

به‌نوشته جروزالم پست، آقای نتانیاهو از فرصت روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید آمریکا برای بیان دوباره ناخشنودی خود از برجام و لزوم طرح درخواست‌های دیگر در ارتباط با ایران استفاده می‌کند.

دولت اسرائیل و دونالد ترامپ برجام را «بدترین توافق» نامیده بودند اما نخست وزیر اسرائیل در آخرین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اوایل پاییز امسال گفت، رصد دقیق ایران برای اجرای تعهداتش در دستور کار است.

روزنامه هاآرتص جمعه اول بهمن نوشته بود، نهادهای اطلاعاتی اسرائیل معتقد هستند که برجام برای اسرائیل نیز مفید بوده و لغو آن درست نیست بلکه باید با همکاری آمریکا از راه توافق‌های دیگر رژیم ایران را «مهار» کرد.

همزمان، روزنامه هاآرتص یکشنبه سوم بهمن در مقاله‌ای نوشته است، ترامپ «می‌خواهد علیه ایران اقدام کند» اما اظهارات او در مورد قائل شدن اولویت در همه امور بر خود آمریکا، به کاهش نفوذ آمریکا در بحران‌هایی مانند منطقه خاورمیانه منجر می‌شود.

هاآرتص در مقاله سوم بهمن نوشته است، تقویت نفوذ ایران در سوریه، در نتیجه مداخلات شش ساله ایران در کنار بشار اسد، برای اسرائیل خطر دارد.

به‌نوشته هاآرتص، اسرائیل و آمریکا باید ایران را وادار کنند، سیاست‌های خود را در قبال منطقه تغییر دهد تا در سودای تعرض به اسرائیل از سوریه نباشد.

XS
SM
MD
LG